Envis häst....

M

monet

Min häst kan vara väldigt envis ibland... Han är newforest/shagyaarab och 10 år! Ibland vet jag inte heller vad som är rätt/fel att göra! Ibland kan han få för sig att om de inte är rätt tid på kvllen så att han får mat i stallet så går han inte in, jag har lärt mig att bara ha tålamod o inte bli arg, men finns de inget bra knep? Ibland vill han inte heller gå in i paddocken för att slippa jobba. Och när han ska stå stilla vid en vägkant där de växer gräs drar han ner huvudet direkt, jag vet inte ska man låta han äta eller inte? Han är jättestark!! Hjälp gärna med tips o så!:)

Sv: Envis häst....

Verkligen ingen som har nått litet tips på mina frågor o funderingar?:confused:

Det rätta är att aldrig låta hästen vinna, vilket kan vara lättare sagt än gjort.

Har själv ett mycket envist halvblod med många egna idéer men jag är själv väldigt envis och genomför det jag bestämt att hon ska göra oavsett hur lång tid det tar. Allt eftersom åren gått har hon accepterat att jag bestämmer och är numera en lätthanterad häst.
Ett knep som funkar på henne om hon inte vill gå framåt är att vifta med ett spö bakom henne eller ovanför korset. Jag har också lärt henne att alltid gå framåt på smackningar vilket hon gör även om hon någon gång inte vill lyda skänkeln.

Tack så mycket för ditt svar:bow:
Om jag har bestämmt mig för att låta honom äta gräs när jag håller honom, ska han alltid få äta då? Blir han bortskämd om jag låter honom göra det? Om han gör det när jag sagt att han inte ska det är det då fel att lätt daska till honom på halsen, jag menar han kanske blir rädd för mig då?

Mitt sto vill gärna äta av allt hon passerar, både gräs och grenar:crazy:

Har lärt henne att jag först smackar och sen drar lite i henne när jag vill att hon ska sluta äta och lyder hon inte då får jag dra mycket:D

Okej;) då blir det att försöka smacka mycket! O kanske ha ett spö med att jaga med,haha:D Men är det fel att daska till honom om han inte lyder, är det bättre att bara ignorera det och inte bli arg?

Ang. gräs eller mat i övrigt så kan man gärna jobba in ett "varsågod" för att undvika att hästen går och äter i tid och otid. Efter varsågod så är det fritt fram, utan ett varsågod så får man inte äta. Ett annat bra ord att lära in är "nej" eller "stopp" för att avbryta en handling.

Lycka till! :)

Det låter smart:) Ska se om han kan lära sig det! :laugh:

Ang. gräs eller mat i övrigt så kan man gärna jobba in ett "varsågod" för att undvika att hästen går och äter i tid och otid. Efter varsågod så är det fritt fram, utan ett varsågod så får man inte äta. Ett annat bra ord att lära in är "nej" eller "stopp" för att avbryta en handling.

Det där har funkat för mig och mina hästar också (utom korsningponnyn som jag inte har haft så länge, hon har inte lärt sig det helt än :p ). När jag vill att de ska sluta äta brukar jag be dem backa något steg, sedan går vi. Jag tycker nämligen att det är mer effektivt att "driva bort" hästen från gräset (som ledarhästen skulle göra i hagen om en ranglåg häst skulle försöka ta hans mat) än att stå och rycka och slita i grimskaftet. Den metoden kan man även använda om hästen försöker äta när den inte får.

Jag kan ju inte påstå att jag rycker och drar, en smackning som efterföljs av ett milt ryck i grimskaftet, vilket min häst lyder till 90%.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 037
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar