Envis häst = vänder hem

J

Jen-Jen

Hej jag vet inte om det är rätt forum att skriva under men jag i allfall om inte så säg vart jag ska flytta den i så fall.

Det är i alla fall så här att jag kör en Shettis som är 8 år och otroligt Envis.. Han tycker det är roligt att bli körd men det är ett problem och det är de att vart man en ska så försöker han vända hem. Trots att jag är enormt envis jag med så börjar det bli jobbigt nu. När man inte längre kommer knappt ner för backen vid stallet innan han börjar bråka. Har försökt med alla möjlig metoder allt ifrån att leda och till att vända hem och bara lura honom och sen vända ut på nytt men nu vet jag inte vad jag ska hitta på längre!
Så har du några bra tips vad som helst alla tips är bra jag tar i mot allt som du kan tänkas komma på...
Skriv gärna här eller skicka ett mail.
Mvh Jenny

Sv: Envis häst = vänder hem

Det kanske gör ont när han körs?
Använder du baksele och draglinor?

Det enda jag kan säga är beröm han när han går lungt och som han skall. Glöm inte eftergift!
Så fort du ser på han att han skall vända, ta den tömmen han tänker vända till och gör så han tar "hela varvet runt". Stannar han och inte vill, lägg till en liten klaff med pisken samtidigt som man säger något åt dem. På min f.d funkade det att "morra" mot henne. Morra kanske är inte rätta ordet men, typ " hyrrrrrrrrrrr" nere för magen :angel:.

Komihåg när du har vunnit slaget beröm med eftergift och röst.

Kanske ledarövningar kanske är något ? Han kanske testar dig ?
Kanske byta till ett bett med skänklar ?

Mvh
Emma

Han körs ej i baksele kan inte komma på vad seltypen han körs i men... något som jag glömde att skriva i min tråd här åvan var att han försöker bara vända hem när han är ensam...alldrig när någon rider före eller liknande.

Mvh Jenny
Fortsätt gärna skriva!

Har du ingen bild så man kan se hur utrusningen sitter. En häst som gillar att bli körd vänder inte hem. Andvänd pisken att korrigera han med.

Och så säger de att åsnor är envisa :eek: mina hade aldrig gjort så..
Nä allvarligt nu. Kolla över utrustningen och ta hjälp av en instruktör. Kan du inte ens namnet på din sele så bör du ta hjälp av folk som kan..
Hur beter han sig om du tömkör honom ute på vägarna???

Om det inte är selen/vagnen som gör ponnyn illa till mods är det säkert hela situationen:crazy:

Varför tycker han det är otrevligt att gå utan kompisar?
Är han otrygg med människor?

Kör inte om han är sån, led ut honom och gör något roligt men va inte ute för länge...

Ta hjälp av någon som har erfarenhet av hästar samt körning om du tänker fortsätta köra ponnyn!:)

Det är så att han håller bara på så här när han ska gå bort från stallet men inte när han ska hem och det som är lite krångligt är att det förut inte har varit några problem. Men det är som om han skulle ha en otroligt stark hem längtan för hem vägen springer han hur fint som hälst när man Tömkör så gör han inga bus bara när han har vagnen på.
Jag ska kolla över alla hans Selar och se till att hans ägare skaffar en bättre sele för jag kan hålla med om att bröstsele uppenbarligen är lika med skit. Det ska bli ändring på hans utrustning för det här verkar inte lyckat alls.

Tack för alla bra tips.

Vår fjording är tvärtemot. Hon är jättesvår att rida ut ensam på, försöker vända och sparkar bakut och är allmänt besvärlig. Men om man kör så går det hur bra som helst. Hon är bara tjurig, så jag kan ana att din ponny är likadan.

Vad skönt att det fins fler tjurskallar. Min 17 åriga shettis är precis lika dan, när man kör ut själv. Han vill hem till kompisen. Men när hon är med går det hur bra som helst. Han har blivit mkt bättre, får helt enkelt vara envisare än han(Hoppar av o leder honom en bit) Han är otroligt seg i alla lägen när man är på väg bort från stallet, men när nosen pekar hemmåt får han bråttom.

När vi "diskuterat" färdigt går han som en dröm, har inte haft han så länge så han ifrågarsätter väl ledarskapet.

Kan det möjligtvis bero på er relation? Har du provat NH eller liknande? Det kanske bara handlar om oklarheter i ledarskapet som gör att han "bråkar".
(Bara en tanke.)

Det verkar vara flera som har haft samma problem, jag tycker det ändå verkar som om hästen inte trivs i den situationen! Tex att den får ont/obehag av körningen! Men det är jättebra att du kollar upp och ändrar till bättre grejjer!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Brynja
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 943
Senast: Derivata
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 356
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka