Enträgen unghäst som får kicken!!

Piamaria

Trådstartare
Har som sällskap och för körning skaffat en shettis till mitt 3 åriga halvblod. 3 åringen är mycket snäll men han är ju förvisso en unghäst. Shettisen, en jättetrevlig valack, van att gå med stora hästar är 11 år. De är goda vänner, äter hur samma hötuss och går tätt tillsammans. Inga öron bakåt, inga sura miner! Men- 3 åringen får ju bus i blicken emellan varven och sätter fart mot sin lilla "leksak" - tror att han tycker så i dessa lägen - och då är ju halvblodet en riktigt stor häst varpå lilliputt slår bakut med kraft och sparkar rejält på min stora häst. Hitills är skadorna inte stora men är många på insidan av frambenen. Shettisen har inga skor! Men vad gör jag? Ska jag inse att det inte går att ha ens en oskodd shettis tillsammans med min andra häst med risk för skador? 3åringen har kostat mig en förmögenhet och är en riktigt fin häst men jag hade tänkt att den för den skull kunde få ha en god vän i hagen! De har nu kamperat ihop i 14 dagar! Ska jag tro att det ger sig eller skjutsa hem den lilla sötnosen som jag bara har på prov. Det verkar ju som om min 3 åring är en smula trög, han borde ju backa när han får sig en smäll men icke! Vad händer om han inte backar när han får en tillsägelse av en häst i samma storlek?? Hu! Kan tilläggas att 3 åringen växt upp sedan 1 års ålder med en häst i samma storlek, endast flock under sitt första år. Någon som kan råda mig innan det här går åt skogen??
 
Sv: Enträgen unghäst som får kicken!!

Hästar är hästar och de leker. Jag kan förstå att du är rädd om din häst men att ha en unghäst och inte tycka att den ska få leka med andra hästar tycker jag inte är schysst.
 
Sv: Enträgen unghäst som får kicken!!

Precis som du redan fått till svar.De leker eller 3 åringen försöker leka,men blir satt på plats.Sådana är hästar.Så vad finns där att säg.Låt de leka och din 3 åring lär sig garanterat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 004
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp