Jag har en bichon havanais på 16 månader. Hon är lugn, glad, lekfull, kärleksfull, lätt att arbeta med - men hon kan inte vara ensam. Jag har verkligen försökt. Från några månaders ålder, enligt allt jag kunnat läsa mig till - små korta pass med olika rum, upp på övervåningen, ut till brevlådan etc. Har gränsat av hennes utrymme`med galler, gett goda saker, sett till att hon är rejält aktiverad på promenad före ensamhetsträningen så att hon är både fysiskt och mentalt trött - tog till slut hjälp av betald hundcoach som kom hem till oss flera gånger och hjälpte till. Vi gjorde då ungefär samma som jag redan försökt enligt ovan. Har också provat tips från Anders Hallgren ("jag ska bara hämta godis" - gå längre och längre bort vid hämtandet, sen ut genom dörren, längre tid borta etc) - MEN inget av detta fungerar alltså. Hon skäller, och skäller, och skäller. Har provat låta henne ha sällskap av kompishunden här, och också låtit de två vara ensamma hos kompishunden - men hon skäller. Det enda som hänt under träningen även med hundcoachen är att hon fått panik av kompostgaller. Och ger man henne något rent fruktansvärt gott så rör hon det ändå inte om hon är ensam och vi gått ut genom ytterdörren. Hon kan vara ensam i ett annat rum och ligga lugnt och vila/sova, men bara om vi också är kvar i huset.
Jag är väldigt bekymrad. Jag jobbar hemifrån men det skulle vara roligt att ha möjlighet att också göra andra jobb ibland, och t ex kunna sticka och handla och inte behöva vänta tills resten av familjen kommer hem. Det är inte hållbart i längden. Min fråga är dels - vad har jag missat, finns det fler metoder, och dels: finns det hundar som helt enkelt inte fixar vara ensamma ens fem minuter utan att skälla och yla?
Jag är väldigt bekymrad. Jag jobbar hemifrån men det skulle vara roligt att ha möjlighet att också göra andra jobb ibland, och t ex kunna sticka och handla och inte behöva vänta tills resten av familjen kommer hem. Det är inte hållbart i längden. Min fråga är dels - vad har jag missat, finns det fler metoder, och dels: finns det hundar som helt enkelt inte fixar vara ensamma ens fem minuter utan att skälla och yla?