Ensamma hästar..

Russin8

Trådstartare
Jag tycker att det är så hemskt att se alla dessa hästar som går ensamma. Hästar är ju flock djur och ska inte gå själva. Vill ma bara ha en häst så får man väl lov att stalla upp den på ett stall. Och har man inte råd med det utan vill ha den hemma så får man väl ta in en inackordering eller låna en häst till. Vad tycker ni???

Sv: Ensamma hästar..

Det där är inte helt enkelt, klart hästen är ett flockdjur och vill ha kompisar, men ponera att du ägde Briar, skulle du låta honom skutta omkring med sina polare i hagen? Knappast

Blandrastik skrev:
Det där är inte helt enkelt, klart hästen är ett flockdjur och vill ha kompisar, men ponera att du ägde Briar, skulle du låta honom skutta omkring med sina polare i hagen? Knappast

Det skulle jag helt klart göra!!! Han är väl en häst han med... Skulle nog se till att han gick med en lugn häst men jag skulle inte låta honom gå ensam.

Senast ändrad:

o vad ska man göra då om man har en hingst??? släppa ihop han med massa ston? har en hingst som inte kan gå varken med valacker eller ston så va de så bra me de...o han värkar inte klaga...

Tilla skrev:
o vad ska man göra då om man har en hingst??? släppa ihop han med massa ston? har en hingst som inte kan gå varken med valacker eller ston så va de så bra me de...o han värkar inte klaga...

Det finns alltid undantag.... men jag menar när man bara har en häst. Och hästar kan ju inte själva säga hur dom vill ha det. Och om du kunde skulle inte du vilja att han fick gå med andra hästar?

Jag tycker att alla hästar ska ha någon att gå med.Det finns alltid lösningar gällande ALLA hästar

Självklart ska alla hästar ha sällskap!Det ligger i deras natur å nu när vi tagit på oss att ha hästar i fångenskap så ska vi se till att de mår bra oxå.
En tävlingshäst kan gå med en beskedlig liten shettis, tycker det är mkt dåliga bortförklaringar till att ha dagens hästar ensamma i hagen.
Har bara stött på ett enda fall med en häst som var olämplig att gå med andra hästar, en islandshäst som hela tiden skulle bråka å aldrig accepterade när hon satts på plats av ledaren.
Den hästen hade behövt stå ensam för att inte bråka å ställa till med skada på de andra hästarna.

Tycker också att det är dåligt att hålla hästen ensam i hagen. Okej för hingstar eller hästar som av annan anledning inte är socialt kompetenta nog att gå i flock, men det där h*n-kan-skada-sig-annars-resonemanget köper inte jag.

Hästar ska vara ute mycket och länge med vänner, punkt slut.

Jag tror inte att det egentligen är många hingstar som egentligen inte är kompitenta att gå med andra hästar. Utan många hästägare låter hingstarna gå för sig själva från ganska tidig ålder, bara för att dom är hingst och sedan blir det ju självklart att det är svårare att låta dom gå med andra hästar.
Jag tror att det skulle vara bra mycket enklare om man lät dom gå tillsammans med andra hästar hela tiden.

Min 6-åriga hingst går tillsammans med min 4-åriga valack, och dom har gått tillsammans sedan valacken var 7 månader (fast då var han också hingst) och dom 2 är absolut bästa kompisar. Jag skulle inte tveka att sätta ihop hingsten med mina andra valackar om jag haft bättre och större hagar. Men hagarna som dom går i är ganska steniga och inte så stora att om någon av hästarna känner att han vill vara ifred kan springa allt för långt bort.

Dessutom har jag en shettis som jag har utlånad på foder, men han kommer hem ett par månader varje år och honom släpper jag ut utan problem i hagen med hingsten och valacken. Och det går hur bra som helst, varje gång, trots att det kan ha gått nästan ett år sedan dom sågs senast.

Senast ändrad av en moderator:

Pansi skrev:
Tycker också att det är dåligt att hålla hästen ensam i hagen. Okej för hingstar eller hästar som av annan anledning inte är socialt kompetenta nog att gå i flock, men det där h*n-kan-skada-sig-annars-resonemanget köper inte jag.

Hästar ska vara ute mycket och länge med vänner, punkt slut.

Det där håller jag med om till 100%... Om man låter hästen gå med andra hela tiden så skadar dom sig inte mer än om dom går själva...

Som du säger, har man hingst å låter dem gå med äldre valacker å de fått göra det sen de är små så är det mkt enklare att ha dem med andra hästar även som äldre... men även där finns det ju hingstar som när de blir könsmogna inte går att ha med andra hästar ändå...

Men jag kommer försöka ha min hbl hingst så länge de går och självklart med sällskap iom att då "slipper" jag mkt av uppfostringen iom att de äldre i hagen sköter det mesta...

Håller helt och hållet med att en häst aldrig ska vara helt själv, kan man mot all förmodan inte ha hästen i samma hage som andra hästar så ska den i alla fall få stå i hagen brevid andra hästar.

Kortare perioder är det ok att ha hästen ensam, hästar bör kunna vara ensamma också men inte jämt. Min häst står ensam här hemma nu då jag sålt mitt fullblod och inte hämtat hem nya hästen än, men hon mår inte dåligt av det och det är bara en kort period. Hade hon inte klarat av det så hade jag lånat en häst av grannen så länge.

Tycker också hästar borde få ha en kompis, men det finns många hästar som klarar sig lika bra utan! Shettisen i vårat stall står själv under sommaren så han är fånghäst och intekan följa me de andra hästarna på betet, jag märker ingen skillnad på honom då han går själv under sommaren jämfört med vintern då han står me de andra hästarna... han är lika glad och arbetsvillig som han alltid varit...

Jag tycker inte att det är någon fara om hästen står ensam ihagen med hästkompisar bredvid.....då har den ju ialafall sällskap... Men jag tycker att det är en helt annan sak med att ha hästen helt själv i ett stall....alltså att den inte änns har stallkompisar.... Mitt sto går själv ihagen eftersom shettisvalacken går med arabhingsten.....så min plutt har helt enkelt ingen att gå med...men jag tror inte hon vantrivs för det...går hon med någon annan så bryr hon sig iallafall inte om den hästen...antingen så jagar hon bara iväg den om den andra hästen kommer för nära eller annars så håller hon sig för sig själv.......

Enligt mej så ska hästar ha sällskap, men det finns många anledningar till varför många går själva, oftast rent skademässigt.
Men så länge hästen har kompisar runtomkring sig, i grannhagar osv så kan jag tycka att det är ok om den går ensam.
Men den får ju aldrig samma stimulering genom lek och beröring av andra hästar om den står i en box med galler och sedan kommer ut ensam och får titta på andra hästar för att sedan komma in igen.

Här en sån häst tur kan den få röra en annans hästs mule nån gång då och då.
Men som sagt, de flesta gör det för hästens bästa och visst, det är inget fel att skydda men jag föredrar nog ändå sällskap..

Får jag fråga någon som är mer kunnig på ensamgående tävlingshästar än jag; Skulle inte en shettis eller liknande vara ett bra sällskap åt en stor tävlingshäst? Om vi nu bortser från att det ev är en hingst/häst som inte gillar andra hästar?
Hingsten skulle ju kunna gå med en shettishingst om de funkade ihop...?

Shettisar är inte så fredliga som de ser ut..... Om man är rädd att hästen ska bli skadad så ska man inte släppa ihop den med en shettis....man kan lika gärna släppa ihop den med en större häst på engång..... Den erfarenheten har iallafall jag varit med om....shettisar som istortsett spöar andra hästar....

jag har tre hästar och alla går själv av olika anledningar..

1: Ponny som tävlar på elitnivå går ute ca 1 h om dan sedan vill han in.. Trivs bättre själv än med andra då han blir så fixerad av att hålla dem på plats hela tiden..

2: min storhäst som har gått med min andra ponny innan(ponny nr 3), skadar sig hela tiden när hon går med andra hästar, går därför själv och verkar trivas bra med detta då hon går med öronen framåt och tittar på allt, tar någon tugga, springer ett ärevarv, rullar sig mellan åt utan att bry sig om att gnägga på se andra eller så..

3. går just nu inte ute alls pga att när han kom till mig inte hade några muskler och var som sleipner och vrikade sig hela tiden med planerar att han ska få gå ut till hösten då han nu har fått mycket mer koll på benen..

Just nu gå de bara ute på kvällen efter 9 mellan en halv och 1 h, pga av alla insekter..

Lancet skrev:
jag har tre hästar och alla går själv av olika anledningar..

1: Ponny som tävlar på elitnivå går ute ca 1 h om dan sedan vill han in.. Trivs bättre själv än med andra då han blir så fixerad av att hålla dem på plats hela tiden..

2: min storhäst som har gått med min andra ponny innan(ponny nr 3), skadar sig hela tiden när hon går med andra hästar, går därför själv och verkar trivas bra med detta då hon går med öronen framåt och tittar på allt, tar någon tugga, springer ett ärevarv, rullar sig mellan åt utan att bry sig om att gnägga på se andra eller så..

3. går just nu inte ute alls pga att när han kom till mig inte hade några muskler och var som sleipner och vrikade sig hela tiden med planerar att han ska få gå ut till hösten då han nu har fått mycket mer koll på benen..

Just nu gå de bara ute på kvällen efter 9 mellan en halv och 1 h, pga av alla insekter..

Du menar att du har dina hästar inne ca 23 timmar om dygnet? En häst som är omusklad ska väl inte stå still.. då får han väl inga muskler. Vet du om att hästars hjärtan är för små så dom behöver hjälp av hovarna för att trycka runt blodet. Jag tycker att ha hästar inne så där mycket är näst intill djurplågeri...

Hoppsan... En timme eller på sin höjd en ½ timme...
Om det nu e pga flygfäna så kan du väl släppa ut dem bara över natten iaf ? Släppa ut dem vid 21 å ta in dem vid 7 på morronen... Eller nåt ??? En timme e enligt mej verkligen i minsta laget... Men de e ju vad JAG tycker ...

Min ena häst är ganska värdefull, inte som briar! Men dok vär ca en halv miljon. Han går i stor gräshage varje dag ca 8h, till sällskap har han en 18 årig connemara val. Dom är bästisar! Har inte haft fler skador än vad jag skulle haft om han gick själv.
Dok har vi en annan val som inte kan gå med andra då han jagar dem hela tiden.( tro mig vi har verkligen försökt med flera olika hästar). Man måste själv avgöra hur man vill ha det, men jag tror att i det långa loppet så har man en gladare häst om den får ha lite hästliv. Det är ju så mycket annat vi ändrar på i hästens igentliga naturliga miljö. Finns inget härligare att se än när man kommer hem ifrån en lång tävlingsresa och släpper ut hästen i hagen!
/M

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
327
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur