Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad jag har förstått kommer ett specificerat krav att träda i kraft 2009?
Det har varit tal om det ett tag nu...har dock inte sett några papper på det än. Vet inte om det har satts något datum för när det kommer att vara gällande. Hoppas kan man ju alltid. Hästar är flockdjur och behöver socialkontakt med andra hästar för att fortsätta vara just hästar.
Hade en ponny som gick ensam i ett par månader och han började kasta pinnar i hagen och bete sig konstigt. Han slutade med det när jag ordnade sällskap till honom. Han var nog helt enkelt uttråkad.
Måste de inte iaf se nadra hästar ?? Behöver väl inte gå med andra hästar skulle ju inte riktigt funka med hingstar Tkr inte att hästar ska behöva gå själv min häst går själv just nu pga han inte fungerade i den nya flocken, i våras stod han i en hage som han trivdes i han bestämde och hade sitt sto. Men fick ett sår så fick stå själv 6 veckor skulle sedan släppa in han i en ny hage (de som gått på nadra sidan staketet) där går iaf två äldre hästar som är högst i rang och sen en 7 åring och en 4 åring (min häst är 11) han fattade ganska snabbt att det inte var han som bestämde längre. Han gick där i typ 4 dagar men vi märkte att han blev utfryst av de andra hästarna han stod längst bort i hagen och vågade inte gå och dricka drack upp typ 40 liter när man tog in han på kvällen (dricker annars ca 10 liters under natten). När man skulle gå förbi de nadra hästarna i hagen gjorde de utfall mot han och han blev väldigt nervös och stressad och vi höll knappt på att få ut han från hagen. Och en dag när jag skulle ta ut han från hagen så stod ledar hästen i närheten och mi nhäst blev stressad och sprang ut och sprang över min fot Gjorde jävligt ont kan jag säga fick åka in till lassaretet och röntga och hade fått en spricka i tån och nu är det typ 2-32 veckor sen så har jag fortfarande blåmärken på foten och är väldigt öm på typ 1/3 av foten. Iaf efter det bestämde vi oss för att han skulle få stå själv så länge för marken han eller vi mådde ju bra av att han gick där. Så hoppas på om fördelning av hagarna till hösten eller så kmr han släppas in till dom igen samtidigt som en annan ny häst , så blir dom iaf jämna par.
Annars är jag emot att hästar går själva utan anledning.
Ja!!Att du inte frågar om ni skall rida ut i hopp...sen så får man tänka på att vissa hästar mår bätre av att gå skälva en att var med någon som bara är elak..sen om man har två hästar så blir det en kostnad o den hästan skall ha lika mycket omvårdnad..Sen något som folk inte tänker på är att man skall ha samma raser om dom skall må bra..Så jag tycker att en häst kan gå skälv....
Jag vet med mig att jag kommer få mycket "påhopp" när ja skriver detta, om sådant.. pm,a mig gärna då de är minst troligt att ja kommer att följa denna tråden.
Men jag är INTE emot de att man har en häst själv, under förutsättningarna att den aktiveras och har kontakt med något levande(vill säga människan).
Det finns tillochmed de hästar som inte klarar av stressen av andra hästar, som därav MÅSTE gå själva.
Nej! jag är inte grotesk! men altså.. varför är de då "ok" att ställa en hingst i en hage.. ensam?
Visst, hästen är ett flockdjur!
Svar till;mackan
Du får mer än gärna visa din källa till ditt svar!
Då jag ALDRIG hört talas om en sådan lag.
Men visst jag kan ha fel, de kan alla. pmá mig länk. el annat
som visar den lagen..
hej dom får inte stå ensamma dom måste ha nå djur av nå slag som sällskap eller som dom kan se, tex om de e en häst i stallet så TROR jag att det räcker med en kanin tex så länge hästen ser denSedan ett år bor vi på landet och har hästar. Jag själv skulle aldrig kunna drömma om att ha EN häst ensam, men några kilometer ifrån oss ligger ett hus, med ett litetlitet stall med en storstor hage. Där står en helt ensam tinkerflicka som har stått där, ensam, sen vi flyttade ut till gården. Jag mår rent illa då jag ser detta.
Min granne, som också har stall och hästar, känner människan som äger hästen och har tjatat på henne, länge, att skaffa en till häst. I början sa hon att hon skulle göra det, nu säger hon att "hästen har seriösa attitydsproblem och måste stå ensam". Det hjälper inte att hon tjatar på hästägaren längre. Men hästen är ju ett flockdjur... Visst om hon stått ensam LÄNGE och blivit skygg, men de är fortfarande flockdjur sedan flera flera tusen år tillbaka.
Vad skulle ni göra? Jag orkar inte se denna stackars ensamma häst längre. Eller överreagerar jag...? Är jag ensam om att tycka att det borde vara lag på att ha minst två hästar? Eller iaf en kossa?