Ensamhästar, för eller emot?

Sv: Ensamhästar, för eller emot?

Vad jag har förstått kommer ett specificerat krav att träda i kraft 2009?

Det har varit tal om det ett tag nu...har dock inte sett några papper på det än. Vet inte om det har satts något datum för när det kommer att vara gällande. Hoppas kan man ju alltid. Hästar är flockdjur och behöver socialkontakt med andra hästar för att fortsätta vara just hästar.

Hade en ponny som gick ensam i ett par månader och han började kasta pinnar i hagen och bete sig konstigt. Han slutade med det när jag ordnade sällskap till honom. Han var nog helt enkelt uttråkad.

Det har varit tal om det ett tag nu...har dock inte sett några papper på det än. Vet inte om det har satts något datum för när det kommer att vara gällande. Hoppas kan man ju alltid. Hästar är flockdjur och behöver socialkontakt med andra hästar för att fortsätta vara just hästar.

Hade en ponny som gick ensam i ett par månader och han började kasta pinnar i hagen och bete sig konstigt. Han slutade med det när jag ordnade sällskap till honom. Han var nog helt enkelt uttråkad.

Ja jag har precis för mig att det är snack om 1 jan, 2009 men jag kan ha missförstått. Att det är på G är jag dock säker på att det talats om som du säger.

Jag har också haft häst ensam i nästan 8 månader i hage pga konvalecens från en skada. Det gick hästar precis brevid och runt om, och det gick jättebra att ha honom själv, men det märktes att han var understimulerad. var stimmig att leda till och från hagen även om han var lugn i hagen, samt var oerhört kelsjuk efter de andra hästarna. Nu när han har sällskap i hagen igen sen ett halvår tillbaks, är det inga problem med att leda honom till och från hagen, och han verkar mycket mera tillfredställd. Men som du säger - det är ju inga konstigheter egentligen eftersom de facto, hästar är extremt utpräglade flockdjur.

Jag har ett sto som verkar må bäst av att stå själv. Eller hon står inte själv - hon har sin lilla flock på två får.
Jag har försökt med 4 (!) olika hästar men ingen har dugit. Ranghög/ranglåg/sto/valack inget har spelat någon roll.
Hon har stressat upp sig, gått ner i vikt och blivit allmänt irriterad. När så valacken som bott här i 6 månader nu har flyttat är hon samma lilla underbara ängel igen. Lugn och harmonisk. Äter som hon ska osv.
Hon är inte en sån som hänger efter staketet när andra rider förbi utan hon lyfter på huvudet, vädrar lite och sen fortsätter hon äta.

Jag kan inte se hur det kan vara skadligt för henne när hon (enligt mig och andra) ser ut att må bäst själv med sina fårkompisar...

Måste de inte iaf se nadra hästar ?? Behöver väl inte gå med andra hästar skulle ju inte riktigt funka med hingstar ;) Tkr inte att hästar ska behöva gå själv min häst går själv just nu pga han inte fungerade i den nya flocken, i våras stod han i en hage som han trivdes i han bestämde och hade sitt sto. Men fick ett sår så fick stå själv 6 veckor skulle sedan släppa in han i en ny hage (de som gått på nadra sidan staketet) där går iaf två äldre hästar som är högst i rang och sen en 7 åring och en 4 åring (min häst är 11) han fattade ganska snabbt att det inte var han som bestämde längre. Han gick där i typ 4 dagar men vi märkte att han blev utfryst av de andra hästarna han stod längst bort i hagen och vågade inte gå och dricka :crazy: drack upp typ 40 liter när man tog in han på kvällen (dricker annars ca 10 liters under natten). När man skulle gå förbi de nadra hästarna i hagen gjorde de utfall mot han och han blev väldigt nervös och stressad och vi höll knappt på att få ut han från hagen. Och en dag när jag skulle ta ut han från hagen så stod ledar hästen i närheten och mi nhäst blev stressad och sprang ut och sprang över min fot :crazy: Gjorde jävligt ont kan jag säga fick åka in till lassaretet och röntga och hade fått en spricka i tån och nu är det typ 2-32 veckor sen så har jag fortfarande blåmärken på foten och är väldigt öm på typ 1/3 av foten. Iaf efter det bestämde vi oss för att han skulle få stå själv så länge för marken han eller vi mådde ju bra av att han gick där. Så hoppas på om fördelning av hagarna till hösten eller så kmr han släppas in till dom igen samtidigt som en annan ny häst , så blir dom iaf jämna par.
Annars är jag emot att hästar går själva utan anledning.

Måste de inte iaf se nadra hästar ?? Behöver väl inte gå med andra hästar skulle ju inte riktigt funka med hingstar ;) Tkr inte att hästar ska behöva gå själv min häst går själv just nu pga han inte fungerade i den nya flocken, i våras stod han i en hage som han trivdes i han bestämde och hade sitt sto. Men fick ett sår så fick stå själv 6 veckor skulle sedan släppa in han i en ny hage (de som gått på nadra sidan staketet) där går iaf två äldre hästar som är högst i rang och sen en 7 åring och en 4 åring (min häst är 11) han fattade ganska snabbt att det inte var han som bestämde längre. Han gick där i typ 4 dagar men vi märkte att han blev utfryst av de andra hästarna han stod längst bort i hagen och vågade inte gå och dricka :crazy: drack upp typ 40 liter när man tog in han på kvällen (dricker annars ca 10 liters under natten). När man skulle gå förbi de nadra hästarna i hagen gjorde de utfall mot han och han blev väldigt nervös och stressad och vi höll knappt på att få ut han från hagen. Och en dag när jag skulle ta ut han från hagen så stod ledar hästen i närheten och mi nhäst blev stressad och sprang ut och sprang över min fot :crazy: Gjorde jävligt ont kan jag säga fick åka in till lassaretet och röntga och hade fått en spricka i tån och nu är det typ 2-32 veckor sen så har jag fortfarande blåmärken på foten och är väldigt öm på typ 1/3 av foten. Iaf efter det bestämde vi oss för att han skulle få stå själv så länge för marken han eller vi mådde ju bra av att han gick där. Så hoppas på om fördelning av hagarna till hösten eller så kmr han släppas in till dom igen samtidigt som en annan ny häst , så blir dom iaf jämna par.
Annars är jag emot att hästar går själva utan anledning.

Du fick aldrig idén att ställa ut fler vattenhinkar så han i allafall kunde dricka på dagarna?

jo men fetrsom han stod inne på natten och de 4 andra gick ute dygnet runt hade det inte varit spec troligt att han ahde fått dricka vatten. Och hagen är väldigt stor men fanns bara en ingång där ledar hästen stod typ hela tiden var även där vattnet med badkaret fanns. Och min häst stod oftast längst bort i ahgen där ingen annan häst var... :crazy:

:bump: Ja!!Att du inte frågar om ni skall rida ut i hopp...sen så får man tänka på att vissa hästar mår bätre av att gå skälva en att var med någon som bara är elak..sen om man har två hästar så blir det en kostnad o den hästan skall ha lika mycket omvårdnad..Sen något som folk inte tänker på är att man skall ha samma raser om dom skall må bra..Så jag tycker att en häst kan gå skälv....:bump:

Ingen, då menar jag INGEN häst skall behöva gå själv, har man en häst som man upplever blir stressad med annan häst i hagen, ha två hagar, samma gäller vid "onaturliga" aggressioner osv.

Våran arabvalack ägdes kort utav en kvinna (10 månader) innan vi köpte honom, där stod han själv, kunde på sommaren se andra hästar då det hölls lektioner på padocken knappa kolimetern därifrån.
Denna valack hade det lite jobbigt att komma in i flocken hemma, okej så är det ju mer elelr mindre med alla nya hästar i en flock, men det här var lite extra.
nu 5 år senare så kan man lugnt släppa honom i en ny flock och allt flyter på fint. det är sociala djur som ska leva i flock, tom hingstar i det vilda gör det.
de ska ha möjlighet att kunna ta kontakt, även om det kanske inte gör det....tycker jag iaf!
vänta bara på att lagen träder i kraft!

Senast ändrad:

Min ponny fick stå själv i två veckor pga hästen vi skulle köpa gick inte igenom besiktningen så då tog det två veckor innan jag hittade en ny häst. Min ponny var väldigt lungt, men man märkte att ungefär en vecka började hon bli väldigt sällskapssjuk och gnäggade så fort en transport åkte förbi, det var lite jobbigt att vara hästägare då men det var otroligt svårt att hitta nån som kunde låna ut en häst bara för två veckor,. Men men, det gick bra iallafall att stå ensam den tiden och ni kan ju bara gissa hur glad lillan vart när en kompis kom :)

Men om den hästen bara stod i hagöppningen, då kunde du ha burit ut hinkar och ställt här och var, eller iaf "längst bak" där din häst befann sig mestadels av tiden?

Om man inte har råd att ha två hästar så ska man inte ha någon!!

Sen spelar det ingen roll om det är olika raser, hästar är inte rasister...

Men visst kan det vara så att hästar av samma ras fungerar mer lika.

Jag är helt emot att ha hästar själv. Dom SKA ha sällskap av andra hästar.
Vid speciella tillfällen som skada eller dyl. kan jag aceptera att dom måste gå själva under en begränsad tid. Men att jämt ha en häst helt ensam jämnställer jag med djurplågeri.

MVH Russin8

Provade ni bara i fyra dagar? Det kan behövas längre tid för att en ny flockmedlem ska bli acepterad.

Sen behöver faktiskt inte hingstar gå själva dom heller...

MVH Russin8 med två valacker och en hingst i hagen.

det är så klart som det kan bli - hästar SKA ha kompisar. dom är flockdjur och om vi människor nu ska hålla hästar så ska vi göra det på hästens villkor!!!

Jag blir förbannad att folk inte ser detta som en självklarhet.

:bump: Ja!!Att du inte frågar om ni skall rida ut i hopp...sen så får man tänka på att vissa hästar mår bätre av att gå skälva en att var med någon som bara är elak..sen om man har två hästar så blir det en kostnad o den hästan skall ha lika mycket omvårdnad..Sen något som folk inte tänker på är att man skall ha samma raser om dom skall må bra..Så jag tycker att en häst kan gå skälv....:bump:

Kostnad? ja, klart det blir en extra kostnad. det kostar att ha häst! har man inte råd med eget stall tycker jag att man ska inackordera sig så att hästen får kompisar. dom är flockdjur och behöver sitt naturliga och sociala beteende i hagen med kompisar!

hästar behöver inte vara av samma ras för att må bra. En shettis och en shirehäst funkar hur bra som helst! vart har du hört det?

Jag vet med mig att jag kommer få mycket "påhopp" när ja skriver detta, om sådant.. pm,a mig gärna då de är minst troligt att ja kommer att följa denna tråden.

Men jag är INTE emot de att man har en häst själv, under förutsättningarna att den aktiveras och har kontakt med något levande(vill säga människan).
Det finns tillochmed de hästar som inte klarar av stressen av andra hästar, som därav MÅSTE gå själva.
Nej! jag är inte grotesk! men altså.. varför är de då "ok" att ställa en hingst i en hage.. ensam?
Visst, hästen är ett flockdjur!

Svar till;mackan
Du får mer än gärna visa din källa till ditt svar!
Då jag ALDRIG hört talas om en sådan lag.
Men visst jag kan ha fel, de kan alla. pmá mig länk. el annat
som visar den lagen..

:bow: :bow: :bow:

Sedan ett år bor vi på landet och har hästar. Jag själv skulle aldrig kunna drömma om att ha EN häst ensam, men några kilometer ifrån oss ligger ett hus, med ett litetlitet stall med en storstor hage. Där står en helt ensam tinkerflicka som har stått där, ensam, sen vi flyttade ut till gården. Jag mår rent illa då jag ser detta.

Min granne, som också har stall och hästar, känner människan som äger hästen och har tjatat på henne, länge, att skaffa en till häst. I början sa hon att hon skulle göra det, nu säger hon att "hästen har seriösa attitydsproblem och måste stå ensam". Det hjälper inte att hon tjatar på hästägaren längre. Men hästen är ju ett flockdjur... Visst om hon stått ensam LÄNGE och blivit skygg, men de är fortfarande flockdjur sedan flera flera tusen år tillbaka.

Vad skulle ni göra? Jag orkar inte se denna stackars ensamma häst längre. Eller överreagerar jag...? Är jag ensam om att tycka att det borde vara lag på att ha minst två hästar? Eller iaf en kossa? :)
hej dom får inte stå ensamma dom måste ha nå djur av nå slag som sällskap eller som dom kan se, tex om de e en häst i stallet så TROR jag att det räcker med en kanin tex så länge hästen ser den

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 534
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Hästhantering För ca 1½ vecka sedan flyttade vi till ett nytt stall. Min häst verkar trivas bra i stallet och i hagen med kompisarna, däremot har han...
Svar
14
· Visningar
1 387
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?