Ensamhästar, för eller emot?

Sv: Ensamhästar, för eller emot?

finns en häst nära "mitt" stall som är ensam och har alltid bvarit ensam i hur många år som helst de har faktist försökt sätte h*n tsm med andra hästar det senaste året (varför de har försökt just nu av alla år har jag inte fattat) men hästen KAN inte gå med andra hästar längre det funkar inteden vet inte nhur den ska bete sig. :eek:

ja var inte spec länge men sen vi köpte han har jhan fått gå emd många olika flocker och det har alltid gått bra, men nu var han rent ut sagt jätte stresad i hagen hela tiden + att det var jätte varmt och han inte fick dricka + att vi knappt fick ut han från hagen pga att han var så stressad och rädd för de nadra hästarna, att jag sen fick foten söndertrampad när jag skulle ta ut han därifrån köndes det som att det fick vara nog. och han får nu gå i en egen hage med hästar på två sidor och han är mkt lugnare nu.
Jag är inte för att hästar ska gå själv, men tkr inte heller att man ska tvinga dom att gå med en flock där dom rent ut sagt blir mobbade!!

Vad jag vet så är det mot lagen att ha ensamma hästar, dem måste ha selskap av en till häst eller ngt annat djur. Polisanmäl?
MVH Elin

En gång för alla: detta är vad som gäller!

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

I dag har jag ringt till djurskyddet och fått superbra hjälp. Jag fick vara anonym och de ska åka ut för att titta på hästen. Skönt att slippa tänka på det mera nu. Fast hästen stod ensam och hängde med öronen senast i morse då jag körde till jobbet... Fan det skär i hjärtat alltså.

Lustorus - det är inte olagligt. Det är bara en rekommendation att en häst ska ha sällskap, detta av vilket annat djur som helst, typ kossa, get osv. Hur gärna vi än vill är det inte lag.

En gång för alla: detta är vad som gäller!

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

Tack! !!!

1010101

Jaha, nu har det gått lång tid (minns inte när, men samma dag jag skrev här inne om att jag ringt) och ingenting har hänt. Hästen står där inne, lika ensamm och uttråkad till döds som vanligt. Någon med erfarenhet av att "anmäla någon till djurskyddet" och hur lång tid det tar? Dessutom var han väldigt mån om att ha alla mina nummer (jobb, jobbmobil, mobil, hem) så han kunde höra av sig "så snabbt som möjligt". Inget har hänt? Ska jag ringa igen?

Eller så har de varit ute och kollat och inte haft någonting att anmärka på?
Men ring till kommunen och fråga hur det har gått!

Immer

2 av våra hästar går ensama pga av den ena är så förbanat j*vla knäpp emot andra hästar och den andra är hingst och har inget lämpigt sällskap till honom.

Bägge hästarna ser varndra och alla andra hästarna.

Våra hästar verkar inte må dåligt för det.

Sen är jag emot om hästen absolut inte har någon som helst kontakt med andra hästar - det är bara sorligt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 534
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Hästhantering För ca 1½ vecka sedan flyttade vi till ett nytt stall. Min häst verkar trivas bra i stallet och i hagen med kompisarna, däremot har han...
Svar
14
· Visningar
1 387
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?