Ensam valp?!

Sv: Ensam valp?!

Ja men du måste ju ge en hel bild av eran situation, inte bara skriva:
så även om man tränar dom så lyckas det inte alltid som man vill.

Du skriver ju själv i nästa inlägg att er träning i början inte var så lyckad och att hunden var osäker ( tacka sjutton för att han skäller då )

jo det vet jag. hade jag bott ensam från första början så hade hon inte blivit sådan. det kan jag garantera. eftersom hon är min hund, så tyckte inte de andra att de behövde uppfostra henne. och det är ju klart att dom inte ska behöva göra det. så för dom fick hon göra precis som hon ville. hon kunde gå bärsärk där utan att dom gjorde nåt åt det när jag inte var hemma.
men men.... är glad att det är över.

tack och lov så har vi fått iordning på henne nu.

Svarar allmännt, tycker det är helt galet, och riktar en fråga: - Finns det någon med hund som kan förklara för mig varför man skaffar dem när man måste lämna dem ensamma en stor del av dagen? Det är ju konstaterat i alla undersökningar att hundar inte ska utsättas för sådant. Jag har frågat flera och har aldrig fått något svar bara undanglidningar.

Funkar det inte för en vuxen hund att bli lämnad ensam förmiddag, matte/husse kommer hem på lunchen, åker sen tillbaka till jobbet och kommer hem efter jobbslut?

Bara en fråga, inte något annat. Hur löser folk det? Är det bättre om hunden kan vara i hundgård ute? Får man ha hundgård ute i villaområde ens?

Funkar det inte för en vuxen hund att bli lämnad ensam förmiddag, matte/husse kommer hem på lunchen, åker sen tillbaka till jobbet och kommer hem efter jobbslut?

Bara en fråga, inte något annat. Hur löser folk det? Är det bättre om hunden kan vara i hundgård ute? Får man ha hundgård ute i villaområde ens?
Jag vill inte ge dig ett svar på din fråga, det finns säkert andra som vet bättre och som har mer koll på detta med att bli lämnad ensam, men frågar du den miljöinspektör jag har så säger han att det inte är lämpligt och jag personligen tycker att det är konstigt att så många skaffar hund när de inte är hemma på dagtid. Grannen lämnade sin hund i hundgård från 05.40 på morgonen till ca 16.00 på em. Den skällde en hel del bl.a. direkt på morgonen. Det gick inte att prata med dem och hälsovårdsinspektören kopplades in.Han sa att skällandet var en sanitär olägenhet och de fick inte ha hunden där mer. Tror att de åkte dit för att han började skälla före06.00 på morgonen och väckte barn som senare skulle till skolan.

Han måste ju skämta, det finns äl ingen som lämnar en hund ensam med munkorg på eller är jag så naiv?

Menar du att du först inte tränade hunden att vara ensam alls, och sedan vid fem månaders ålder, när den faktiskt fortfarande är valp, började lämna den i sju timmar? Inte konstigt att du fått problem...

JAG tror (har precis skrivit i annan tråd kring detta) att flesta vuxna trygga och ensamhetstränade hundar fixar 5-6 timmar utan bekymmer om man i övrigt aktiverar och sköter dem väl, så jag är absolut ingen motståndare till att lämna hunden själv ibland- mina är oftast själva mellan 2 och 5 timmar per dag på vardagarna, men det du beskriver låter inte bra i mina öron.

Exempel: en kompis till mig som gärna vill sätta sina ideer i verket FORT när hon väl fått dem skaffade valp för ett par år sedan. Hon har ett jobb som gör att hund i det långa loppet funkar men hade inte tillräckligt med helledig tid (ex vis all semster man kan ta etc etc) för att skola in valpen, så när den var 14 veckor började hon lämna den i uppåt fyra timmar, antingen hemma eller i hundgård. Den hunden är i dag tre år, och fixar knappt att vara själv alls, någon timme kan funka men inte mer. Undrar varför :angel:?

Beror väl lite på hunden, och hur långa pass f m , lunch o e m är. JAG skulle tycka det var OK att lämna 3-4 h på f m och sedan gå en rejäl promenad eller annan aktivering på en timme eller så o sedan lämna 3-4 h igen, men helst inte fem dagar i veckan. Men tyvärr har man ju ofta bara en timme lunch, och måste hinna äta också, o dessutom kanske en stunds resväg till o från jobbet, så det är nog svårt att få i hop det.

Heltidsjobb utan möjlighet till att varken ta med hunden, eller ordna annan passning i allafall under del av dagen är nog inte att rekommendera. Om man är två som går lite om varandra, och har olika tider är det ju betydligt lättare. Jag jobbar mest e m- kväll o sambon dag, så vi träffar inte varandra mycket, men det funkar bra med vovvarna :)!

OK. Det är ju verkligen något jag undrat över en del, för jag kan ju ändå tänka mig att många som har hund har "vanliga" jobb också där en hund inte kan vara med. Hunddagis kostar ju sin slant, och alla kanske inte har en snäll förälder eller pensionär som kan dagmatta...

Jag undrar vad för munkorg ni hade? En sån som sitter åt så hunden inte kan dricka eller andas ut ordentligt om den behöver, eller en sk korgmunkorg?
Hade ni det första så anser jag det är djurplågeri. Och hade ni det andra så kan hunden skälla ändå. Så jag antar ni hade det första alternativet.
Jag begriper inte varför en del skaffar hund :mad:

Tack.

Det blir till att leta dagmatte (eller få ett sånt välbetalt jobb att hunddagis känns rimligt) innan man skaffar hund då. :)

OK. Det är ju verkligen något jag undrat över en del, för jag kan ju ändå tänka mig att många som har hund har "vanliga" jobb också där en hund inte kan vara med. Hunddagis kostar ju sin slant, och alla kanske inte har en snäll förälder eller pensionär som kan dagmatta...
OBS!
Säger inte att det är så överallt olika kommuner har olika bestämmelser och olika inspektörer, be andra svara hur de har det.

En munkorg som hindrar hunden att skälla!! ja den måste då hindra den från att dricka, äta och ja Flämta:eek:

Ja det måste ju vara en sådan, eftersom ( Precis som Grana skriver ) de andra inte hindrar hunden från att skälla !!

*KL*

Jag har med lite funderingar kring att lämna hund ensam. Har 2 st hundar en bordercollie/labrador 2 år gammal van att vara ensam klarar upp till 5 timmar utan problem. Ligger mest och sover när vi är borta. Men jag har en till blandras till som är 10 månader nu. Hon (och den stora) är van att följa med mig till jobbet om dagarna och vara här, dvs är ytterst lite ensamhetstränad och klarar ibland 2 timmar ibland inte ens 10 minuter(har alltid den äldre tiken hos sig isf.
Nu ska jag byta jobb vilket betyder att de kommer att tvingas vara ensamma hemma en del. Om jag får det jobb jag vill ha så kommer jag jobba mellan ca 7 och 16 med 1 timmes lunch (som jag kommer rasta dem på), min sambo jobbar femskift, vilket innebär att han jobbar både förmiddag, eftermiddag, natt och helg med jämna intervall. Som längst kommer de sitta ensamma i 5,5 timme på förmiddagen (räknat på lunch vid 12) plus sen ca 1,5 timme på eftermiddagen. (detta kommer endast ske de dagar sambon jobbar förmiddag vilket är ca 7 ggr på en 5 veckorsperiod) Annars blir de ensamma ca 3,5-4 timmar när han jobbar eftermiddag (också ung 7 ggr på samma period.)

Där vi bor finns inget hunddagis, vilket inte är ett riktigt bra alternativ då den äldsta tiken är osäker på andra hundar och blir aggressiv. Sen funderar jag på dagmatte, men även där måste det ju vara någon som kan hantera denna osäkerheten. Jag vill inte att vem som helst ska ha hand om mina hundar och hade de inte vart så knasiga så hade jag gärnat letat upp en pensionär (det finns ju visst det de pensionärer som skule klara mina hundar men iaf). De är ju snälla mot männsikor men vill gärna jaga katter och fåglar och andra hundar.

Hur ska man göra, jag hinner ju inte att träna den yngsta tiken (som troligen aldrig kommer att kunna lämnas ensam då hon är så otrygg i sig själv) men tror ni det finns nån som kan tänka sig att ta sig an två lite knäppa men mysiga hundar?

jag tycker dte låter som att du får ta o börja om från början med din vovve så ska du se att de tlöser sej =) 2 min åt gången om ens det, låt den ha ett mindr eutrymme, gör ingen affär av att varken gå elelr komma hem. inget galet hälsande osv utan gosa kan man göra när den lugnat ner sej =)

Menar du att du först inte tränade hunden att vara ensam alls, och sedan vid fem månaders ålder, när den faktiskt fortfarande är valp, började lämna den i sju timmar? Inte konstigt att du fått problem...
de problemen är numera lösta tack vare att jag har en hundvakt som ställer upp, det hade jag inte innan.
[/I]

JAG tror (har precis skrivit i annan tråd kring detta) att flesta vuxna trygga och ensamhetstränade hundar fixar 5-6 timmar utan bekymmer om man i övrigt aktiverar och sköter dem väl, så jag är absolut ingen motståndare till att lämna hunden själv ibland- mina är oftast själva mellan 2 och 5 timmar per dag på vardagarna, men det du beskriver låter inte bra i mina öron.

Exempel: en kompis till mig som gärna vill sätta sina ideer i verket FORT när hon väl fått dem skaffade valp för ett par år sedan. Hon har ett jobb som gör att hund i det långa loppet funkar men hade inte tillräckligt med helledig tid (ex vis all semster man kan ta etc etc) för att skola in valpen, så när den var 14 veckor började hon lämna den i uppåt fyra timmar, antingen hemma eller i hundgård. Den hunden är i dag tre år, och fixar knappt att vara själv alls, någon timme kan funka men inte mer. Undrar varför :angel:?

nej nej nej. tränade henne redan från första början. genom att lämna henne först i 5 min, sedan 10 min osv. ökade med 5 min ju äldre hon blev. gjorde allt som stod i den där boken jag fick av valpkursen men det funkade inte tack vare att hon fick lov att göra precis som hon ville för alla de andra som bodde där som ja skrev i ett tidigare inlägg.

och hon var inte ensam upp till 7 timmar om dan, varje dag, 7 dagar i veckan.

Jag undrar vad för munkorg ni hade? En sån som sitter åt så hunden inte kan dricka eller andas ut ordentligt om den behöver, eller en sk korgmunkorg?
Hade ni det första så anser jag det är djurplågeri. Och hade ni det andra så kan hunden skälla ändå. Så jag antar ni hade det första alternativet.
Jag begriper inte varför en del skaffar hund :mad:

hon har en i nylon. som hon kan andas i alldeles utmärkt, för annars hade hon ju inte levt. tror du verkligen att jag skulle plåga min hund till döds bara för att hon skäller så tror du väldigt fel.
den är reglerbar som man kan ställa i princip hur man vill. om man vill att den ska sitta hårt så att hon inte får ut tungan eller om man vill att den ska sitta lösare så hon kan få ut tungan. jag valde att sätta den löst. skällandet upphörde. det stod mellan munkorg, eller att bli vräkt.

Vi har nu skaffat dagmatte för alla som undrar. hon kommer finnas för valpen en långtid framöver

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka