Ensam valp?!

Sv: Ensam valp?!

Skrattar ;)

Man kan kika uppe i högra hörnet på varje inlägg för att se vem det riktar sig till ...

Så lite snabbt uträknat så kommer valpen vara ca 14 veckor när ni tänker lämna den 4-6 timmar ?

Ja men lycka till, då kan jag nästan lova att sönderbitna prylar och kiss/bajs inomhus kommer med posten!

Varför planerade ni inte innan ni skaffade valpen ?

Vi funderade mycket och var själva lite osäkra men kennelägaren sa att den skulle klara det.

ja vad säger man inte för att få hunden såld ;)
Hunden kommer inte att dö, men det är inte ett drägligt hundliv att vara ensam så länge.

Vi pratade inte bara med kennelägaren utan även med andra på westiealliansen. det är jag inte så säker på att den kommer få:mad:

jag hade faktiskt lämnat tillbaka valpen om ni inte lyckas få tag på dagmatte. det är inte rättvist mot en liten valp att lämna den ensam så fort. köp en vuxen ensamhetstränad hund istället.

om ensamhetsträning överlag så beror det också på om valpen är helt ensam eller om det finns en annan vuxen och trygg hund hemma. är den helt ensam måste den dels mogna tillräckligt mentalt, dels måste den känna sig helt trygg hemma. har man redan en hund blir valpen fortare trygg, och inte helt övergiven när man går hemifrån.

Svarar allmännt, tycker det är helt galet, och riktar en fråga: - Finns det någon med hund som kan förklara för mig varför man skaffar dem när man måste lämna dem ensamma en stor del av dagen? Det är ju konstaterat i alla undersökningar att hundar inte ska utsättas för sådant. Jag har frågat flera och har aldrig fått något svar bara undanglidningar.

KL

Vår kille är 9 månader nu och har som längst blivit lämnad ensam 3h. Han blev rumsren när han var runt 3-4 månaders ålder (dvs inga olyckor alls).

Hade jag varit ni så skulle jag försökt med alla medel att skaffa en dagmatte/husse, om ingen i familjen kan ha valpen på jobbet eller dylikt. Undvik i största möjliga mån att lämna en valp hemma så länge..

Så länge man kallar hunden valp skulle jag aldrig lämna den ensam.. Tänk på allt som kan hända.! Man vet ju aldrig vad dom får för sig eller vad den kan få i sig! Dom e ju nyfikna djur som vill smaka och testa det mesta:angel:

han ensamtränat min hund sedan hon var rumsren, 5 mån. då fick hon vara ensam mellan 5 å 7 timmar å dan. men inte varje dag. hon har inte lärt sig att vara ensam mer än en halvtimme. när ja lämnar henne sj i mer än en halvtimme så åker munkorgen på. hon skäller så in i norden. så även om man tränar dom så lyckas det inte alltid som man vill.

Svarar allmännt, tycker det är helt galet, och riktar en fråga: - Finns det någon med hund som kan förklara för mig varför man skaffar dem när man måste lämna dem ensamma en stor del av dagen? Det är ju konstaterat i alla undersökningar att hundar inte ska utsättas för sådant. Jag har frågat flera och har aldrig fått något svar bara undanglidningar.

vissa tänker sig inte för och vissa längtar så efter en hund att dom skaffar en ändå.

numera så har jag i stort sett alltid hundvakt. det är inte särskilt ofta hon är ensam. och när hon väl är det, så är det inte så länge. någon timme medans man åker å storhandlar t.ex. i början fick hon vara det då jag gick i folkhögskola.

han ensamtränat min hund sedan hon var rumsren, 5 mån. då fick hon vara ensam mellan 5 å 7 timmar å dan. men inte varje dag. hon har inte lärt sig att vara ensam mer än en halvtimme. när ja lämnar henne sj i mer än en halvtimme så åker munkorgen på. hon skäller så in i norden. så även om man tränar dom så lyckas det inte alltid som man vill.

Va? Väntade du tills hunden var 5 månader, lämnade den ensam 7 timmar med munkorg för att den inte ska skälla? Jag säger som Calaziraya, hoppas det är ett skämt.

Så länge man kallar hunden valp skulle jag aldrig lämna den ensam.. Tänk på allt som kan hända.! Man vet ju aldrig vad dom får för sig eller vad den kan få i sig! Dom e ju nyfikna djur som vill smaka och testa det mesta:angel:

Man kan ju ha tex en komposthage med nån kul leksak eller smarrigt ben i. Då känner valpen trygghet (om den är tränad på hagen alltså) + att man vet att den inte råkar illa ut.

Ja..

Alltså har du aldrig funderat över varför hon skäller när hon blir lämnad ?

för att hon protesterar över att bli ensam. skäller så hyresvärdar klagar och biter sönder saker. det var när jag bodde hemma hos min pappa. där hon hade olika regler för varje människa där. vilket gjorde henne förvirrad antagligen. har bott sj med min sambo sedan maj och vi har inte haft några som helst problem med henne. inte med skällande eller med sönderbitande för här har hon samma regler. här är det inget som förvirrar henne.
men min far har en sambo som är förtidspensionerad och ställer alltid upp när vi behöver hundvakt numera.
så tack och lov är hon inte ensam och hon behöver ingen munkorg.

Va? Väntade du tills hunden var 5 månader, lämnade den ensam 7 timmar med munkorg för att den inte ska skälla? Jag säger som Calaziraya, hoppas det är ett skämt.

hon har inte haft munkorg på sig hela dan varje dag sedan hon var 5 månader..... det hade varit djurplågeri.

hon fick munkorgen när hon var i ettårsåldern och då fick hon ha på sig den nån timme tills min syster eller bror kom hem när jag bodde hos min pappa och gick i skolan. antingen det, eller låta min pappa bli vräkt. fanns ingen möjlighet till hundvakt då. jag vet folk som tog med sig sina hundar till skolan och lät dom stå bundna utanför skolan hela dagen lång. det såg inte jag som en möjlighet

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka