Ensam valp?!

CoopervsJimmy

Trådstartare
vid vilken ålder Kan valpen igenkligen lämnas ensam? jag snackar inte 10 min eller så utan menar mer 4-6 timmar dag.

Snälla svara!

Sv: Ensam valp?!

Först måste valpen verkligen känna sig hemma i sin nya omgivning och med de nya människorna. Tar några veckor kanske mer. Lämna den inte ensam 4-6 timmar de första gångerna, utan börja mjukt med någon timma högst. Sen ökar man på så den vänjer sig vid att vara själv.

Jag tror Atlaz var kring året då han lämnades 5 timmar eftersom jag då var ensam och hade dubbla föreläsningar som var obligatoriska.

8 månader fick han vara hemma tillsammans med andra hunden i ca 2h

Det är väldigt individuellt. Vissa hundar går aldrig att lämna ensamma så länge medans en del funkar det på relatrivt snabbt. Min senaste valp har sovit sig i genom dagarna och har på såvis inte varit några problem att lämna henne själv. Så länge som 4-6 timmar är det dock sällan hon är själv men det har "gått" att lämna henne så länge sen hon var typ 4 månader. Det hänger mycket på hur ensamhetsträningen har gått till och om de känner sig trygga på sin sovplats osv.

Min valp är idag 4 månader.. började träning som smått med att gå ut liten stund ( 5-10 min) varje dag då hon inte fick följa med.. (passar på när hon är trött och skall vila..Därefter ökat succesivt.. nu har hon som längst varit hemma 4 timmar ensammen.. men då får jag ju räkna med att det ibland skett en eller annan olycka..
För att hålla valpen lugn gör jag ingen större affär över att jag går ut.. ofta brer jag ut några godisar i hennes bädd just i det ögonblick jag skall gå.. återvänder aldrig tillbaka in efter att jag låst även om jag hör att hon gnäller.. blir tyst ganska snart...funkar bra för mig..

Åh my :O

Ja alla har vi våra olika sätt, men att lämna en 4 månaders valp ensam i 4 timmar är ju galet ...

att lämna en 4 månaders valp ensam i 4 timmar är ju galet ...

Jag vet att det kan verka galet.. Har hänt två gg då jag var tvungen att jobba.. men jag skulle aldrig göra det om jag inte visste att hon klarade det ...

Att lämna valpen hemma så länge att det sker en olycka tycker jag är fel. Men det är ju jag det.

Dock så ser jag inget fel i att lämna en 4 månades valp hemma OM den klarar det. . Men det anser jag inte att den gör om den kissar eller bajsar inne, inte heller om den fortfarande gnäller när man lämnar den.Man ska inte stirra sig blind på ålder utan det är individen som avgör

Senast ändrad av en moderator:

Finns inga andra alternativ, så finns det inte och nu har det hänt 2 ggr för yogurt76 och det anser jag inte vara någon jättekatastrof om än ingen önskvärd situation.

Då är det en helt annan situation, finns det ingen annan lösning så är man ju så illa tvungen.

Tror inte heller att hunden tar skada av det om det händer i nödsituation.

Jag trodde du lämnade din valp 4 timmar om dagen från det att hon var 4 månader.

Att lämna valpen hemma så länge att det sker en olycka tycker jag är fel. Men det är ju jag det.

Dock så ser jag inget fel i att lämna en 4 månades valp hemma OM den klarar det. . Men det anser jag inte att den gör om den kissar eller bajsar inne, inte heller om den fortfarande gnäller när man lämnar den.Man ska inte stirra sig blind på ålder utan det är individen som avgör

Det jag menar är att hon klarar sig är att hon gnäller inte när jag går.. Det märks när jag kommer hem att hon visserligen är glad, men lugn och inte uppspelt för att hon varit själv.. Hälsar som hon gör på alla och sedan är det bra..
Eftersom hon inte är helt rumsren ännu även om vi är hemma (misslyckanden kan ju ske) ser jag inte det som ett misstag om det skulle ha skett en olycka medans jag varit borta.. Ser alltid till att hon är ordentligt rastad innan jag lämnar henne..

Ajdå! detta lät inte bra för min del:cry::(
vi är en familj på 5st som alla ska till skolan och jobbet. jag kommer åka hem påluncher och i början har vi hyrt in mormor och farmor att hjälpa till i 2 v eller något.

Senast ändrad:

Sorry!
skrev mitt meddelande samtidigt som henne ;) och såg inte förklaringen innan jag skickade mitt. PÅ det första så verkade det som att det var ett regelbundet företagande av henne att lämna valpen så. Men nu vet jag:)

Då är det en helt annan situation, finns det ingen annan lösning så är man ju så illa tvungen.

Tror inte heller att hunden tar skada av det om det händer i nödsituation.

Jag trodde du lämnade din valp 4 timmar om dagen från det att hon var 4 månader.

Nej skulle inte komma på frågan.. jag är mammaledig, men jobbar extar ibland nu över sommaren.. oftast kvällar och nätter och då är ju maken hemma, men ibland har det blivit någon dag.. har en kompis som brukar ställa upp men dessa gg har hon inte kunnat..

Det är väl sådant man tänker på INNAN man köper en valp ??

Har inte ni precis hämtat valpen ?

Lite dålig planering tyvärr. Ingen som kan ha med hunden på jobbet?

Det är väl sådant man tänker på INNAN man köper en valp ??

Har inte ni precis hämtat valpen ?

Vi kommer ha valpen 4 veckor och sedan börjar skolan då kommer mormor och farmor och hjälper till i 2 veckor. mamma och pappa ska även ha lediga dagar

japp fått den

Borttagen av mig själv

Senast ändrad av en moderator:

Så lite snabbt uträknat så kommer valpen vara ca 14 veckor när ni tänker lämna den 4-6 timmar ?

Ja men lycka till, då kan jag nästan lova att sönderbitna prylar och kiss/bajs inomhus kommer med posten!

Varför planerade ni inte innan ni skaffade valpen ?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka