Ensam ung märr söker...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 704
Sv: Ensam ung märr söker...

Nejdå, men det finns inte så många hingstar som uppfyller alla dina krav. Om vi börjar med elit- och a-premierade dressyrhingstar, så har vi den här gruppen.

Bernstein, Briar, Chapman, Don Primero, Magini, Maraton, Master, Airline H, Bayron, De la Gardie, De Niro, Donnerfly, Eightyeight Keys, Gigolo, Guinness, Highlight, Nactus, Rambo och Zephyr.

Sen är det bara att leka tio små negerpojkar:

TAI var ett krav, så Bernstein, Bayron och Chapman (Finns bara på FAI), och Magini och De la Gardie som står på naturlig går bort. De Niro var inte tillgänglig alls förra året, så han går också bort.

Lämna stort var ett krav, så Don Primero, Zephyr, Maraton, Gigolo och Guinness går bort, eftersom de inte gör det.

Gärna lämna ok hoppegenskaper var också ett krav, så Master och Eightyeight Keys går bort.

Du ville också att hingsten skulle lämna ädelt och högrest - då går Donnerfly, Highlight och Nactus bort.

Då återstår Rambo, Briar och Aerline H.

Rambo och Briar är fuxar, och Aerline H är skimmel, så då går de också bort.

Så det finns ingen hingst som motsvarar alla dina krav.

Senast ändrad:

Vilken koll du har!

Men marknadförs Aerline som dressyrhingst? Har jag missat nåt kanske?
Men om man breddar sina vyer lite?
Jag kan mycket väl tänka mig utländsk hingst, dock ej FAI. Måste väl finnas ett gäng med bevisad förärvning som motsvarar vårt sv ELIT eller? Inte de allra dyraste hingstarna är aktuella men en något högre prisklass är ok .
Finns det kanske någon hoppstammad hingst som passar mina krav fast det omvända, alltså hoppstammad som lämnar gång?
Usch vad omständig jag är nu. Men himla kul att fundera...

Kan också lägga till din välgjorda lista att Eighty Eight Keys står på naturlig betäckning.

Vad är anledningen till att du inte vill använda en hingst på naturlig? Det kan ju vara att guldklimpen bor i närheten. Jag har bara positiva erfarenheter av naturlig betäckning men det finns ju de som inte har det.
U

Om vi vänder på det, vad har du för sto, vilka egenskaper är det som gör att hon skall vara i avel, vad är det du inte vill förstärka i ett ev framtida föl? Vad är det för stam oå stoet? Storlek, temperament etc? Haft föl tidigare?
U

Jag vill inte använda naturligt eftersom det är för långt till närmaste hingst, bor ca 60 mil norr om stockholm

Annars inget emot nat.

Vill inte skriva ut exakt vad det är för sto eftersom hon inte riktigt är min än, men snart så. Återkommer då.

Inget, tycker han verkar kanon men man kan ju inte lägga alla ägg i samma korg eller hur;)

självklart:D
verkade bara som han inte var intressant:p

Vilken koll du har!

Men marknadförs Aerline som dressyrhingst? Har jag missat nåt kanske?
Men om man breddar sina vyer lite?
Jag kan mycket väl tänka mig utländsk hingst, dock ej FAI. Måste väl finnas ett gäng med bevisad förärvning som motsvarar vårt sv ELIT eller? Inte de allra dyraste hingstarna är aktuella men en något högre prisklass är ok .
Finns det kanske någon hoppstammad hingst som passar mina krav fast det omvända, alltså hoppstammad som lämnar gång?
Usch vad omständig jag är nu. Men himla kul att fundera...

Kennedy har lämnat motsvarande A-prem/elit i holland. Honom skulle jag titta närmare på.

Hans egna ben är excellenta! ;)
Hans stofamilj har ju dessutom alltid lämnat allroundhästar. De rör sig ofta lika bra som de hoppar.
mvh
hoppsann som har för vana att krypa runt hingstars ben. :o

Så nära har jag inte kommit hans ben;)

Däremot har jag sett både honom och flera av hans avkommor och tyckt mycket om det jag sett trots att han är skimmel med importerade föräldrar, jag är ju inte särskilt förtjust i någotdera...

Ska se om jag inte har en bild på dem någonstans! ;)
Börjar Görel bli liberal i hingstsynen?
Tänker på alla trevliga avkommor du sett efter Szkopul.... :angel:
Jag tänker så här. Den holländska avelsbasen var för ett par årtionden sedan väldigt lik vår egen. Gemensamma nämnare finns ju på en del hingstar med.
Trakhenare har vi alltid förädlat med.
En dåres försvarstal med andra ord!
mvh

Haha;)
Jag är ju inte dummare än att jag begriper mig på en bra häst när jag ser den:p
Sen om jag vill använda dem är ju en annan sak! Är t ex oerhört svag för Don Primero men han är inget för stoet jag har idag.

Kennedy däremot har jag sett och tyckte att han var trist men jag har inte sett några avkommor till honom och det är ju egentligen det som räknas.

Ska se om jag inte har en bild på dem någonstans! ;)
Börjar Görel bli liberal i hingstsynen?
Tänker på alla trevliga avkommor du sett efter Szkopul.... :angel:
Jag tänker så här. Den holländska avelsbasen var för ett par årtionden sedan väldigt lik vår egen. Gemensamma nämnare finns ju på en del hingstar med.
Trakhenare har vi alltid förädlat med.
En dåres försvarstal med andra ord!
mvh

Trakhenare var min första tanke också, nu börjar de ju få till prestationsbiten också. Men jag är för dålig på lite äldre, avelsmeriterade trakhenerhingstar för att kunna komma med ngt konkret förslag. Men någon annan kanske vet?

har ingen aning om vem kennedy är? Vilken station ska jag kolla på ?

Liknande trådar

S
Avel Jag har nu efter hundrade gången ändrat mig igen gällande hingstval. Problemet är att jag inte hittar den perfekta hingsten till mitt...
2
Svar
29
· Visningar
3 614
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka