Ensam innekatt?

Sv: Ensam innekatt?

Kan man som heltidsarbetande ha en ensam innekatt, eller är det elakt mot katten?

Har frågat runt och fått olika svar:

*Ja, en katt är inte ett flockdjur och klarar sig därmed själv.

* Nej, en katt behöver stimulans och kan vara ensam som utekatt, där den kan finna stimulans på egen hand, men som innekatt bör man ha två.

Har ingen erfarenhet av katter och vill veta vad ni anser.

Skaffa dig en vuxen perser. Kanske inte det lättaste, men om du letar igenom nätet och tidningarna efter annonser kan det säkert dyka upp en sådan katt. Jag födde upp perser i många år, jobbade heltid och hade dem inomhus. I början hade jag för övrigt bara en enda katt, som gick ensam hela dagarna. Inga som helst problem. Persern är en lugn och harmonisk ras. Kräver inte en massa aktivering av människor, utan nöjer sig med det som är. På din fråga svarar jag alltså tveklöst ja, om vi pratar om perser eller någon annan lugn ras. Om du däremot är inne på att skaffa en siames, eller en "bondkatt", skulle jag definitivt avråda. Det kan visserligen gå bra, men det finns också en stor risk för att katten blir understimulerad och att du får problem med den.

Sv: Ensam innekatt?

Fast en vuxen siames eller bondkatt kan ju gå alldeles utmärkt. Även om vissa raser i regel är mer sociala och energiska än andra finns ju alltid individer som avviker från det. Jag har tex. omplacerat en äldre devon rex just för att jag trodde att hon skulle trivas bättre som ensamkatt och det stämde. Hon har inga problem att vara ensam hemma hela arbetsdagar heller.

Satsar man på en vuxen katt vet man ju vad man får. Katten är ju färdig s a s.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka