Ensam hemma?!

Sv: Ensam hemma?!

Gör en hage av kompostgrindar? Smidig lösning anser jag, jag skulle däremot inte sätta hunden i bur.

Ja det är något sådant jag funderar på, men jag får se vad chefen säger om hur mkt utrymme jag får använda.. Vill inte ha henne lös i omklädningsrummet ifall dörren skulle stängas slarvigt någon gång eller liknande. Bur känns otroligt omotiverande även om hon får komma ut varannan timme, då skulle det nästan kännas bättre att ha henne hemma. Men hemma är inget jag vill satsa på heller direkt. Kanske man kan hitta något annat utrymme? *Funderar*

När jag har hunden med mig på skolan sitter hon i en hundgård och får en promenad på lunchen. Om jag inte har med mig henne är hon hos min mormor och morfar på dagarna. Då får hon en promenad innan hon lämnas på morgonen. På kvällen får hon promenader och mental aktivering, agility, trix, spår/sök :)

Mina (3) hundar är ensamma många timmar må-ons men då har de hundlucka och hundgård de kan använda fritt.
De dagarna går jag långpromenad på morgonen innan vi åker och på kvällen när vi kommer hem.

Tors/Fre slutar jag tidigt så då är de inte ensamma mer än 5h.

I vår ska staketet runt tomten bli klart och då är tanken att min son (9år) ska kunna släppa ut dem på tomten de dagar han kommer hem tidigt med skoltaxin (2 dagar).
Så då har de bättre dagar må/ti.

Jag upplever mina hundar som väldigt harmoniska när de är ensamma, de är ju en liten flock sas.

Hur gör ni med era hundar när ni jobbar? Hur länge klarar dom sig? Hur aktiverar ni dom före och efter jobbet?
Hur har ni löst just eran situation? Jag vill veta allt :angel:

Med lite tur så kommer min hund att komma överens med blivande grannarnas två tikar och i så fall får han vara hos de hela dagarna när jag är på jobbet :love: Sen får han komma med in till stan när det är träningar på klubb osv, ska lägga om mitt schema så jag börjar tidigt istället för att hinna med sådant.

Kommer bli så himla bra :D :banana:

Jag jobbar kanske 2-4 dagar i veckan, oftast kväll och helger och då rör det sig om 1,5-3 timmar som hundarna behöver vara ensamma innan sambon kommer hem.
Men jobbar i båda dagtid blir det betydligt fler timmar. Då är dom i stor hundgård, rastas före (Får springa lösa på gården typ 30 minuter) och tränas + promeneras när vi kommer hem.

Jag skulle aldrig kunna jobba 7-16 och ha hundarna inomhus. Mina hundar vet jag gör sina behov i hundgården, och det är en stor lättnad när man lämnar dom så länge.

Senast ändrad:

kl

Jag pluggar och kan alltså lägga upp min tid lite som jag vill. Sitter mycket hemma och läser. Dessutom pluggar min sambo/roomie också så hon är också hemma en del. Om jag är i skolan blir det sällan mer än 3-4 timmar. Jobbade dock under 3 v nu 6-15 och då åkte jag hem på lunchen om sambo inte kunnat gå ut med dem eller min kompis som ber (:D) om att få ta ut dem kunde.

På morgonen blev det bara rastning här utanför, eftersom jag helt enkelt inte orkade gå upp före 5 för att promenera (och jag tror iofs inte att de var så besvikna över det heller, eftersom jag ofta fick väcka till och med valpen...). Kom hem runt 12 och åt lunch hemma samt tog en kortare promenad på kanske 15 min. Hemma igen vid 15 och då gick vi ut och kissade och sedan ordentlig promenad/träning efter någon timme.

För mig beror det mycket på när på dagen jag är borta, hur länge jag lämnar dem. Tidig morgon och kväll vet jag att de sover så då har jag inget dåligt samvete. Kan tex absolut gå ut vid 6 och ta en öl etc en kväll för att komma hem 12-1 om jag har tränat, promenerat och varit hemma resten av dagen. Ogillar dock att vara borta på dagen och är bara i skolan mellan exempelvis 10-16 i nödfall. Det känns som att hela dagen försvinner då, när de eg borde vara som mest aktiva.

KL

Vi kan pussla lite med tiderna så det brukar lösa sig. Ibland jobbar jag hemifrån och ibland får vår kille åka med husse till jobbet. Han lämnas aldrig ensam mer än 4 timmar, blir det längre tid än så får han åka till hundvakt. Oftast är han inte ensam mer än ett par timmar.

KL:
Sambon jobbar dagtid och jag natt, vilket innebär att de sällan är ensamma hemma. Ibland tar jag extrapass (8-15 eller 8-18) och då står dom i hundgården tills vi kommer hem.

Tyvärr då så jobbar jag heltid och skift.
En veckan jobbar jag 6-14.30 mån-fre och är det bra väder så får hundarna vara i hundgården, annars så får dom vara inne och dom klarar sig bra, dom rusar inte ut för att göra sina behov när jag kommer hem.
När jag jobbar 14.30-22.50 mån-tors så släpper jag dom i hundgården och min mamma tar in dom runt kl 21.00.
Mina hundar får ju vara själva många timmar men i gengäld så är dom alltid med mig vart jag än åker...

Som det är nu jobbar jag 13-21 och roomien 7-17 så de är ensamma på eftermiddagen så tar hon ut och rastar dem när hon kommer hem och håller de sällskap på kvällarna. Det händer 4 dagar i veckan.

Snart börjar vi jobba dagtid och heltid båda två så då blir det daghusse hela tiden. "Kravet" jag har där är sällskap större delen av tiden+rastningar, men de lär få en del långpromenader också :)

De aktiveras med lydnad, spår, freestyle och agility och såklart promenader och konditionsträning. De dagar jag jobbar blir det oftast en långpromenad och lite klickerträning innan jobbet, inte så mycket efter mer än rastning och mat.

Min gräns går vid ca 5 timmar och inte varje dag. KLARAR sig gör de ju säkert längre, men det tycker jag inte att de ska behöva göra.

Vi är så löjliga av oss att vi anpassat jobben efter hundarna vilket innebär att de aldrig är själva.
Vi har 3hundar, en collie som jag rider med varje dag samt lydnadstränar/pysslar med bevakning. Whippeten är sällskapshund men tränar rallylydnad och spårar. New founlanden drar vattendunkar åt mig till hästarna dagligen 120lvatten 6kmtotalt.

Varje hund får egentid varje vecka och då är de andra själva 1-2timmar

Nu har vi än så länge en valp, och hon ska inte vara ensam mycket alls. Vi har hjälp av några olika daghussar/mattar som ser till henne medan vi är på jobbet. Sedan aktiverar vi henne med lite tricks och ibland en kort tur till skogen på kvällen.

Våra hundar släpps ut i hundhuset (85m2) med tillhörande rastgård (300m2) av mig vid 9 tiden på morgonen innan jag åker till jobbet, min sambo tar sedan in dem när han kommer hem från jobbet vid 13.30 tiden. sen får de vara ute och gå och annat som aktivering. Har två hundar en snart fyraårig Dobermann/Rottweilerkorsning och en 16 månaders Dobermann. Jag jobbar 10-15.30 må-tor min sambo jobbar 04.30-13.15 må-fre

Min följer med till jobbet just nu, när jag inte kan ta med henne har hon dagmatte. De gånger jag är borta en längre tid får hon en träningsstund innan samt en cykeltur. Hon är även van vid att få mest motion kvällstid så hon ligger oftast och sover på dagarna. När det skiter sig ordentligt åker hon på semester till min mamma i Värmland.
Eftersom hon är väldigt lydig och glad i människor så brukar det inte vara några problem att lämna bort henne när det behövs.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka