ensam häst

Sv: ensam häst

Men.Hur ska jag göra då? ska jag släppa honom med andra hästar och se hur han äter dåligt och inte finner matro.. klättrar på väggarna boxvandrar mm.Hur nervös och spänd han blir.Och blir lugnast över lag när han och jag är ensamma på tur i skogen?Är det ett vettigt liv för honom.Att må bra och vara tillfreds och harmonisk 1 timme om dagen?Och resterande 23 vara arg orolig och stressad?

Min är inte uppväxt som de flesta andra hästar är.han är dysfunktionell i hop med andra av hans art.och visst det är människan som gjort honom sådan.dock långt innan han hamnade hos mig.Jag gör bara så gott jag kan för honom och försöker lyssna in hur han vill ha det.Jag har dåligt samvete för att han är ensam.Medans han verkar må hur bra som helst och det verkar inte bekomma honom det minsta.Ligger tom och sover själv i hagen helt utslagen.
Jag tror man måste träffa en häst inte gillar andra hästar irl för att förstå hur det kan se ut.

jag har tidigare träffat på hästar som varit lite si och så med andra.Men ingen som denna.

och många som honom finns inte och tur är väl det.

Även jag tycker hästar ska gå samman.men inte till vilket pris som helst.

Men.Hur ska jag göra då? ska jag släppa honom med andra hästar och se hur han äter dåligt och inte finner matro.. klättrar på väggarna boxvandrar mm.Hur nervös och spänd han blir.Och blir lugnast över lag när han och jag är ensamma på tur i skogen?Är det ett vettigt liv för honom.Att må bra och vara tillfreds och harmonisk 1 timme om dagen?Och resterande 23 vara arg orolig och stressad?

Min är inte uppväxt som de flesta andra hästar är.han är dysfunktionell i hop med andra av hans art.och visst det är människan som gjort honom sådan.dock långt innan han hamnade hos mig.Jag gör bara så gott jag kan för honom och försöker lyssna in hur han vill ha det.Jag har dåligt samvete för att han är ensam.Medans han verkar må hur bra som helst och det verkar inte bekomma honom det minsta.Ligger tom och sover själv i hagen helt utslagen.
Jag tror man måste träffa en häst inte gillar andra hästar irl för att förstå hur det kan se ut.

jag har tidigare träffat på hästar som varit lite si och så med andra.Men ingen som denna.

och många som honom finns inte och tur är väl det.

Även jag tycker hästar ska gå samman.men inte till vilket pris som helst.

:bow: :bow: :bow:

EXAKT så är min också :) Ska jag också ridkera min hästs psykiska hälsa bara för att man "ska" ha hästar tillsammans. Isåfall kan jag ju bara köpa vilken häst som helst och släppa in till honom. Men jag klarar inte av att han mår dåligt, äter inte, bli stressad och nervös, är arg, okoncentrerad, okontaktbar och de andra sakerna du skrev. När jag rider ut med andra så går han med öronen bakåt och är jättestressad. När jag rider själv går han avspänt med öronen framåt och tycker att det är KUL! :D Så tyvärr har jag min häst ensam, tills jag hittar en häst som han verkligen klarar av att gå med.

Köpte oxå en shettis som sällskap, just för att inte lämna någon ensam.

Nu på sommaren går dem i separata hagar, med jämnstora kompisar.

Men så fort jag flyttar nån av dem så halvblodet och shettisen inte ser varandra står dem och skriker typ en hel dag efter varandra!

Så storlek och ras spelar då ingen roll!

Så min svårfödda häst ska gå i vinterhage med ett lättfött nordissto (han bästa vän). Vem ska få lida? Ska stoet få bli smällfet bara för att min behöver fri tillgång på BRA hö eller ska min vallack få svälta ihjäl för att hon ska hålla sig fin i hullet? Det är en ekvation som inte går ihop. Men dom står ofta och gosar över staketet ändå i hagarna. Min häst är inte ensam, han har det bra! Sen är såklart skaderisken en överhängande faktor när det gäller vinterhagarna då dessa inte är lika stora som sommarhagarna. (kan inte gå ifrån på samma sätt).

Tack men nej tack, på vintrarna går han själv och på betet med sin bästis. Det fungerar bäst för honom.

har skummat igenom tråden...

pratar ni enbart om att ha dom ensamma i hagen och andra hästar brevid?

när jag ser rubriken så tänker jag ENSAM häst, dvs hästen är helt ensam både i stall och hage. Dvs såna som bara har en häst och inga fler finns i stallet.

pratar vi om det förstnämnda så tycker jag absolut man kan ha en häst ensam i egen hage och andra hästar i hagar brevid. Jag har sett vad hästsparkar kan göra mot andra hästar och hur dessa hästar blivit utdömda efter felaktiga sparkar. Har man aggresiva hästar så ska man inte ha dom ihop med andra.

Jag har 3 hästar dom går 2+1 i hagar brevid varandra. Hade gärna haft dom i hop men då den ena valacken är fruktansvärt elak emot min andra valack skulle det aldrig fungera. Han har redan bitit av en del av hans tunga + anfallit honom när han kom lös i trailern.

till båda....men varför har man hästen helt ensam överhuvudtaget en häst är ett flockdjur de ska gå tillsammans med andra hästar.
det kan inte finnas några bortförklaringar till detta bara människans feghet kanske.

hästar bråkar om rang och det ser tufft ut vid ihopsläpp det kan ta flera veckor innan det lugnat sig men så är det.
det är så de beter sig.

man kan underlätta genom att inte släppa in en ny häst till en hel flock utan ta ut vissa individet så de får träffas separat.

en människa, en leksak, att se andra hästar...ingenting kan ersätta en flock hästar för en häst.
tyvärr men sån är sanningen.

Även hästar är individer och det finns dem som avviker från normen.

När jag växte upp hade jag ett sto, en jättetrevlig häst på alla sätt och vis, om man bortsåg från att hon inte gick att ha i närheten av andra hästar. När hon stod på stall över natten så vandrade hon runt och runt hela tiden, på morgonen var hon genomsvettig, stressad och hade inte rört varesig kraftfoder eller hö.

Att ha henne i hage med andra hästar var inte rättvist mot någon, hon jagade runt dem, dagarna i ända, sparkade och bet, det var oräkneliga gånger hästar som kommit för nära henne fick åka till veterinär med allvarliga skador.

Att ha henne i separat hage med hästar intill gjorde faktiskt inte saken bättre. Då sprang hon som en vettvilling längst staketet med öronen bakåt i attackläge.

Hon var rent vansinnig.

Enda gången den hästen mådde bra var när hon fick stå i sin utebox på andra sidan gården, i en separat hage där hon var för sig själv.
Hon gick ihop med några får och det var okej.

Vad ska man göra med hästar som uppenbart mår så dåligt av andra hästars sällskap? Avliva dem, bara därför?

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag sällan träffat en trevligare häst, mot människor och andra djur. Småbarn kunde hantera henne med sytråd och hon skulle aldrig göra en fluga förnär, men att umgås med andra hästar, det klarade hon helt enkelt inte av.

:bump:Jag tro inte att det blir någon lag om att man måste ha två hästar.
det är ju jätte bra om hästen kan vara skälv, för det är ett himla jobb med två, för dom skall ju skötas lika mycket..
Sen är det väldigt viktigt att det är samma ras på hästarna om dom skall må bra. Men det är inte så många som tänker på..:bump:

:eek::eek::eek::eek: !!!!!!!!

Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av.
Hoppas att detta var ett skämt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 292
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar