Ensam häst!

O

Orzon

Med risk för att bli hängd måste jag bara fråga:

Min häst kommer antagligen att bli ensam i stallet en period. Hennes kompis flyttar om några dagar och jag letar efter en inackordering för fullt. Men risken finns ju att jag inte hittar någon som vill flytta hit sin häst i samma stund som kompisen flyttar.

Hur länge tycker ni att det är ok att hästen står själv?

Jag hoppas ju att jag snabbt hittar någon som vill ha sin häst här men bor man mitt i skogen utan bussförbindelser så är det inte helt lätt att hitta en som vill ha sin häst här ens om man låter hästen stå här gratis.

:(
 
Sv: Ensam häst!

Jag har tyvärr 2 st....Annars hade jag kunnat flytta till dig!
 
Sv: Ensam häst!

Hade samma bekymmer för ett tag sedan... Min häst var själv en vecka, visst gick det men hon var inte glad:(
Om din häst blir själv får du vara mer med henne än vanligt så att hon är ensam så lite så möjligt.
Lycka till
 
Sv: Ensam häst!

Med risk för att bli hängd måste jag bara fråga:

Min häst kommer antagligen att bli ensam i stallet en period. Hennes kompis flyttar om några dagar och jag letar efter en inackordering för fullt. Men risken finns ju att jag inte hittar någon som vill flytta hit sin häst i samma stund som kompisen flyttar.

Hur länge tycker ni att det är ok att hästen står själv?

Jag hoppas ju att jag snabbt hittar någon som vill ha sin häst här men bor man mitt i skogen utan bussförbindelser så är det inte helt lätt att hitta en som vill ha sin häst här ens om man låter hästen stå här gratis.

:(

kanske dum fråga men har du funderat på att skaffa nån liten shettis eller så? annars tror jag hästen inte dör av att vara ensam, visst den kanske inte tycker det är så kul men nån vecka eller ett par borde ju gå för sig om du bara är med henne mer än vanligt. Hoppas det lösre sig ;)
(dock har en av mina kompisar sin häst ensam och han verkar inte må dåligt av det, fast jag skulle aldrig ha mina hästar ensamma, dom är ju flockdjur.)
 
Sv: Ensam häst!

"Min" häst blev ensam en ganska lång period i vintras (cirka tre månader) av samma skäl som din nu riskerar att bli ensam. Hon blev grinig som f-n tyvärr. La all energi på att bråka vid ridning och var inte sitt vanliga keliga jag när man var där heller så det var inte kul att försöka ge henne mer tid. Vet ju inte säkert vad det berodde på att hon blev som hon blev, men ensamheten kan mycket väl ha varit en av orsakerna. Denna häst har stått ensam ganska mycket i sitt tidigare liv och hon har inte delat hage med de hästar som flyttade men hon verkade bli ganska starkt påverkad i alla fall.

Tack och lov lyckades hennes ägare hitta ett annat stall åt henne senare så då löste det sig!
 
Sv: Ensam häst!

Min häst älskade :love: mig ännu mer när han blev själv i några veckor. Visste inte hur han skulle vissa hur glad han blev när jag kom. Men sen är han ju som en hund också. Var en problemhäst som ingen stod ut med när jag köpte honom, litade inte på männsikor. Så några veckor med extra mycket pyssel klarar dom allt.
 
Sv: Ensam häst!

Svarar alla:

Tack för svaren. Jag bor 5 meter från stallet så jag kommer att vara med hästen så mycke det går. Lite kanske det hjälper men jag kan ju aldrig ge henne det som en annan häst ger (synd för det vore ju önskedrömmen ;))

Jag vill inte köpa en annan häst. Varken en shettis eller annat. Dessutom har jag dåliga erfarenheter av shettisar som rymmer från hagen osv.

Det borde inte vara omöjligt att hitta någon som vill stå här med sin häst så jag fortsätter att leta. Och jag hoppas att det bara blir en kort period som hon får stå själv.

Hästen har bara varit ensam en gång förut i sitt liv och det vara bara ett dygn. Det hade hon inga problem med utan var glad och nöjd i alla fall.
 
Sv: Ensam häst!

jag skulle inte heller köpa en shettis för att ha sällskap! jag tycker det är taskigt att bara ha shettisar till sällskap om de är friska. Dom behöver ju också motion och omvårdnad precis som andra ;)

kan du låna en kanin så länge tills du får in en inackordering till?
en kanin kan ju inte ersätta en häst (jag vet) men det är ju ett sällskap iallafall tills det löser sig.
 
Sv: Ensam häst!

Tips: låna ett får av någon, ett får som kan vara utan fårkompisar.
:)
 
Sv: Ensam häst!

För något år sedan slumpade det sig så att vi var tvugna att ha en häst ensam i två veckor. Det gick förvånansvärt bra, men självklart är det ingen idealsituation. Fast ibland råder man inte över omständigheterna, och vår häst tog definitivt ingen skada av att vara ensam en kort period.
 
Sv: Ensam häst!

Hej!

Har haft min sällskapshäst själv i 1 1/2 månad av planerade 2 1/2 månad medan unghästen är på inkörning. Går jättebra! Visst, han gnäggade efter henne första dagen men sedan var det lugnt. Vi har också fått mycket bättre kontakt nu när han är själv. Från att bara ha gått som sällskap i hagen är vi nu ute och rider 3 ggr/v vilket fungerar jättebra (har givetvis tagit det lugnt under igångsättningen och fortfarande är det mest bara lugna skrittrundor, men ändå)!

Finns absolut fördelar med att ha en häst själv men självklart ska de i regel ha sällskap, de är ju flockdjur. Men några veckor eller månader måste kunna vara OK tycker jag. Men det beror ju också på hästen ifråga.
 
Sv: Ensam häst!

Tips: låna ett får av någon, ett får som kan vara utan fårkompisar.
:)
Jag har inte staket som klarar får. Och det skulle kosta en mindre förmögenhet att göra hela vinterhagen fårsäker :crazy:
Synd annars hade det varit ett bra alternativ.
 
Sv: Ensam häst!

Hej. Förstår att du tycker det är jobbigt. Men om du tror att din häst klarar ett par dagar/1 vecka så gör hon nog det. Det skall komma en lag som säger att man inte får ha hästar ensamma i ett stall mend et har inte trätt in än. Jag tror inte att det är ngn fara men se till att skaffa en häst så fort som möjligt. De är ju flockdjur och trivs bäst så!
 
Sv: Ensam häst!

Hon är ganska trygg i sej själv så jag hoppas att hon kommer att må bra ensam en period.
 
Sv: Ensam häst!

2-4 veckor tycker jag är helt ok. Dessutom så tycker jag att det är viktigt att alla kan gå själva.
 
Sv: Ensam häst!

Jag har 'bara' två hästar så det är naturligt att de blir själv någon vecka här och någon vecka där.

Upp till en månad tycker jag inte är några större problem, även om idealet naturligtvis är att hästen hela tiden har sällskap.

Samtliga hästar jag haft genom åren har varit lärda att kunna vara själv korta perioder, och har inte varit problem när de längre perioder blivit ensamma heller. Men man måste jus jälvklart se till hur hästen mår. Och har man inte fått en inack på en månad kanske man måste börja fundera på hur stor chans det är att få det på en till månad? Och se efter andra lösningar.
 
Sv: Ensam häst!

Ibland har man den ena eller den andra situationen tillfälligt och det är bara att inse. Om din häst kan gå själv utan problem så behöver du ju inte bekymra dej för de veckor det kan röra sej om.

Jag som gillar kaniner vill inte i första hand rekommendera dem som sällskap till hästar i box, tyvärr är det ju inte alltid hästen ser sej för när den vänder sej i boxen:cry:

Om du funderar över annat sällskapsdjur vill jag rekommendera ngt större.

Mvh QP
 
Sv: Ensam häst!

men man behöver ju inte ha kaninen lös i boxen. Det jag menade med kaninsällskap är att man kan ha den i en bur så hästen ser den iallafall.
 
Sv: Ensam häst!

2 kaniner...

I alla fall om man ska följa de regler om sällskap av artfränder som redan är införda. :angel:
 
Sv: Ensam häst!

Igår kväll flyttade den andra hästen.

Ingen på en radie av 1 km omkring oss har sovit inatt.
Hon har gnäggat högt och ofta.
:(

Jag måste snabbt som attan hitta en häst att ta hit för jag orkar inte se henne såhär olycklig. (och mina grannar vill nog inte lyssna på henne heller tror jag :crazy: )
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp