Ensam duckling

Lumos_Nox

Trådstartare
IMG_20200613_082726.webp

Den här lille vännen går omkring på en av våra serveringar och piper och gjort så i under timmen jag varit här. Har kollat runt efter resten av familjen (vi ligger precis vid vattnet) men inte sett något.
Ringer man efter någon eller låter man den vara?
Om nån timme börjar folk rulla in och den är väldigt rädd.

Försökt få tag på min väns sambo som är fågelexpert men inte lyckats än.

Visa bifogad fil 52508
Den här lille vännen går omkring på en av våra serveringar och piper och gjort så i under timmen jag varit här. Har kollat runt efter resten av familjen (vi ligger precis vid vattnet) men inte sett något.

Det är väl en liten mås? Inga sådana i närheten? :)

Visa bifogad fil 52508

ingen duck. Mås.

De har oftast föräldrarna in närheten. Vet inte hur många gånger jag fick rusa med paraply för att komma in på extrajobbet. När måsungen vandrade på parkeringen så var det livsfarigt att röra sig där.

Måsar i stan är skadedjur och på riktigt farliga. De anfaller skoningslöst när de försvarar sina ungar.

Jag fick upp någon notis från min kommun på FB om att det är den här tiden på året som fåglarna börjar uppmuntra sina ungar att klara sig själva, och att bara för att man hittar en unge tillsynes ensam på gatan betyder inte det att den är övergiven. Rådet var att under inga omständigheter röra ungen och att hålla sig så långt bort som möjligt, eftersom att fågelmamman mycket väl kan tänkas överge ungen om hon tycker att den luktar för obekant (= för mycket av människor, tolkade jag det som) eller liknande.

Så jag hade låtit den vara så mycket som möjligt, men jag förstår att det lär bli svårt när det börjar strömma till folk. Kan ni på något vis avgränsa området där fågeln är, och få gästerna att sitta så långt bort som möjligt? Både för människornas och fåglarnas säkerhet, tänker jag.

eftersom att fågelmamman mycket väl kan tänkas överge ungen om hon tycker att den luktar för obekant (= för mycket av människor, tolkade jag det som) eller liknande.

Gammal myt. Fåglar har inte ens särskillt bra luktsinne, men det gäller dom flesta djur att det där med att människolukt skulle skrämma bort föräldrarna är en myt.

Men självklart skall man inte röra ungarna ändå. Så på såvis är ju myten till nytta och säkert därför den uppkom alls.

Uppdatering om lille måsen. Den har hittat ett bra gömställe under vår lastkaj och där har den suttit större delen av dagen. Vandrat iväg ut på väldigt livliga parkeringen ett par gånger med bilar, barn och hundar.

Vi håller bara lite koll på den, rör den inte eller nått.
Ingen mamma synts till, ingen vaktat eller attackerat.
Fågelkillen ska komma förbi senare och så får han avgöra vad som ska göras.

Gammal myt. Fåglar har inte ens särskillt bra luktsinne, men det gäller dom flesta djur att det där med att människolukt skulle skrämma bort föräldrarna är en myt.

Men självklart skall man inte röra ungarna ändå. Så på såvis är ju myten till nytta och säkert därför den uppkom alls.
Aha, det visste jag inte så det var bra att du klarade upp det :)

Jag fick upp någon notis från min kommun på FB om att det är den här tiden på året som fåglarna börjar uppmuntra sina ungar att klara sig själva, och att bara för att man hittar en unge tillsynes ensam på gatan betyder inte det att den är övergiven. Rådet var att under inga omständigheter röra ungen och att hålla sig så långt bort som möjligt, eftersom att fågelmamman mycket väl kan tänkas överge ungen om hon tycker att den luktar för obekant (= för mycket av människor, tolkade jag det som) eller liknande.

Så jag hade låtit den vara så mycket som möjligt, men jag förstår att det lär bli svårt när det börjar strömma till folk. Kan ni på något vis avgränsa området där fågeln är, och få gästerna att sitta så långt bort som möjligt? Både för människornas och fåglarnas säkerhet, tänker jag.
Det är faktiskt en myt med lukten inom de flesta arter. Modersinstinkten är betydligt starkare än så. Det är inga som helst problem att flytta på kid eller liknande om de ligger olämpligt till. Mamman tar hand om dem oavsett.

Det är faktiskt en myt med lukten inom de flesta arter. Modersinstinkten är betydligt starkare än så. Det är inga som helst problem att flytta på kid eller liknande om de ligger olämpligt till. Mamman tar hand om dem oavsett.
Tänk så mycket dumheter man blivit ilurad i sina dar! :D

Ja, fy för tusan. Det är farligt på riktigt. Hade tack och lov hjälm när jag var i hamnen och råkade komma nära ungar. Såg dem inte, utan fick bara föräldrarna med näbbar i huvudet.

Ja, ser man en sån där liten dunig unge är reaktionen att snabbt ta sig därifrån och hålla uppsikt uppåt. På jobbet (kontorets parkeringsplats med världens tokdummaste belysningsstolpar som är perfekta bogrunder) är det varje år folk som får göra den erfarenheten och när jag jobbade på Arla var det ett uttalat arbetsmiljöproblem.

Det är en mås och den har sina föräldrar nånstans i närheten skulle jag tro. Jag hade 3 på min gård förra året. De såg övergivna ut men föräldrarna fanns på hustaken och vakade över dem noga, tackolov attackerade de mestadels bilar och andra fåglar och inte folk...

Blev själv attackerad av en mås så sent som imorse. Fick ta morgontidningen över huvudet och springa till bilen. Satt såklart en liten måsunge på gräsmattan såg jag sedan. :laugh:

Ja verkligen!

Som det jag fick höra när jag var liten. Man får inte simma en timme efter man har ätit, för då får man kramp och drunknar, eller att man får mask i magen om man äter snö :rofl:

Det finns många myter! Ett djur får vara bra korkat för att överge sin unge bara för att den luktar lite annorlunda.
Det är väl bara att gå till sig själv. Man känner ju igen sina barn även om de varit i stallet och luktar häst. Tänker att det torde vara så för andra arter också - ston överger väl inte heller fölen för att en människa klappat dem.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 453
Senast: Exile
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka