Det är väl mer en fingervisning än något annat skulle jag säga. Uppenbarligen så får ju folk olika resultat, så något säger det ju om vad olika personer tycker är viktigt. Testet kan man ju ta som en kul grej, vill man verkligen gå på djupet och hitta "rätt" typ räcker det inte att bara ta ett test.
Eller är det själva indelningen i olika typer du tycker är bluff och båg?
Enneagram delar ju in efter vad ens djupaste motivationer och rädslor är, och det köper jag att folk har olika och att en är den starkaste även om man till viss del kan passa in på flera. Sen är jag lite mer skeptisk till det här med vingar. Om jag är en 5a, varför måste min vinge vara antingen 4 eller 6? Om jag är mest 5 och därefter 9, säger inte det mer om mig än om jag är mest 4 eller 6? Tittar man i diagrammet ska ju 5 inte vara kopplat till 9 alls, utan mot 7 under stress och mot 8 under "growth".
Det här med att folk kan bli "certifierade enneagram-coacher" och på något sätt kunna hjälpa en till djupare insikter om sig själv är jag också lite skeptisk till, skulle hellre i så fall betala en utbildad psykolog än en "enneagram-coach".
Jag "använder" det mest för att titta på memes och känna mig lite lagom träffad och road, känner väl inte att det gett mig någon djupare personlig utveckling såhär långt att veta min enneagram-typ