Enligt LAG???

Casper

Trådstartare
Hur stor ska en hundgård /rastgård MED isolerat hus till vara?
Hund väger över 40kg samt att dom ska inte sitta där jämt men tillgång till övernattning där ska vara möjlig!

Tacksam för snabba svar!

Sv: Enligt LAG???

Om det är en hund gäller:

Rastgård minst 20m2

Har du däremot en box där hunden inte har tillgång till rastgård så gäller minst 5,5m2

Lite vrickat måste jag säga...

Om det är en hund gäller:

Rastgård minst 20m2

Har du däremot en box där hunden inte har tillgång till rastgård så gäller minst 5,5m2

Lite vrickat måste jag säga...

Gäller det per hund? så om jag har två stora i en så är det 40m2 som gäller?

Om jag förstår det hela rätt så kan jag om jag tex har ett hund hus på 10kvm så "räcker" det i princip med att själva rastgården är 10kvm oxå? Om hunden hade fri tillgång till huset så kunde den tillgodoräknas till hundgården.

För två hundar över 40kg gäller 28m2 i samma rastgård och ja du räknar den samnlagda ytan.

Detta kan väl inte stämma eller gör det d?

Alltså hela nuvarande hundhuset är på 28kvm. Det ska delas upp i två delar, då blir ju det 14kvm/var.

Rastgården som är på plats nu är 9*6m.. gångar man inte dom två summorna för att räkna ut kvadraten eller e jag helt kokko i huvudet?? tar man 9*6 blir ju det 54kvm och lågger man sen till huset på 14kvm så slutar ju hela dne totala ytan på 68kvm??:eek: det känns verkligen inte så, jag tycker det ser litet ut ju!

Det låter stort!

Ja det tycker verkligen jag oxå! det e ju i samma storlek som vår förra lägenhet och så stort är det INTE!!!

Hund huset är 7*4=28 sen delar vi det på två och då blir det 14..
sen är rastgården på längsta sidan 9 meter, ovh kortsidan är 6 meter. jag får inte ihop detta:confused:

Ytor ser ju alltid mindre ut utomhus än inomhus, se bara på husgrunder t.ex, de ser ju jättesmå ut innan huset är påbyggt! Så det är säkert rätt. :)

enligt tabellen från Jordbruksvärket så stämmer det. 20m2 (4x5m typ)för en hund över 40kg Och 28 (4x7) för två och 36 (6x6)(tror jag det var)för tre osv.

Detta är ju minimi mått det absolut minsta som är ok enligt lag. Du får ju bygga hur stort du vill.:)

Och helt skumt är det ju inte när det räcker med en box på 3x3 meter åt en häst på 500 kg att stå i 23h/dygn enligt lag. Sen så kan man ju släppa ut den i en hage om man vill, men man måste inte;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 841
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 187
Senast: Milosari
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
767
Senast: cassina
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka