Enklaste slutan för hästen?

Sv: Enklaste slutan för hästen?

Men hästen ska ju lära sej hjälperna som såna så att du kan använda dem när det behövs. Jag förstår inte vad du menar med att "spara" ytterskänkeln till galopp:confused:
Yttersk använder du ju till att påverka ytterbak helt enkelt.

För att hästen blir stressad så fort jag tänker galopp, vill inte riskera att den förknippar det sen med annat innan jag kommit förbi galopp-stressen. F ö brukar jag inte normalt sett använda ytterskänkel till galopp, men jag tror inte den har så lätt för sig i galoppen och då kommer jag nog behöva ta till även skänklar för att få en reaktion, vara övertydlig.
Jag rider inte mycket med skänklarna öht eftersom sitsen täcker det mesta på den fronten. Det är om hästen slår knut på sig själv och står emot och det inte känns som att sitsen "räcker" möjligtvis :p fast räknar man överdelen av låren också som skänklar är det en annan femma för det räknar jag in i "sitsen" iom att låren ofta kommer med på ett hörn när man ändrar sitsen/påverkar med sitsen.

Om hästen blir stressad av att du tänker galopp, tänk då på ett annat sätt. Fatta för inner sittben, men sitt i "galoppposition ( eg såsom hästens rörelsemönster i rättvänd galopp ser ut)" dvs inner sittben längre fram än det yttre

Jag har inte kommit till fattningarna ännu. Har testat vid två tillfällen för att checka av, men fick för mycket missförstånd/stress att jag bestämde mig för att vänta :p
Den metod du beskriver ovan skulle hästen inte förstå ett dugg av. För att den inte är inlärd galoppfattningar utan på sin höjd att springa sig till galopp. Men som sagt, det får bli ett senare problem. Vill dock "spara" skänklarna för ändamålet även om man försöker i största del fatta med sitsen skulle det inte räcka, har jag redan lärt hästen att ytterskänkel betyder sluta så skulle jag få - sluta :p

Varför skulle inte hästen förstå?? Hur kan man på ett tydligare och enklare sätt visa hästen vad man vill att den ska göra?? Såsom du gör med din kropp gör hästen! Jag hävdar återigen, krångla inte till det!

Jag håller med om att ytterskänkel ska användas för att aktivera samma sidas bakben. För mig betyder det energi: "ge mig energi här". Jag tror man kan få problem längre fram om man inte lär hästen hjälperna korrekt. Du lär iaf minst få lära om.

Jag förstår också problematiken med en häst som har svårt för galopp och har lite av ett gammalt stresstrauma kring det. Jag har själv en islandskorsning med galoppsvårigheter och lite vekt psyke. Han har även bara fått springa in alt fatta fram innan jag fick honom. Galopp var ett stort trauma för honom. trots det gick det alldeles utmärkt att lära honom sluta och använda ytterskänkel innan vi tog tag i galoppen.
Tänk också på om det bara är hästen som har det här galopp-traumat eller om du kanske själv bidrar till det?

Det finns så himla många andra sätt att avdramatisera och minska stressen kring galoppen. Ber du en duktig tränare om hjälp kan du få många tips.

Förstår hästen sidförande skänkel? Förstår den att flytta sig om du flyttar den för tryck från marken?

Hur tänker du då, när du menar att energin kommer från ytter???

Energin skapas från inner och kan samlas upp på utsidan!!?? Vad får vi i yttertygeln är det skapar på insidan; lite vind i seglen??

Jag håller med om att ytterskänkel ska användas för att aktivera samma sidas bakben. För mig betyder det energi: "ge mig energi här". Jag tror man kan få problem längre fram om man inte lär hästen hjälperna korrekt. Du lär iaf minst få lära om.

Är väl mest att det känns som att det "räcker" med sitsen eftersom hästen är såpass självgående, behöver jag mer energi (som i att annars dör hästen pga för jobbigt moment och för lite bjudning) så smackar jag till och driver med lår/sits, är det på volt kan det också i enstaka fall bli med innerskänkeln. Har provat att lägga till ytterskänkel när jag tänkt sluta, men det känns ologiskt på något vänster eftersom det är framdelen som i regel vill hamna innanför bakdelen, då blir mitt fokus på att flytta in framdelen först och främst. Vill jag bara tänka rumpan lite inåt på volt räcker det att ändra min position/tyngdpunkt och lite lår.
Tror som sagt inte problemet sitter i att bakdelen inte vill komma in utan att hästen (eller jag?) har svårt att få till tekniken när böjningen ska kvarstå och framdelen hamna rätt i förhållande till bakdelen, särskilt på rakt spår av någon anledning.

Tänk också på om det bara är hästen som har det här galopp-traumat eller om du kanske själv bidrar till det?

Det är mycket möjligt att jag bidrar just för att jag tänker "hästen kan inte fatta galopp", och att jag är lite kontrollfreak som inte vill hamna i grov obalans - att jag blir rädd för vad som kan komma (häst som flippar, drar iväg okontrollerbart eller allmänt blir himla obalanserad). Därav att jag bestämt att vänta, för som det är nu så känns det visst som att hästen KAN galoppera (har varit på väg vid ett par försök, men då fallit ur min ram och tempo rejält) men att jag inte vågar låta den ta första steget som i nuläget verkar innebära rejäl brist på kontroll. Funderar på att sätta upp någon lite tuffare ryttare på honom och testa fatta galopp bara så att jag ser hur han reagerar innan jag provar själv, men då ska det ju helst vara någon som inte uppmanar till stressen :p

Det finns så himla många andra sätt att avdramatisera och minska stressen kring galoppen. Ber du en duktig tränare om hjälp kan du få många tips.

Ja absolut, den dagen jag tänker satsa på galoppen kommer jag ta hjälp av en tränare. För att få ett par extra ögon om inte annat. Men just nu finns det så mycket annat att träna på i grunderna som ju också kan underlätta till en bra galopp.

Förstår hästen sidförande skänkel? Förstår den att flytta sig om du flyttar den för tryck från marken?

Den är riden sen innan jag köpte den ;) och ja, vi klarade t o m att göra sidepass för skänkeln åt båda håll på vår första och enda westernlektion :rofl: flytta för tryck från marken är något jag gör vardagligt, det förstår den. Även framåtdrivande skänkel i skänkelläget vid arbete för hand. I grunden tror jag den förstår skänklarna bra, men lyssnar ännu bättre på sitsen.

Nej, jag tycker inte energin ska skapas i yttersidan. Har mig veterligen inte skrivit det heller. Jag har läst igenom mitt inlägg nu igen. Och jag förstår inte hur du kan tolka det så?

Däremot vill jag kunna säga till om mer energi(/aktiviering inte bara framåt) i båda bakbenen oberoende av det andra beroende på om det behövs mer i det ena. Min häst är tex svagare i ena bak. Och att påminna min häst att kämpa lite mer i det kan vara bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama