Enklaste slutan för hästen?

Sv: Enklaste slutan för hästen?

ok men då har vi kanske två olika sätt för jag tycker nog att det är lättare eftersom min tygel kommer som extrahjälp där sen ifall han inte går in i slutan utav sitsen. alla sätt är bra utan dom dåliga;)

Måste bara få påpeka att grejen med att peta på halskotpelaren för att få slutan är inte att DET är hjälpen - grejen är att när man petar på halskotpelaren så skapar man böjning och böjningen gör slutan.

Har man en bra böjning redan när man går in i övningen från marken, stabil och jämn behöver man bara placera om hästens huvud och framdel för att flytta mellan öppna och sluta. Dvs samma böjning men hästens panna riktas i rörelseriktningen (sluta) eller inåt spåret (öppna).
När man petar på halskotpelaren gör man det för att böjningen gått förlorad, dvs för att "förstärka" eller "korrigera" böjningen.

Felet många gör vid markarbetet (arbete vid hand) är att de hänger kvar i sin "innerhand" och alltså inte placerar hästens framdel i rörelseriktningen med pannan och huvud parallell med linjen - utan de försöker peta ut framdelen men fortfarande ha hästens huvud pekandes inåt = för att få slutan måste man då peta i halskotpelaren och hästen viker sej.

*delvis knapplån* peta på halskotpelaren brukar jag använda mig av på just det sätt Evis skriver, men inte i Slutan... För att från marken är det fullt sjå redan att få hästen gå kvar på spåret (trycker in bogen och är allmänt ovan att ha någon på högersidan, lite för respektlös och kan bara ångvälta framåt = lätt att bli tjatig i tygeln) så jag trycker egentligen mest på bogen. Det svåra tycker jag inte är själv tekniken utan att hästen ska LÄRA sig vad som är rätt utan att den blir för irriterad/uppjagad av att inte få gå framåt som den vill så det inte fastnar :p men det är väl bara att kämpa på och försöka kräva lite i taget antar jag.

KL
Spontant tänker jag att det vore intressant att jobba med musklerna runt höfterna och lossa där innan och i takt med att man introducerar skolorna. För om det är en häst med lite väl mkt spänningar däromkring och som uppenbarligen har svårt att komma fram med inner höft (..bak med ytter...) så ber man ju om problem i inlärningen.
Jag har själv slagit huvudet i både väggen, staketstolpen och lite varstans innan jag insåg att hästen ju måste kunna utföra övningen om jag ska kunna få svar på hjälperna.
Annars skiter det sig i vikta halsar, bogar i famnen eller andra mer uppfinningsrika lösningar.

Numera jobbar jag lika mycket eller mer med hästens kropp i stallet som med att trimma teknik. För även om de fattar precis vad man ber om blir det ju grymt frustrerande för både häst o mig, då kroppen inte räcker till att svara på signalerna.

Ofta har hästen bara gjort saker jag inte trodde den kunde utbildningsmässigt, för att muskler plötsligt gett efter och det går att göra dem. Den har alltså fattat poängen med vad som önskas men inte kunnat svara. och då det släpper till passar hästen på att visa vad den kan!

Men kan man ju som TS funderar över underlätta övningarna så de inte kräver lika mkt böjning/tvärning/steglängd etc, men samtidigt skulle jag vilja jobba med orsaken och inte tänka att ridningen allena ska lösa allt. För då blir det plötsligt ännu jäkulskt mycket svårare att rida/träna hästen.

Du tycker alltså jag borde vänta tills hästen känns tillräckligt lös i sin kropp? Jag har själv varit inne på det spåret, men just nu känns den egentligen så mjuk att det inte borde vara något problem tycker jag. Snarare taskig teknik... Att den inte riktigt fattat att det GÅR att gå så :rofl: (Har hittills fått ca 6 ET-behandlingar- gratis är gott :angel: och massor med massage och dylikt av mig och senaste 3-4 behandlingarna har ET i princip inte gjort något för att han inte hittat något...) känns iofs som att det finns lite kortare muskler och ev lite spänningar kvar, men detta är så lite så det "borde" kunna stretchas bort i ridningen. Fast då blir det ju som du säger, att hästen automatiskt tycka det är jobbigt i början :p

Blä. Ska smygtesta ett par gånger till vid ridning tror jag och känna hur det känns - om det tar emot för mycket eller om det mest är att hästen inte förstår hur jag vill ha honom. För är det att han inte förstår tycker man ju att det borde bli lättare väldigt snabbt? (Böjningen kändes som sagt lättare för hästen efter att ha gjort ett par tafatta sluta-försök :p )

Du har gått igenom allt grundligt hör jag!:)
Fick bara den tanken då du skrev att den inte kan röra höfterna. För det brukar ju synas direkt att rörelsen kommer igång om behandlingarna funkat. Tex gåendes i hagen.

Har nu två nya i hagen där den ena bara rör ena höften i skritt, i trav noll rörlighet.. har ett mothåll i ena höften som ser mindre bra ut. Helt stumt åt det hållet. Så där finns lite att göra för rörligheten...:crazy: Ser skräckbilder av att börja rida den utan åtgärd!:eek:

Blir lite sugen att greja på och sedan prova lite markarbete, trots att den bara ska gå och bli tjock och få ett föl till våren.
Är ju en fördel med stark rörlig rygg då magen växer kan jag gissa..
Skulle vara kul att gå med i varmblodstravarklubben och testa hur en sån kan bete sig..:):idea: Så mycket hals och ben bara!:p

Du har gått igenom allt grundligt hör jag!:)
Fick bara den tanken då du skrev att den inte kan röra höfterna. För det brukar ju synas direkt att rörelsen kommer igång om behandlingarna funkat. Tex gåendes i hagen.

Inte kan röra höfterna? Då har jag nog uttryckt mig luddigt... Snarare tendenser till "överrörlighet" i höfterna, att den gärna vill vrida bakre delen av ryggen lite för varje steg så höfterna vrids lite framåt för varje steg. När den då måste "fixera" höften för att vrida den inåt (och för att behålla samma böjning i ryggen), och fortsätta gå så iom att den ska kliva framåt med bakbenet med kroppen böjd, det är där det faller... Särskilt från marken, vid ridning tycker jag att jag får till det bättre men det KAN som sagt vara att jag blir mindre petig vid ridning för att det är svårare att se om hästen fuskar/hur hästen fuskar :p Höger sida är vår akilleshäl, kanske för att det var höger sida av höft/bäcken som var lite förskjutet.

Har nu två nya i hagen där den ena bara rör ena höften i skritt, i trav noll rörlighet.. har ett mothåll i ena höften som ser mindre bra ut. Helt stumt åt det hållet. Så där finns lite att göra för rörligheten...:crazy: Ser skräckbilder av att börja rida den utan åtgärd!:eek:

Ja usch, det är inte trevligt att rida hästar om man VET att något tar emot :crazy:

Blir lite sugen att greja på och sedan prova lite markarbete, trots att den bara ska gå och bli tjock och få ett föl till våren.
Är ju en fördel med stark rörlig rygg då magen växer kan jag gissa..
Skulle vara kul att gå med i varmblodstravarklubben och testa hur en sån kan bete sig..:):idea: Så mycket hals och ben bara!:p

Haha, varmblodstravarna kanske inte har lika lätt för sig alla gånger, men de är mindre krävande på andra sätt tycker jag! Blir sällan lika mycket "ångvält" som kallblodarna när dom kommer upp i varv :angel: Angående magen så har min nog alldeles för stor mage egentligen, blir så av kombinationen liten häst + mycket ensilage :rofl: bävar för den dagen man kanske ofrivilligt måste ställa av, för det räcker med 1-2 dagar utan ridning för att det ska se ut som ett fölsto...

*lånar knapp av mig själv*

Uppdatering:
Idag så red jag först med fokus på samling och balans i skritten, vilket för oss innebar att få uppåttänk i skritten med kort steg, lite lägre tempo (som jag ökade liite när vi hittat rätt), ren fyrtakt och så ärlig överlinje som möjligt så jag kände att manken höjdes ngt. Måste oftast börja passen efter framskrittningen med att hitta balansen och lite saktare tempo för att vi ska hinna med i koordinationen. Ur detta så testade jag lite svag öppna och sluta i båda varv, tror faktiskt jag fick till något steg i högervarvet också :) men det märktes att det blev lite "tjafsigt" och tog emot (spände sig), dock inte alls lika mycket som förra gången och när jag sen gick ur, eller rättare sagt inte försökte be om sluta längre, så kunde han hålla böjningen avslappnat efteråt vilket känns som ett framsteg - annars har han fortsatt spänt sig eller inte velat böja sig precis efter.

Sen red jag lite trav, fast mest för min egen skull till en början. Hade fått en rejäl uppläxning om min sits och fokuserade bara på det tills det kändes som att jag kunde hålla mig i ett bra läge och ändå vara följsam och *poff* så blev traven väldigt mycket lättare att jobba i! :) Kanske inte så konstigt, men jag tror att skrittjobbet också har gjort sitt till så han blivit mycket starkare i traven. Red lite förvänd öppna i traven med bibehållen avslappning och takt! :banana: och så red jag volter med lätt slutatänk, och rumpan kom faktiskt in! Tror kusen har lättare för tekniken i traven.... Eller på volt?

enklaste sättet för hästen att "lära" sig sluta/diagonalsluta (vilket de redean kan från födseln), är när du själv kan rida en sluta med din kropp och balans; visa hästen vad du vill den ska göra, och den gör det utifrån sin förmåga. Krångla inte tilll det!

Innerskänkeln ger energi, ytter skänkel visar vägen, annars är man ute på hal is,vill man sedan ha mera samling så är det ytterskänkel som åstadkommer detta.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst förstod inte alls vad jag ville när jag skulle lära honom slutan. Provade att peta på halskotpelaren, som fungerade bra på min andra häst, och provade uppsuttet.

Det som sedan fungerade, även om det krävdes ett par pass, var att gå på utsidan ist för insidan och använda handen som ytterskänkel. Båda tyglarna i ytterhanden, lätt mot halsen på insidan (som vid ridning). Blev också mkt enklare när jag sedan skulle föra över det till ridningen, samma hjälper.

Ja det funkar säkert också, det har jag aldrig testat.

Det krävs ju dock lite för-arbete innan man lär hästen på det sätt jag menade.:)

Innerskänkeln ger energi, ytter skänkel visar vägen, annars är man ute på hal is,vill man sedan ha mera samling så är det ytterskänkel som åstadkommer detta.
fast det beror väl på lite hur man rider? energi ger jag med min kropp, och samling genom sitsen. med ytter skänkel hämtar jag ytterbak. och med inner skänkel hämtar jag inner bak.

Det finns nog många olika sätt att få fram olika saker.

Tänkte precis samma sak som Sshameless :p att det nog är lite olika vad som passar bäst. På en "självgående" häst kanske man inte ens behöver ge energi utan bara bibehålla och omvandla den som finns. Tycker det blir lite väl krångligt när jag blandar in ytterskänkeln, lätt att böjningen faller isär och det blir för mycket tvärning.. Vill gärna "spara" ytterskänkeln också tills det blir dags för galopp så man kan sära på hjälperna (därför jag vill lära in slutan först, för att det finns risk för stress annars när man lärt in galopp för nästan samma hjälper).

Ja, på första kusen jag skulle träna sluta med så gick instruktören på utsidan (utanför staketet) och puttade in baken medans jag gick innanför och försökte hålla framdelen på spåren och hålla tempot. Funkade riktigt bra, men när den sen skulle "omläras" efter att inte ha tränats för han på länge så gick det lika bra i snett framifrån-position :) Den lyssnar fortfarande för ytterskänkeln vid ridning vilket jag stör mig som sjutton på eftersom jag inte brukar använda den hjälpen! :rofl:
Tror tyvärr inte det skulle fungera på denna kuse eftersom det är för svårt redan att gå på rakt spår i högervarvet (ovan att ha mig på den sidan som sagt) så det skulle kräva en massa grundjobb. Eftersom det går bättre i ridningen -se ett av de senare inläggen- så är jag lite för lat för att jobba från marken tillräckligt mycket...

Tja, man kan fortsätta att peta hästen på bog/framdel, men vad leder det till??? Du måste få fatt på ytter bakben om du ska rida en korrekt sluta/diagonalsluta i samling, rid och känn!!!

Tänkte precis samma sak som Sshameless :p att det nog är lite olika vad som passar bäst. På en "självgående" häst kanske man inte ens behöver ge energi utan bara bibehålla och omvandla den som finns. Tycker det blir lite väl krångligt när jag blandar in ytterskänkeln, lätt att böjningen faller isär och det blir för mycket tvärning.. Vill gärna "spara" ytterskänkeln också tills det blir dags för galopp så man kan sära på hjälperna (därför jag vill lära in slutan först, för att det finns risk för stress annars när man lärt in galopp för nästan samma hjälper).

Men hästen ska ju lära sej hjälperna som såna så att du kan använda dem när det behövs. Jag förstår inte vad du menar med att "spara" ytterskänkeln till galopp:confused:
Yttersk använder du ju till att påverka ytterbak helt enkelt.

Ja för i galoppsignalen ingår ju mer än att hästen känner ytterskänkeln mot sidan.
Tycker att ytterskänkeln är bra hjälp för att aktivera ytterbak, räcker ofta inte med att placera mig på min långeman. Längs spåret räcker det att vrida till sitsen, men i diagonalsluta då det krävs mer av lösgjordhet o att ytter bak bär mer, då kan det behövas en puff i rätt riktning för att inleda rörelsen ordentligt, och att putta på då det stannar av i sidvärtsrörelsen.

Första gången på kurs hjälpte tränaren till med ett litet pet på ytterbak och vips så kom slutan som ett kick o kändes lätt. Innan han fattade poängen var ytterbak cementerad i sitt vanliga mönster där bakom. Behövdes medvetandegöras för hästen vilket ben som var tänkt att lösa problemet.

Det kan ju skilja vad som försvårar slutan. Dålig bäckenvinkling så den inte bär, dålig längd på musklerna i ytterbak eller yttre länden.. osv.
Vi har problems med det bakben som gärna skjuter på mer i vagn. Starkt ben som rackarn men för korta muskler ibland.(jobbar på det!) Då sladdar baken efter i diagonalslutan men med en liten medvetandegörning försöker pållen och då han får gå med så korta steg som krävs för rörelsen är det inga problem.

Då jag vill (målet)rida reflexmässigt efter sitsen märks det tydligt vad som är svårt, för då räcker inte enbart position och skänkeln får förtydliga. Men utan mkt kraft, för då faller ju korthuset (jag..)
Skritten är då svårast för att annars kan han lösa det med svävmomentet och fuska lite..

Blev en förvänd sluta genom hörnet igår.. Hrm, krävdes lite långa kliv runt då med det där korta ytterbak.. Kände att jag satt han lite på pottkanten med det flöt fint genom svängen med en liten pust o stånk! Kom loss ordentligt i mindre tvära slutor sedan! Tänja på gränserna var det!

Ja för i galoppsignalen ingår ju mer än att hästen känner ytterskänkeln mot sidan.
Tycker att ytterskänkeln är bra hjälp för att aktivera ytterbak, räcker ofta inte med att placera mig på min långeman. Längs spåret räcker det att vrida till sitsen, men i diagonalsluta då det krävs mer av lösgjordhet o att ytter bak bär mer, då kan det behövas en puff i rätt riktning för att inleda rörelsen ordentligt, och att putta på då det stannar av i sidvärtsrörelsen.

Ja, precis, ytterskänkeln är en del av hjälperna som hästen ska lära sig som man använder i olika sammanhang.
OCh ang galoppskänkeln är det ju abra när man lär den som yttrersk är med, sen är det innerhöft enbart som sätter igång.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama