Enkla byten och ryggning - behöver snabba svar pga tävling i morgon!

A

Annas

Hur många skrittsteg ska man göra i ett korrekt "enkelt galoppombyte" vid tävling? Är det lika många skrittsteg i de enkla bytena i lätt A:5 som i MSV B:4?

Om man ska rygga 4 steg, räknar man då första steget när första frambenet rör sig bakåt, andra när andra frambenet rör sig bakåt osv eller ska man räkna på annat sätt? Räknas även bakstegen in, dvs ska bakbenen rygga lika många steg som frambenen? Att jag undrar beror på att jag tidigare har fått kritik för för få steg när jag själv upplevde att jag gjorde rätt antal.

Tacksam för snabba svar senast i morgon förmiddag!!!

Sv: Enkla byten och ryggning - behöver snabba svar pga tävling i morgon!

Ja, det är lika många steg, 2-5 skritt steg.

Ja, ska du rygga fyra steg så blir det t:ex halt, vänster bakben, höger bakben, vänster bakben, höger bakben, fram igen. Det är lättare att räkna bakbenen eftersom igångsättningen alltid börjar bakifrån. :)

:bow:

Tack för ditt svar!!!

Vi fick en 8:a på ryggningen! :D

Kul!! :) hur gick det med resten?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 123
Senast: squarepants
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar