enkel utvärdering av "french-coller" brösta

L

loch

Min fjording trivs betydligt bättre med att dra med lokor än med french-collern när hon drar marathonvagnen.

Sv: enkel utvärdering av "french-coller" brösta

ja, lokorna ger hästen ett jämnare tryck och ligger inte på bogspetsarna som french collar gör.

Nä inte om den är rätt inställd... då drar hästen med hela lokornas längd med andra ord med hela bogbladet...

Nä inte om den är rätt inställd... då drar hästen med hela lokornas längd med andra ord med hela bogbladet...

Jag har aldrig sett en fransk i verkligheten är det något järn i dom eller är dom bara i läder. om det bara är läder så kan dom inte vara så mycket anorlunda mot en vanlig brösta. För mig verkar det lågist att den inte har någon större funktion (om den inte är uppbygd som en vanlig coller)

Ja, det är ju det... jag tror de där french collar selarna är lite falsk trygghet. De ser lite ut som lokor men fungerar helt annorlunda. Lokorna är ju stabila i sig o fördelar trycket, det kan inte ett par "läderlappar" ihopsydda med varann göra alls på samma sätt.

Jo det är en järn "ring" i french-coller, så det är inte bara läder. Ett french-coller är en blanding mellan en brösta och en loka, den drar i både bröstläget och lokläget. Efter vi började med french-coller vill inte min häst dra i en brösta längre.

Som Tore90 skrev så är det järn i de franska bröstorna, det är alltså inte bara ihopsydda "läderlappar". Den franska collern är också stabil.

Ok då är det ju bättre än ingenting men jag tror fortfarande inte att de fördelar trycket lika bra som ett par välsittande lokor...

Bra med utvärdering!:D

Har aldrig sett en fransk brösta i verkligheten jag heller, men att döma av så många bilder och hästarnas byggnad, ligger även franska (eller andra ergonomiska) bröstor inte så bra.
Coller eller lokor gör sig bättre, men som sagt anpassningen är viktig!
Det är fortfarande bringan/bogen som hästen i huvudsak drar med vid olika bröstor. Lokorna ligger längs hela bogbladet.
Kan bero på hästen oxå!
Har den dåligt utvecklad bog och bred lågt ansatt hals ligger ingen brösta bra...:angel:
Sen finns det hästar byggda på ett sånt sätt att lokor sitter tokigt, men det är mindre vanligt:grin:

Ett french-collar ligger längs med hela bogbladet likadant som en loka. Men sen drar den i bröst lägget också så den drar med både bringan och bogbladen. Så anlägnings ytan blir ju störe än vad en loka ger. :laugh:

Jo, brösta har jag aldrig provat på henne eftersom jag bedömmer att hon inte har utrymme för en sån...

Jag "ältade" mina funderingar här innan jag beslutade mig för en "french-coller" och därför ville jag berätta för er hur det gått för mig.
Jag sökte något lättare än lokor eftersom jag själv är klen, dessutom ger det ju ett nättare intryck med något annat än en arbetssele...

Meja:love: har inte protesterat mot french-collern men jag har ändå upplevt att hon inte trivts 100% med den. Den ligger super, hon får inget skav eller tryck heller... men eftersom jag fått för mig att den inte är optimal så ville jag prova med lokselen. Sydde om den så den fungerade till marathonvagnen (det är min inkörningssele, en skitsele i indisk buffelhud!) och helt plötsligt blev det ett bättre "drag" i hästen!

Lite bilder;
21341185.jpg
[/url][/IMG]
22582081.jpg
[/url][/IMG]
22582082.jpg
[/url][/IMG]
OBS! Inte jag som är kusk, jag bara fotar!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 092
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ För några år sedan gjorde jag och min kärlek valet att satsa på livet hos honom för att det fanns bättre förutsättningar där när det kom...
2
Svar
30
· Visningar
3 424
Senast: Brandgul
·
Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 094
Körning Går och funderar på att köpa antingen en ergonomisk brösta eller en french collar till Isak. Han drar helt okej i en "vanlig", men vill...
2
Svar
37
· Visningar
10 804
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka