Enkel lösning på dragande hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pralin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 871
P

pralin

Jag har just nu en löptik hos mig som ska vara här i lite drygt en vecka. Problemt ligger i att ägaren i princip inte har koppeltränat henne då ägaren bor med stor tomt och skogen intill så hundarna har hon i princip alltid lösa. Nu när tiken löper kan jag dock inte ha henne lös och jag har heller ingen plats i närheten som är inhägnad där jag skulle kunna släppa henne så jag är förvisad till koppelpromenader. Dock så drar hon så förfärligt, stressar och väser eftersom halsbandet ständigt trycker. Det är väldigt jobbigt att gå med henne då hon i princip kastar sig framåt och och drar väldigt mycket. Sambon kan hålla henne, men jag har inte så stark vilket gör att jag tycker att det är lite obehalgigt att t.ex. gå över gatan med henne. Även om jag går med henne i kort koppel så hänger hon sig princip i det, väser och har ingen koll på bilar alls.

Finns det något enkelt sätt att få henne att dra mindre? Eftersom jag inte ska ha henne så länge vill jag ha en så snabb lösning som möjligt, för henne och mitt bästa.

Sv: Enkel lösning på dragande hund

Det jag gjorde när jag jobbade på hunddagis (där ska man ju inte heller uppfostra andras hundar tycker jag) var att helt enkelt inte gå framåt så länge hunden drog. Den hunden som drog värst förstod väldigt snabbt. Hon gick långt ifrån perfekt men jag slapp iaf skärsår i händerna. :p

Jag tycker det är bra metod och man riskerar inte att förstöra något eftersom det är såpass snällt. :)

Jag har försökt med det idag, problemet är att så fort man stannar med henne och sedan börjar gå när hon har lugnat sig och tagit kontakt, ja, då slänger hon sig fram, och sedan är det samma visa igen. När man har gjort samma sak 27 gånger på en 10 meters sträcka så tröttnar man helt enkelt :p

Men jag antar att det helt enkelt bara är att vara envis och inte ge upp.

Kolla den här länken:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=48793&a=745549

Sedan kan du även kolla andra klipp på svts gokvällsida. Du klickar dig fram till hundskolan med Barbro Börjesson. Där kan du ladda ner klipp från när hon hjälper hundägare och hundar. Där finns en massa bra grejer!

Min yngre förmåga är en sådan hund som gärna är överallt samtidigt, och min äldre var sådan som unghund. Det jag har gjort är att så fort hunden ifråga drar, byter jag riktning, antingen vänder jag helt om eller svänger åt höger/vänster. Att enbart stanna har aldrig fungerat på mina, utan det här är vad som fungerat bäst på åtminstone dom.

En enkel lösning på problemet:

Köp en Halti grimma. Tar någon promenad att vänja hunden vid dock...

Jag har just nu en löptik hos mig som ska vara här i lite drygt en vecka. Problemt ligger i att ägaren i princip inte har koppeltränat henne då ägaren bor med stor tomt och skogen intill så hundarna har hon i princip alltid lösa. Nu när tiken löper kan jag dock inte ha henne lös och jag har heller ingen plats i närheten som är inhägnad där jag skulle kunna släppa henne så jag är förvisad till koppelpromenader. Dock så drar hon så förfärligt, stressar och väser eftersom halsbandet ständigt trycker. Det är väldigt jobbigt att gå med henne då hon i princip kastar sig framåt och och drar väldigt mycket. Sambon kan hålla henne, men jag har inte så stark vilket gör att jag tycker att det är lite obehalgigt att t.ex. gå över gatan med henne. Även om jag går med henne i kort koppel så hänger hon sig princip i det, väser och har ingen koll på bilar alls.

och framåt
Finns det något enkelt sätt att få henne att dra mindre? Eftersom jag inte ska ha henne så länge vill jag ha en så snabb lösning som möjligt, för henne och mitt bästa.

Antidrag sele är inte så värst dyra, vet inte var du bor men Börjes-Tingsryd har för en billig peng.

Funkar väldigt bra. finns säkert i andra affärer.

Selen har ett halsband samt "remmar" som går från halsbandet ner bakom frambenen ästes i halsband.

Du får en sas hävarm och blir starkare och hunden vill inte dra för obehaget.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 331
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 111
Senast: Milosari
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som... 2
Svar
23
· Visningar
3 060
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31