Enkel eller tvåaxlad?

MrsPuff

Trådstartare
Nu ska jag äntligen köpa egen transport! Men jag skulle behöva lite råd...

Jag har kollat på en Kylinge med fronturlastning från 2002 som kostar 29'. Den är i väldigt fint skick men det som gör mig tveksam är att den är enkelaxlad. Jag har varit helt emot det från början, men jag åker bara några kilometer till träningen nån gång i månaden. Är det verkligen värt att lägga till 20' för att få boggie då? Jag har även tänkt kollat på en Boj från -01 för 55' men då får jag inte panikbommarna och den är ju faktiskt nästan dubbelt så dyr.

Behöver man tvåaxlat när man åker så lite? :confused:

Sv: Enkel eller tvåaxlad?

olyckor kan ske oavsett hur kort man åker, jag vill aldrig äga ett enaxlat släp.

För mig hade det varit värt de extra 20 (om man har råd att lägga de) och ha vetskapen om att det är säkrare.

Självklart är säkerheten viktig, men om man vänder på det så får man mer säkerhet i form av panikbommar på Kylinge transporten. Jag har haft en häst som gått över bommen en gång, så jag tycker det är väldigt viktigt.

Skulle egentligen inte vilja lägga alltför stor summa på transporten, men jag vill ju så klart att min häst ska åka så bra som möjligt.

När jag köpte släp valde jag att köpa ett Beg. enaxlat Trane. Dels för att den lastar mycket på B-kort, dels för att den är lätt, och för att den är lätt att underhålla, litet men ändå lättnavigerat. Jag ville lära mig backa med släp ordentligt, och ett litet enaxlat kan man flytta runt själv om man skulle visa sig vara en riktig sopa på att backa med släp, en tvåaxlad boogie rår man inte på lika lätt alls. Fungerar finfint bakom bil upp till laglig fart (80 km/h) men ska man åka fortare än så eller längre resor skulle jag nog vilja ha tvåaxlat, dels för att den ligger bättre bakom bilen och dels för att den erbjuder hästen bättre åkkomfort, och är säkrare.

Behöver byta upp mig snart men funderar på att ta BE-kortet innan dess, annars blir det rätt tight med lastvikterna om man köper boogie och får dra 1300 kg på B-kort. Med dagens lilla tranesläp får jag däremot lasta 650!kg och den ligger fortfarande på 1300 kg på B-kort :)

Men visst måste en Boj från 2001 ha panikbommar. De har ju dessutom ett helt överlägset panikutlösningssystem.

Hade inte ens funderat på ett enkelaxlat, dubbelaxlat ger så många fördelar och är värt varenda krona.

Jag får lasta mer i min boggie med samma totalvikt :)
Ts. Absolut boggie! Jag har panikbommar på min boj från 96, trodde det var standard...
Säkerhet o komfort är viktigt!

Jag trodde att det bara var säkerhetsbommar på Boj'en, och inte panikbommar, men jag kan ha fel. Ska kolla upp det lite närmare.

Ska även kolla på en Thule Safir från -08. Nån som har nån erfarenhet av den?

Jag är nog faktiskt lite inne på den banan som de flesta verkar vara här, att det är bäst med boggie i alla fall. Dock så vill jag nog i sånt fall egentligen helst ha en äkta boggie och inte bara tvåaxlat, men det är det väl på Boj?

Egentligen så skulle jag vilja ha en sprillans Fautras. Men det vill inte min plånbok tyvärr, och det är ju oftast den som bestämmer...;)

Jag har hyrt en Thule safir några gånger och jag tycker det är ett mycket bra släp, Men det är ju ett ganska stort prisskutt om du från början tvekade på om du hade råd med tvåaxlat? En sak att kolla upp är att safiren kan väga lite mycket vilket ger en snäv lastkapacitet. MEn det beror ju på vad du får dra och vad du skall skjutsa för häst.

Mitt första släp var enkelaxlat, och jag ansåg då att det var onödigt med boggie eftersom jag inte körde så mkt. Detta släp krockades ett år senare med en lastbil och blev bara kaffeved bokstavligt talat (släpet var tomt vid tillfället), och jag fick ut ett helt nytt på försäkringen. Jag valde då att lägga några tusenlappar emellan för att få en boggie istället, och har inte ångrat detta en sekund (det är nu drygt 12 år sedan).
En gång boggie, alltid boggie. Jag skulle bara i absoluta nödfall köra häst i enkelaxlat igen. Det är en enorm skillnad! (och skillnaden mellan "äkta boggie" och vanlig boggie märks mest med tomt släp, eller om man kör på riktigt dåliga vägar. Har haft båda varianterna, och det finns fördelar med båda varianterna)

caballus: Jag får lasta 620kg i mitt 1300kg boggiesläp.

knapplån

vi får lasta 760 kg i vårt enkelaxlade kylinge och det var av den anledningen vi köpte släpet...hästen vi hade då vägde mycket och behövde dessutom högt till tak, detta släp var bäst till hästen.

hade gärna haft en boggie dock men det vi har funkar OK.
nästa släp blir väl boggie.

Jag tror inte Boj ö h t haft annat än panikutlösning. Från vanliga fasta bommar till panikutlösning alltså, inte någon säkerhetsbomlösning ö h t.

Jag hade utan tvekan satsat på boggi! Gav 35' för mitt nuvarande, Star Diamant. Har haft ett enaxlat innan, inte en chans att jag skulle gå tillbaka till det!

När jag skulle köpa mitt första släp köpte jag ett enaxlat Kylinge m fronturlastning för att det var det som min ekonomi då tålde. Och visst det fungerade bra till en början. De ligger väldigt stabilt på vägen för att vara enaxlade.

MEN samtliga mina hästar visade efter en tid att de INTE tyckte om att åka i släpet. De blev svårlastade, bredåkare, stirriga vid färd etc. etc....

Äger fortfarande släpet idag (för att användas till andra transporter) men hyr boogie de få gånger som hästarna ska ut och åka. Och vilken skillnad det är.... Så ALDRIG mer enkelsläp för min del (dock vet jag ju massor av andra hästar som inte tycker illa om det).

Drog hem en häst i ett enaxlat Umesläp med fronturlastning. Blev övertalad mot bättre vetande då min bil var väldigt trött.
Jag trodde bilen skulle gå sönder när den stora hästen lastades ut via fronturlastningen. Hela tyngden låg ju på dragkroken och bilen satte sig nästan.....
Så fronturlastning, javisst, men med tvåaxlat/boggie.

tvärtom med mina (jag har haft 7 hästar som åkt i det regelbundet) dom har alla blivit lättlastade istället. Vad olika erfarenheter man kan ha! min 1 åring åkte i det senast igår, klev på direkt, stod snällt stilla under resan. Jag har fönster på min, kanske gör skillnad!?

värmlandsvagnen däremot...det har jag negativa erfaremheter ifrån

Ja det kanske är så att det är panikutlösning på dem, känns som att det skulle vara olikt Boj att inte ha det.

Tack för alla era åsikter, det underlättar när man precis köpt sin första häst och ska till att ska köpa sin första transport. Då vet man ju inte riktigt vad man ska satsa på...
Nu har jag ju som tur är möjlighet att lägga till lite pengar för att få ett "bättre" släp, så det får nog bli en boggie i alla fall.
Valet står då mellan en Boj och Thule tror jag. Jag har inte toppenkoll men de "nya" lite billigare märkerna känns inte riktigt som att de håller lika hög standard.

Nej jag skulle nog också hellre satsa på något av de bättre starka märkena än ett billigare mer okänt.

Jag själv har ett enkelaxlat tranesläp som min häst älskar, visst är det bättre med boggi för stabiliteten och så, men för mej funkar det ypperligt som det är. Då har jag en rätt kräsen häst.
Skulle jag få välja och hade ekonomi så skulle jag antagligen välja ett boggie, bara för det blir stabilare, men som det är nu så känns det inte nödvändigt.

Ja det kanske är så att det är panikutlösning på dem, känns som att det skulle vara olikt Boj att inte ha det.

Vi har utlösningsbara bommar på vår Boj, tror den är av årsmodellen 87:D
Och har du råd, köp en Boj. Det är svenskt (reservdelar är lätta att få tag i), genomtänkt, funktionellt och välbeprövat. Vår transport är i bra skick fortfarande, det enda som bytts ut är golvet, det tycker jag säger en del om kvalitén på Bojsläp.

Har ju funderat en hel del fram och tillbaka under ganska lång tid nu, men efter det jag har läst och hört så har jag nu i alla fall bestämt att det blir en Boj eller en Thule :laugh:
Det blir lite mindre pengar över till annat bara, och det är ju en hel del som behöver inhandlas när man precis skaffat häst och inte har nånting sen tidigare.

Nu ska bara hitta en lite lätt begagnad inte alltför långt bort också...

Jag har haft både Thule o Boj o jag kommer aldrig köpa något annat än Boj. Världens bästa släp alla gånger!

Liknande trådar

Utrustning har kollat runt efter ett bra boggie släp som får lasta mycket men till ett vettigt pris helst under 20000kr, men såklart har jag inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 011
Senast: Buck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 661
Senast: Fille
·
Utrustning Vilken transport ska jag välja? jag har varit och kollat på en startrailer boggie-01 med sadelkammare som var hyfsat skick, och en boj...
Svar
11
· Visningar
1 061
Utrustning Så har man börjat kika efter ett nytt släp, inte helt enkelt har jag märkt. Behöver lite råd från er, både vad som kan vara aktuellt och...
2
Svar
25
· Visningar
2 360
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka