Enkel eller tvåaxlad?

Sv: Enkel eller tvåaxlad?

Drog hem en häst i ett enaxlat Umesläp med fronturlastning. Blev övertalad mot bättre vetande då min bil var väldigt trött.
Jag trodde bilen skulle gå sönder när den stora hästen lastades ut via fronturlastningen. Hela tyngden låg ju på dragkroken och bilen satte sig nästan.....
Så fronturlastning, javisst, men med tvåaxlat/boggie.

Men man kan väl sätta ner stödhjulet??
 
Sv: Enkel eller tvåaxlad?

Det kanske man kan, men något sådant kom inte för mig. Jag tänkte öht inte att hon skulle använda fronturlastningen ( har ingen själv) och hon var väldigt snabb att lasta ur hästen också.
Så jag hann liksom inte med i svängarna där.
Hon borde ju ha vevat ner hjulet tycker man då hon var van vid att lasta ur fram.

Men tack för tipset. Om jag någon gång framöver råkar- mot förmodan- ha någon pålle som ska ut den vägen med en enkelaxlad så ska jag absolut göra så.

Det här var väl en snart 20 år sedan.
 
Sv: Enkel eller tvåaxlad?

Självklart två axlat. Läste en hästtidning häromdagen där en "bilmänniska" från
typ TSV intervjuades om släp. Enl honom var det lika dumt att åka med enaxlat som att köra familjen i en bil utan bromsar. Axeltrycket på enaxlad blir så oerhört stort och exploderar ett däck är risken stor att vagnen välter...
 
Sv: Enkel eller tvåaxlad?

Lite OT men jag använder alltid fronturlastningen, och skruvar aldrig ner stödhjulet, och det har aldrig någonsin påverkat bilen på något sätt. Det måste ha varit otroligt mkt sämre konstruktion då förr.
 
Sv: Enkel eller tvåaxlad?

Idag blir det en liten tur för att kolla in en två år gammal Thule Safir :laugh:

Nån som har erfarenheter om det släpet?
 
Sv: Enkel eller tvåaxlad?

Självklart två axlat. Läste en hästtidning häromdagen där en "bilmänniska" från
typ TSV intervjuades om släp. Enl honom var det lika dumt att åka med enaxlat som att köra familjen i en bil utan bromsar. Axeltrycket på enaxlad blir så oerhört stort och exploderar ett däck är risken stor att vagnen välter...

Överväg då också följande: du kör enaxlat släp i ca 80 km/h och punktering på släpets ena sida uppstår plötsligt. Hur reagerar vagnen?
Är det skillnad vid samma typ av händelse om en tvåaxlad vagn får punktering?
 
Överväg då också följande: du kör enaxlat släp i ca 80 km/h och punktering på släpets ena sida uppstår plötsligt. Hur reagerar vagnen?
Är det skillnad vid samma typ av händelse om en tvåaxlad vagn får punktering?

5 år gammal tråd, men om det var en fråga så har jag fått punktering på ett däck vid färd med boogievagn, ume. Märktes inte öht, utan det var veterinären på kliniken som uppmärksammade mig om att jag körde på tre hjul.
 
5 år gammal tråd, men om det var en fråga så har jag fått punktering på ett däck vid färd med boogievagn, ume. Märktes inte öht, utan det var veterinären på kliniken som uppmärksammade mig om att jag körde på tre hjul.
Det där kan jag intyga också, erfarenhet både från eget släp där jag kört på tre hjul, smygpunka. Samt att vi kört punktering på ett av boggiedäcken på lastbilarna, märks knappt för fem öre.
Däremot har jag kört punktering på personbilen och det kändes rejält, så boggiepunkorna har inte känts alls i jämförelse.
 
Köpte en superfräsch nybesiktad värmlandsvagn boggie -06 för 27000 för 1,5 år sen ifrån företag. Är supernöjd och tidigare svårlastad häst blev lättlastad direkt med vv:n. Dock har jag hört många som sagt motsatsen men jag har bara positiva upplevelser. Dessutom panikbommar. Så köper hellre än vv boggie än ett dyrare märke som är enaxlat.
 
köpte också för ett par år sen värmlandsvagn 2003 boogie den bruna varianten m grönt tak. Kört massor av hästar i den aldrig haft problem. Super bra transport till bra pris. Nu står den tyvärr bara då det senare blev lastbil :D
 
Nu ska jag äntligen köpa egen transport! Men jag skulle behöva lite råd...

Jag har kollat på en Kylinge med fronturlastning från 2002 som kostar 29'. Den är i väldigt fint skick men det som gör mig tveksam är att den är enkelaxlad. Jag har varit helt emot det från början, men jag åker bara några kilometer till träningen nån gång i månaden. Är det verkligen värt att lägga till 20' för att få boggie då? Jag har även tänkt kollat på en Boj från -01 för 55' men då får jag inte panikbommarna och den är ju faktiskt nästan dubbelt så dyr.

Behöver man tvåaxlat när man åker så lite? :confused:
0 år

Vi har haft en enkel axlad Kylinge kärra i 10 år. Köpte den som första transport för att med en enkel axlad kunde jag koppla av och handvända vid behov, alltid skönt om man inte är så van att backa o dyl ;) Vi har haft den till 4 hästar ( från max C-ponny till 175 stor häst) Har fungerat kanon i alla lägen oavsett storlek på hästen. Alla har gått rakt in utan strul, vi har kört i allt från solsken till ishalka och snöstorm. Går jättefint bakom bilen ( har haft 3 olika dragbilar) har som längst dragit 45 mil enkel väg så långa sträckor har vi aldrig varit på, men för våra kortsträckor 10 - 40 mil har det aldrig varit problem.

Är supernöjd över den och fronturlastning är kanon för vissa hästar, 1 av våra 4 har verkligen haft behov av det så det var skönt att ha denna möjlighet :) Sen den höga lastvikten på 760 kg har varit super med tanke på våra stora hästar ( och ja, vi har kontrollvägt släpet tomt så vi vet att vi kan och får lasta så mycket :D ) är mycket nöjd med denna transport, enda anledningen till att vi nu funderar på byte är för att få en ngt längre spilt längd eftersom två av våra killar ligger på 170 och 175 i storlek, det är enda anledningen till ett ev byte. Kunde jag "bygga" ut den fram skulle jag göra det isf att byta :) men nu går det ju inte tyvärr ;)

Lycka till i ditt sökande av släp :bow:
 
Överväg då också följande: du kör enaxlat släp i ca 80 km/h och punktering på släpets ena sida uppstår plötsligt. Hur reagerar vagnen?
Är det skillnad vid samma typ av händelse om en tvåaxlad vagn får punktering?
Till mitt enaxlade hade jag C-däck (centerfyllda däck, även kallat "punkteringsfria"). Det minskade iaf risken för att extrema situationer skulle uppstå även vid punktering, samt att man kunde rulla en bit (till parkering, verkstad eller liknande) för att kunna lösa situationen på ett tryggare sätt.
 

Liknande trådar

Utrustning har kollat runt efter ett bra boggie släp som får lasta mycket men till ett vettigt pris helst under 20000kr, men såklart har jag inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 011
Senast: Buck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 661
Senast: Fille
·
Utrustning Vilken transport ska jag välja? jag har varit och kollat på en startrailer boggie-01 med sadelkammare som var hyfsat skick, och en boj...
Svar
11
· Visningar
1 061
Utrustning Så har man börjat kika efter ett nytt släp, inte helt enkelt har jag märkt. Behöver lite råd från er, både vad som kan vara aktuellt och...
2
Svar
25
· Visningar
2 360
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp