är det lönt med enkelaxlat?

Sv: är det lönt med enkelaxlat?

Jag har VV och har precis bytt min gamla VV enkelaxlade mot en nyare VV boggie (fortfarande classicmodellen). Jag har alltid varit nöjd, de ligger bra på vägen, är inte skramliga (själv åkt i dem), bra i pris och jag får dra dem med min bil på B-kort.

Att jag bytte upp mig från enkelaxlad till boggie berodde på två saker, min gamla kärra hade gjort sitt och i somras exploderade ena däcket när jag hade häst i släpet. Det var bara slamsor kvar av gummit och det var en jävla tur att hästen är snäll. Han rörde inte ett öra och vi lyckades lasta ur honom mitt på vägen trots många om och men. Men det historien gjorde i alla fall att det kändes väldigt aktuellt att skaffa boggie.

Ah, jag såg nu att det stod BE och inte B. :o

Värt att komma ihåg är att ett släp som ligger bra bakom min bil inte nödvändigtvis behöver ligga bra bakom en annan bil.

Jag tycker det är jätteviktigt att fundera igenom vad och hur man ska använda släpet, vad man behöver för funktioner och hur ofta man ska använda det. Vilka finesser som är nödvändiga och vilka som är lull-lull. Åk och titta på släpen som kan komma ifråga, var superkritisk. Tittar man runt på t ex en tävling ser man ofta de stora skillnaderna mellan de olika vagnarna, skillnader som inte är lika tydlig när man tittar på VV på lördag och Thule på söndag.

tja de funktioner som hade varit bra för mig är antingen, ett brett/långt släp där det finns plats för ett tävlings skåp på ena sidan. eller har sadelskåp fram, och en längre bom bak + att det ska vara långt.
det ska vara just och bra ventilerat (såklart), och ha bommar som är lätta att ta på/av utan att behöva stå så särskilt nära min fina hästs sparkande bakben. och sen så ska hästen tycka om att åka i det :) det är mina krav än så länge, och eftersom jag vet att jag inte kommer ha de bilarna vi har nu när jag flyttar hemifrån så vill jag ta BE kort så fort som möjligt så att jag inte behöver bry mig så mycket om bilens och släpets vikter.

tja de funktioner som hade varit bra för mig är antingen, ett brett/långt släp där det finns plats för ett tävlings skåp på ena sidan. eller har sadelskåp fram, och en längre bom bak + att det ska vara långt.
det ska vara just och bra ventilerat (såklart), och ha bommar som är lätta att ta på/av utan att behöva stå så särskilt nära min fina hästs sparkande bakben. och sen så ska hästen tycka om att åka i det :) det är mina krav än så länge, och eftersom jag vet att jag inte kommer ha de bilarna vi har nu när jag flyttar hemifrån så vill jag ta BE kort så fort som möjligt så att jag inte behöver bry mig så mycket om bilens och släpets vikter.

har varit på många tävlingar i år och fönster shoppat transporter^_^, är väldigt förtjust i ifor william släpen. om min budget bara var 20000kr mer så hade jag köpte en begagnad direkt. de ume släpen jag sett verkar väldigt rymliga och stabilare än tex kylinge. såg 2 brevid varandra och det gamla kylinge släpet såg litet och skrangligt ut bredvid det stoora fina ume släpet :p

Alltså, för 20.000 kommer man inte långt.. särskilt inte på boggiemarknaden.. och särskilt inte men några särskilda krav på extra långt eller brett släp.

Jag gav 29.000 för min med nytt golv, nytt bromssystem, helt nya vinterdäck, nästan nya sommardäck (gått en sommar) och jag köpte den av ett företag så den var genomgången av dem och jag har 3 månaders garanti.

jag vet att man inte kommer så långt med 20,000. men det är pappa som betalar så jag är bara glad över att han ens går med på att köpa ett åt mig :)

bilen väger 2360kg, med bara B kort så får man max dra 1140kg, men med BE kort så får man max dra 2000kg.
med B kort så får inte släpet överstiga bilens tjänstevikt och hela ekipaget får inte överstiga 3500kg.
med BE körkort så får man dra så mycket man vill så länge det inte överstiger bilens Max släpvagnsvikt.
ska ta BE kort till sommaren och fram tills dess så får pappa glatt köra ^_^

En sak som du kan tänka på är att när man har BE kort så är det BRUTTOvikten som räknas.....

Dvs du kan ha ett släp som har en totalvikt på högre än 2000 kg ( för just den bilen menar jag nu alltså ) men tjänstevikt plus lastvikt på släpet får ej överstiga bilens maximala släpvagnsvikt.

Hoppas du förstod :)

har varit på många tävlingar i år och fönster shoppat transporter^_^, är väldigt förtjust i ifor william släpen. om min budget bara var 20000kr mer så hade jag köpte en begagnad direkt. de ume släpen jag sett verkar väldigt rymliga och stabilare än tex kylinge. såg 2 brevid varandra och det gamla kylinge släpet såg litet och skrangligt ut bredvid det stoora fina ume släpet :p

Fast du måst eju tänka efter litegrann nu, när du ska köpa släpet innan bilen.

Ska du köpa bil sen, för att anpassa till släpet, så är det mycket såvrare.

Tänk på att om du tex köper ett släp med toatalvikt 2000 kg nu och sen skaffar en bil som får dra max 1800 kg på BE kort så får du lasta 200 kg mindre i släpet......
Så tänk dig för lite iallafall, såvida du itne vet att det kommer bli en liknande bil än den du har nu.

Försök få en transport med så låg tjänstevikt som möjligt och så hög lastvikt som möjligt så kanske det inte gör så mycket med att du ev får lasta mindre sen.

UMe släp är ju ett som är känt för att väga relativt lite.

När vi köpte släp så köpte vi en Kylinge boogie.
Var och tittade på enkelaxlade också men eftersom jag hade en riktigt stor häst så var det inget alternativ faktiskt.
Jag är skitnöjd med min Kylinge. Ligger skitbra på vägen och skitbra på kulan.
Stadig som fasen känns den också.
Och det är som du skrev att får du punktering så är det bättre med boogie. Jag vill inte veta vad som kan hända med ett enkelaxlat om du kör på motorvägen i 80-90 och ena däcket säger pang. :S
Säkerhets-tänkande är allt för mig i val av transport och som sagt, jag är supernöjd.

Jag vill inte veta vad som kan hända med ett enkelaxlat om du kör på motorvägen i 80-90 och ena däcket säger pang. :S.

Det kan jag svara på...

Om man har häst i (som står stilla) så kränger inte släpet så mycket som man kan tro innan man hinner bromsa in. Man hör smällen och släpet svajar till men hästens vikt trycker iaf ner det mot vägen. Kan dock tänka mig att ett tomt släp vinglar till rejält. Problemet är det som följer... dvs när man måste lasta ur hästen på ovan nämnda 90-väg för att öht kunna åtgärda problemet (alltså att ena däcker har förvandlats till slamsor).

Det är inte värt det och jag tackar gudarna att mina hästar är så sjukt snälla och lätthanterliga när det gäller. Boggie from now on...

Men hur många hästar står stilla om ena däcket smäller till under dom?? Och vågar man chansa??

Eftersom jag tänker säkerhet, säkerhet, säkerhet i allting med hästarna så är det helt enkelt inte värt det som du säger.
Aldrig att jag kommer köpa ett enkelaxlat. Det blir boogie.. minst... Eller en liten såndär gullig buss man kan köra på b-kort. :P

Nej, just det.. man vågar inte chansa. Och därför är min enkelaxlade numera utbytt mot en boggie (skedde samtidigt som biluppgradering, fick inte dra boggie med gamla bilen så det var därför jag började med enkelaxlat). Och tacka vetja när hästarna fick åka lastbil till tävlingarna, men då ska man ha en arbetsgivare med lastbilskörkort och hästlastbil också.. som betalar diseln :angel:

Hahahaha... Fy fasen vad bra man kan ha det. :P Hahahah!!!
Jag är faktiskt extremt lyckligt lottad som faktiskt har en fin transport ståendes utanför. Och en fin bil. Och två fina och underbara hästar.

Det är inte billigt att köpa en bra hästtransport.
Och jag är glad att mina älskade föräldrar gick med på att köpa en ny. Eftersom jag tänker så mycket säkerhet så funderade jag också på om jag verkligen ville ha en begagnad som jag inte vet hur den är hanterad. Alltså om något har gått sönder, om något borde lagas som inte gjorts eller vad som helst.
Det har man ju också hört skräckexempel om... Hästar som har gått genom golvet och andra äckliga saker. :S

säkerheten framför allt gäller för mig också även om jag vill ha ett lite billigare släp :) räknar med att man får byta golvet och se över elen om förra ägaren inte gjort det de senaste 2 åren och det man kan lyfta på mattan för att se golvet.
börjar man tänka på alla saker som kan hända när man transporterar hästen så vill man ju snart inte åka iväg alls utan att linda in hästen i bubbel plast och lägga in ett 2dm tjockt lagen plåtgolv, extra starka lås + 10 olika transport grimskaft. :/

när jag har åkt på tävling innan så har jag antingen åkt med grannens stora fina hästlastbil eller min andra nästan grannes stora fina star trailer ringo star, bra att känna folk med transporter som kan ta fler än en häst ^_^

och hur är dalavagnen?

Jag har en tvåaxlad dalavagn och är ganska nöjd med den förutom att ventilation inte är topp och den är lite låg i taket för stor häst.

Annars är det ett stabilt släp som ligger bra efter bilen. Min häst blev extremt lättlastad efter att jag hade köpt det släpet. Jag lägger bara grimskaftet över halsen o smackar lite så travar hon in själv. Antar att hon åker ganska bra i det.:) (Hon är 167 i mkh)

vilket model har du? mina hästar är båda 167 i mkh och har oroat mig lite för höjden på släpen :/

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Liten
·
Utrustning om man nu ska ha en enkelaxlad transport, vilken är den bästa modellen?? jag är 20 år och är timmanstäld i en butik = snäv budget, och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 098
Senast: Buck
·
Utrustning Hej hej Har en fundering till er som kan mycket mycket mer om släp, max vikt och allt vad det nu heter. Har funderingar på att...
Svar
4
· Visningar
3 185
Senast: tess91a
·
Utrustning Är det någon som har ett sådant släp? Har inte kommit iväg för att kolla på något släp ännu, men letar efter ett släp till min 3åriga...
2
Svar
33
· Visningar
13 552
Senast: Liiilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka