det bästa enkelaxlade släpet?!?

Sv: det bästa enkelaxlade släpet?!?

Det låter krångligt, jag har fronturlastning på min och jag har då aldrig behövt ta ned några stödben för att lasta på eller av.
Mitt släp är enkelaxlat och jag kör både stora hästar och ponnyer i det.

Det är inte speciellt ostabilt, när jag har haft boggie har det då inte märkts något att det skulle röra sig mindre än med mina enkelaxlade släp.

Det är mkt ideér och hysteri om boggiesläp...

Nja, det går ju aldrig att komma ifrån att dubbla axlar ger större stabilitet och högre säkerhet. Jag bytte själv från enkelaxlat till tvåaxlat av just den anledningen. Det känns inte när hästarna trampar om, påverkar inte bilens köregenskaper i den utsträckningen.

Hur bra det enkelaxlade än är, blir det inte samma stabilitet som med två axlar.

Nu har jag iofs en boggie, Kylinge 98, men några stöd har jag inte sett på de enaxlade..?

För övrigt kan jag rekommendera Kylinge!

Jag hade stödben på Tranen (enkelaxlad), det var guld värt när det skulle lasttränas eftersom det blev betydligt stabilare när hästen skulle på.

Det går alltid att eftermontera stödben om man vill, enkelt gjort och liten kostnad.

Nu har jag iofs en boggie, Kylinge 98, men några stöd har jag inte sett på de enaxlade..?

För övrigt kan jag rekommendera Kylinge!

Århundradets sämsta bild, men man ser stödbenen :):

vagnen1.jpg

Senast ändrad:

Jag har ett trane som jag är jättenöjd med. Det är från 91 men är himla stabilt och bra att köra med och min häst väljer hellre det än kompisens nya fina stora ljusa boggie...:p
Allting har alltid fungerat, el och bromsar och själva skelettet ;),Bytte golv och bakläm för nåt år sen är det enda.
Även om det stått en halv vinter så är det bara att tuta och köra. En annan kompis har ett likdant men lite nyare, inte heller där har det varit några problem.
Har kört endel vv i samma årskull och de är okej också, men i jämförelse så känns de mycket lättare och skramligare.

Jag hade gärna haft en boggie, men när hästen nu gärna helst åker i sitt gamla släp så sparar jag på dom pengarna tills vidare:)

Säkrare med boggie? Det beror ju på vad som händer.

Oftare punka på boggie än enkelaxlade släp.
Kommer det ur balans och börjar styra vid tex halt vinterväglag är det lögn att komma till rätta och crash är ett faktum.
Ett enkelaxlat har du betydligt lättare att rädda upp i det läget.

Det finns för och nackdelar med allt, jag föredrar enkelaxlat.

Fast har du verkligen kört bra boggies då..? Jag har hittills inte hört någon säga nåt negativt om mitt släp av de som lånat det, speciellt inte från de som brukar köra enaxlat, snarare tittar de på att köpa boggie direkt.

Jag kör många, många mil med enkelaxlat och vissa tider kör jag mer med enkelaxlat än utan släp. Jag föredrar ändå tvåaxlat de gånger jag kan välja. Många fördelar, extremt få nackdelar. För mig är den enda praktiska nackdelen med dubbelaxlat att vändradien ökar.

Fast har du verkligen kört bra boggies då..? Jag har hittills inte hört någon säga nåt negativt om mitt släp av de som lånat det, speciellt inte från de som brukar köra enaxlat, snarare tittar de på att köpa boggie direkt.

Japp jag har ju själv haft boggie vagnar med valt att byta ut till enkelaxlade, kör även väldigt mkt stora båtar på trailer med boggie eller 3 hjulpar och nej jag föredrar enkelaxlat men har men en båt som är 15-20m lång fungerar det inte med enkelaxlat tyvärr.

jag gillar inte enkel axlat över huvud taget kan i å för sej vara att man blivit bortskämd med boggi men man märker markant skillnad på hur mina hästar stog i enkel axlat å nu i boggi..

De släpet vi brukade ha va ett star trailer rubin tror jag de va.. Jätte fint släp, stort, ljust å rymligt.. låg bra på vägen. detta släpet hade även fronturlastning och panik bommar.. Kanon släp faktiskt. Mammas stora pålle på 170 cmhade gott om plats i de släpet.. nu har vi köpt nästan samma släp fast ett x antal storlekar större å boggi då=)

Vi ansåg att om man ska köra som vi gör hingstar å ovana unghästar på 170+ så e de himla skönt med ett stort släp. jag kan inte komma på ett enda minus med en boggi kärra bortsätt då fårn att svängradien blir större men de kan man leva med ;). E de panik skulle jag la kunna lasta VISSA av mina hästar i enkelaxlat men skulle ALDRIG NÅGONSIN ge mej ut på större väg tex e6:an eller liknande med enkelaxlat NEVER!! jag e super nöjd med mitt släp å min föredetta extremt svår lastade häst går rakt in i detta vi har..

Senast ändrad:

Och varför skulle du inte göra det??

I verkligheten, är det inte såå mycket olyckor med hästsläp, och framförallt så är det inte enbart enaxlade det händer med. Jag själv jobbar hos polisen så jag kan med lätthet kolla upp alla trafikolyckor som sker, så fort jag hör talas om ett med hästsläp så tar jag reda på fakta om olyckan varför den skett och vad det var för släp. Och ja.. Det verkar inte spela någon som helst roll om det är boggie eller ej. För de förkommer lika mycket på olyckor och i samma olyckor iafl i vårat län.

Så jag tycker inte du ska bege dig ut på E6an med ditt boggie heller ;) För du kan va med i en olycka med det också.

Känns det bättre för DIG att köra boggie, ja då ska du såklart göra det. Men det finns ingen statistik på att enaxlat är FARLIGARE och sämre. Isådanafall skulle de ha förbjudits att transportera häst i. Jag hittar iafl ingen skadestatistik på det. Gör du? Jag har iafl skapat mig en egen statistik på verkliga händelser genom mitt jobb, och jag tycker den säger ganska mycket.

I min värld så är det dragbilen, skicket på släp och däck, lasten och hur du kör som avgör om det är säkert eller ej. Oavsett om det är en eller två axlar på släpet.

Och mitt släp går hur fint som helst bakom bilen och hör och häpna så hästen som inte gick att lasta när jag köpte honom går rakt in, står med glädje på släpet. Dra inte alla enaxlade över en kam. Alla släp har olika åkegenskaper. Det finns boggie's som vinglar mer och är mer instabila än mitt släp någonsin kommer att bli.

Men sedan en annan sak. Ska man lasta TUNGT, ja då måste man ha en boggie. Men då pratar vi om andra saker. Och tungt är väl 2 stora hästar och släp med totvikt på 2 ton.
Ska man ha ett släp med totvikt på 1400 och lasta en häst ser jag inte ett behov av att ha boggie för tyngdens skull.

Senast ändrad:

:love::bow:, ser på boggie vr enkelaxlat på samma sätt som dig ^_^, och ett släp är så säkert som föraren som kör det :p.

jag vill ju i framtiden kunna ha ett boggie släp och E-kort så jag kan köra 2 hästar samtidigt, men nu när jag har en häst som rids och tränas så behöver jag inget tungt släp. och det är ju framför allt billigare att dra ett lätt enkelaxlat framför ett dubbelaxlat,

tycker att det är bättre att spara till E-kort och boggie som får ta 2 hästar och ha enkelaxlat nu då jag inte behöver mer,

och maxlasten brukar vara mer mot totalvikten än ett boggie. så det är ju också ett plus
(i alla fall de jag sett där ett boggie med totalvikt 1300kg får ta 500kg maxlast och ett enkelaxlat på 1300kg får ta 700kg)

Ja men precis. Så länge man bara ska dra en häst ser jag ingen som helst nackdel med ett enaxlat vs tvåaxlat. Men jag skulle aldrig ställa två fullvuxna halvblod på ett enaxlat. Men som sagt då handlar det inte om säkerheten eller körförmågan är sämre på ett enaxlat, utan att det inte håller för vikten. Då är ett boggie ett måste. Men åter igen enbart för att trycket på en axel blir för hög.

*kl

Vad brukar ett boggiesläp väga? Nu snackar jag inte superutrustade varianter med sadelkammare och hela kittet utan mer enkla varianter som ändå är stabila och bra.

Jag får dra 1530 kg med min bil på B-kort och 1600 på BE. Har funderat på att ta BE men det känns inte som någon större vits med den här bilen just nu, och jag vill inte byta då den går bra i övrigt...

Vårat stora väger 800-820 kg med allt i... där e sadelkammare och klädkammare.

*kl* Se till att du får pruta en hel del. Enaxlade släp är väldigt svårsålda idag och andrahandsvärdet inget vidare. Lycka till!

Men Nominous hur kan du säga så?

Enkelaxlade släp är ju rakt igenom skräp som är helt värdelösa att använda medan boggiesläp löser ALLA problem och är SÅÅÅ himla bra ;)

Har du missat hela boggiehysterin? :eek:

(bara ironi om ngn missade det)

Ett enkelaxlat släp med levande last har kapacitet att förändra väldigt mycket av bilens köregenskaper. Väldigt mycket. Och det kan inte vara annat än en säkerhetsapekt.

650 kg last som omfördelar vikten i släpet under färd - jo, det ska till en sjutusan till bil för att inte känna av det. Jag drog det enkelaxlade med Saab, när hästen trampade om och släpet gungade i längsled kändes det rejält på kroken och i bilen. Vilket i sin tur gjorde att styrningen förändrades. Det ska man vara medveten om.

Nu kör jag inte levande last i enkelaxlat, allt sitter fast där det ska vara. Men det är bara att läsa på om faran med oförankrad last och vad som händer när man har för mycket last framför respektive bakom axeln.

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Liten
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 691
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 627
Senast: Fullblod
·
T
Utrustning Jag behöver ha tag i en transport som är längre än 1,90 mellan bakläm och frambom då min äldsta tjej är för stor(lång) för vårat släp...
Svar
4
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka