Sv: det bästa enkelaxlade släpet?!?
Och varför skulle du inte göra det??
I verkligheten, är det inte såå mycket olyckor med hästsläp, och framförallt så är det inte enbart enaxlade det händer med. Jag själv jobbar hos polisen så jag kan med lätthet kolla upp alla trafikolyckor som sker, så fort jag hör talas om ett med hästsläp så tar jag reda på fakta om olyckan varför den skett och vad det var för släp. Och ja.. Det verkar inte spela någon som helst roll om det är boggie eller ej. För de förkommer lika mycket på olyckor och i samma olyckor iafl i vårat län.
Så jag tycker inte du ska bege dig ut på E6an med ditt boggie heller
För du kan va med i en olycka med det också.
Känns det bättre för DIG att köra boggie, ja då ska du såklart göra det. Men det finns ingen statistik på att enaxlat är FARLIGARE och sämre. Isådanafall skulle de ha förbjudits att transportera häst i. Jag hittar iafl ingen skadestatistik på det. Gör du? Jag har iafl skapat mig en egen statistik på verkliga händelser genom mitt jobb, och jag tycker den säger ganska mycket.
I min värld så är det dragbilen, skicket på släp och däck, lasten och hur du kör som avgör om det är säkert eller ej. Oavsett om det är en eller två axlar på släpet.
Och mitt släp går hur fint som helst bakom bilen och hör och häpna så hästen som inte gick att lasta när jag köpte honom går rakt in, står med glädje på släpet. Dra inte alla enaxlade över en kam. Alla släp har olika åkegenskaper. Det finns boggie's som vinglar mer och är mer instabila än mitt släp någonsin kommer att bli.
Men sedan en annan sak. Ska man lasta TUNGT, ja då måste man ha en boggie. Men då pratar vi om andra saker. Och tungt är väl 2 stora hästar och släp med totvikt på 2 ton.
Ska man ha ett släp med totvikt på 1400 och lasta en häst ser jag inte ett behov av att ha boggie för tyngdens skull.