det bästa enkelaxlade släpet?!?

Sv: det bästa enkelaxlade släpet?!?

kollade upp de i går å släpet väger 800 kg tomt å total vikten är 1350. så vi får lasta 550 kg i den å de e precis lagom för mej. åd min pålle bara väger 512 =)

ja men den totalvikten är för hög och och max last är för låg för mig ^_^.
min häst väger nog mer än 550kg, och ska man ha med sadelskåp så blir det några kilo extra.
för mig är 700kr maxlast det minsta jag vill ha, då jag inte riktigt vet hur tung min häst är och vill få in extra hö och halm om man ska iväg nån dag för tävling, eller kunna transportera storbal halm.

De flesta enkelaxlade släp (1300 kg totalvikt) har lastvikt 650 kg, vilket är optimistiskt då de oftast är invägda tomma. Realistisk lastvikt är då c a 600 kg. Det verkar inte räcka för dig, och då blir det nog svårt att få ihop ett enkelaxlat.

Jag har ett enaxlat Chess som har en totalvikt på 1300 och en lastvikt på 710 kg.

de kylinge jag kollat på har haft max last 760kg,

Grattis, men glöm inte att väga släpet. Har för mig att Kylinge har visat sig väga betydligt mer än pappret säger.

Men Nominous hur kan du säga så?

Enkelaxlade släp är ju rakt igenom skräp som är helt värdelösa att använda medan boggiesläp löser ALLA problem och är SÅÅÅ himla bra ;)

Har du missat hela boggiehysterin? :eek:

(bara ironi om ngn missade det)

Varför tror du jag blir så less för?? :D:rofl: Folk verkar tro att kör man enaxlat så går de sönder och om hästen rör en fena så flyger man av vägen.. :cool: Har man boggie så kan hästen leva rövare allt den kan, känns inte ens, man kan få punka och fortfarande kör 80km/h i 60 mil utan att by sig, man kan köra hur man vill för släpet hänger bara där. En boggie FINNS bara. Ett enaxlat händer det ALLTID olyckor med!! Går verkligen inte köra hästar i dem!!:eek:

Alltså seriöst??? Lever folk i nån dröm eller??

Fysiska lagar ger en rätt bra garanti för att det inte går att tippa en tvåaxlad släp fram och tillbaka på det sätt en enkelaxlad gör.

Edit: jag har kört många år med häst i enkelaxlat utan incidenter. Jag kör väldigt mycket med enkelaxlat utan levande last. Helt utan incidenter. Hindrar inte att jag är medveten om nackdelarna med enkelaxlat.

Senast ändrad:

Fast jag vet inte om det handlar om olyckor som hamnar i statistiken. Där torde det vara ganska lika. Men jag har fått punka på ett enaxlat och ett tvåaxlat. Med mitt enaxlade var det bara att invänta bärgare som inte kunde lyfta släpet med häst i. Fick tillkalla annan transport (detta var på motorvägen) polisen spärrade av och vi lastade om och åkte hem. När jag fick punka på mitt tvåaxlade vände jag och åkte försiktigt hem efter rådfrågning av ÅF. För mig räcker det för att jag vill ha tvåaxlat. Sen upplever jag det betydligt stabilare bakom bilen och då har jag kört enkelaxlat i 13 år och tvåaxlat i 1 år.

Varför tror du jag blir så less för?? Folk verkar tro att kör man enaxlat så går de sönder och om hästen rör en fena så flyger man av vägen.. Har man boggie så kan hästen leva rövare allt den kan, känns inte ens, man kan få punka och fortfarande kör 80km/h i 60 mil utan att by sig, man kan köra hur man vill för släpet hänger bara där. En boggie FINNS bara. Ett enaxlat händer det ALLTID olyckor med!! Går verkligen inte köra hästar i dem!!

Nu är du fånig, det där är väl ingen som påstått?? Det är ju du och pulkaskurk som driver de påståendet. Låter som om du går i nån konstig attack-försvarsställning. Om du och din häst trivs bäst med enkelaxlat så är väl det toppen? Men kan andra få ha sina åsikter då eller?

Senast ändrad:

Absolut!! men jag tycker det är fånigt att många skriker rakt ut att med enaxlat åker hästen som skit, man får punka och man åker i diket. Så låter det på de flesta som pratar bra om boggie. Är boggie bra så är enaxlat skit. Och jag tycker der är synd med den mentaliteten.

Alla får ha vad de vill men det går inte att förneka att det går boggie hysteri inom hästeriet just nu.
Utan egentliga anledningar till varför som både jag och Nominous sagt tidigare har boggie sina fördelar å enkelaxlade sina fördelar men så gott som alltid får man bara höra enkelaxlat = skit å Boggie= guld och gröna skogar även fast verkligenheten INTE är så!

Absolut!! men jag tycker det är fånigt att många skriker rakt ut att med enaxlat åker hästen som skit, man får punka och man åker i diket. Så låter det på de flesta som pratar bra om boggie. Är boggie bra så är enaxlat skit. Och jag tycker der är synd med den mentaliteten.

Det är väl fånigt men de enda som skriker om det i denna tråden är du och pulkaskurk. I övrigt så redogör folk för varför de föredrar boggie.

Man får väl knappast lättare punktering på enaxlat men nog blir det väl betydligt krångligare med punktering på enaxlat eller samverkande boggie jämfört med tvåaxlat.

jag kan absolut förstå att man väljer boggie om man kan förutsatt lika kvalitét. Hellre enaxlat kvalitétsläp än dassigt boggie. Men nu har jag förmånen att ha en bil som klarar att dra en bra boggie som lastar stor häst och då ser jag ingen anledning att välja enaxlat.

Hur ser det ut i ALLA andra trådar om enaxlade släp?? ;) Nu orkar jag inte med boggiehysterin längre så då valde jag att säga vad jag tycker. Men då får vi skit för att vi säger emot. :) Och ni kan observera att vi säger inte att boggie är dåligt, utan att man kan sluta skrika dåligt dåligt dåligt, farligt farligt farligt och att hästar åker illa i dem, blir svåra att lasta osv så fort nån nämner enaxlat släp. Där är skillnaden. :)

Hur ser det ut i ALLA andra trådar om enaxlade släp?? ;) Nu orkar jag inte med boggiehysterin längre så då valde jag att säga vad jag tycker. Men då får vi skit för att vi säger emot. :) Och ni kan observera att vi säger inte att boggie är dåligt, utan att man kan sluta skrika dåligt dåligt dåligt, farligt farligt farligt och att hästar åker illa i dem, blir svåra att lasta osv så fort nån nämner enaxlat släp. Där är skillnaden. :)

Man? Alla?
Vi läser uppenbarligen transporttrådar med helt olika glasögon för jag har inte upplevt att ALLA eller MAN skriker i så fort enaxlat nämns. Jag ser inte heller att ni "får skit" för att ni säger emot.

Intressant är dock att du blir så upprörd över att du upplever att andra tycker enkelaxlat är skit. Du är ju nöjd med ditt och det borde väl räcka? På vilket sätt drabbas du av boggiehysterin? Eller håller du på att sälja ett enaxlat som ingen vill köpa? Du tar ju till ganska starka uttryck när du säger att ALLA eller MAN skriker farlig och dåligt så uppenbarligen triggar det något hos dig.

Jag köpte nyss en Värmlandsvagnen -82, för 4000, lite småfix men det släpet går som en klocka efter bilen :)

kl, var och kollade på en kylinge idag ^_^, men jag tvekade då det var mycket små fix på den + att jag fortfarande väldigt gärna vill ha en boggie :(. andra hands värdet är ju inte det bästa på enkelaxlade.

blir nog att jag lägger transport pengarna på E-kort med det samma och hyr släp tills jag får råd med en bra boggie ^_^

kl, var och kollade på en kylinge idag ^_^, men jag tvekade då det var mycket små fix på den + att jag fortfarande väldigt gärna vill ha en boggie :(. andra hands värdet är ju inte det bästa på enkelaxlade.

blir nog att jag lägger transport pengarna på E-kort med det samma och hyr släp tills jag får råd med en bra boggie ^_^

Det är ett smart beslut :)

ja men jag behöver / vill ha ett släp nu ju :p. funderar fortfarande på kylinge släpet då det har frontutlastningen :/ och sen så skulle de få in en värmlands vagn boggie i samma prisklass XD, dock utan frontutlastning, men då är det lite som att välja mellan 2 "ont" enkelaxlat eller värmlandsvagnen :rofl:

har nära till en tule uthyrare men de har inte öppet på helgen :( dvs då jag oftast behöver ett släp för träning. och de där jag får köra på b kort är typ fobo och chess :(

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Liten
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 691
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 627
Senast: Fullblod
·
T
Utrustning Jag behöver ha tag i en transport som är längre än 1,90 mellan bakläm och frambom då min äldsta tjej är för stor(lång) för vårat släp...
Svar
4
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka