Enkätstudie

bettysmatte

Trådstartare
Någon mer än jag som fått "Enkätstudie av sommareksem hos svenska islandshästar" i brevlådan? Jag fick den i dag och har precis svarat på enkäten via internetsidan. Ska bli intressant att läsa om resultaten sedan.

Sv: Enkätstudie

De har gjort ett urval, och skickat enkäten till ägare av avkommor till vissa hingstar (de hingstar som har fler än 50 avkommor födda i Sverige under tidsperioden 1991-2001). Bland annat var det då avkommor till Segull fra Skardi, eftersom jag fick en enkät att fylla i.

Japp, har precis svarat på nätet. Det ska bli jätteintressant att läsa vad dom kommer fram till. :)
Men det dröjer nog ett tag innan det kommer nån rapport, för det måste handla om en himskans massa hästar :devil:

Men Tim, det förstår du väl, att du är bortsorterad.
Du skulle bli för obekväm och för ärlig :D

Nej jag skojade bara. Man får hoppas att det är så seriöst som det verkar. För detta behövs verkligen.

Hade varit spännande att veta vilka hingstar man har valt ut.
Vet någon?
Segull vet vi ju. Men någon mer?

/Åsa

Oj oj, det var en massa hingstar på listan.
Bla Dugur frá Minni-Borg, Svalur frá Glaesibae, Atli frá Sydra-Skördugili, Thrymur frá Geirshild, Askur (både från Håkansgården och Hofstadaseli, Hrammur frá Akureyri, Hrimnir från Ödmården, Kjarni frá Kalfstödum och Flipi från Österåker. (stavning :confused: )

Verkar som Mökkur är utvald och möjligen Thrymur men vi har ingen avkomma efter den senare äldre än 2002. Jag är nämligen inte reggad på någon avkomma från dessa hingstar men maken och ungdomarna är och de har fått papper men inte jag. Eller så är Tim och jag för ärliga för att vara med... :D :angel: Vad jag förstod så skall man svara även om man inte har någon eksemhäst. Vi har nämligen ingen svenskfödd eksemhäst. De enda jag haft var 3st efter Fáni varav vi fött upp en själv, och deär alla sålda sedan flera år.

Hittade du denna lista på nätet? Det stod då inga namn i papperen i alla fall. Har inte kikat på nätet än. Får bli sen, nu är det snart nanadags.

Ja, listan fanns på nätet. Det var en hel radda med hingstar, jag nämnde bara dom jag kom ihåg. Tror även att Mökkur, Fakur frá Saudarkroki och Blaer från Stenholmen var med.
Man kan svara på enkäten oavsett om hästen har eksem eller inte.

Hej,
Som en av deltagarna i forskningsgruppen ska jag försöka svara på frågorna ovan.
Enkäten finns på
https://www-hotel.uu.se/imbim/survey/

Vi vill för det första samla kunskap om hur stor andel av avkomman till hingstar med mer än 50 avkommor födda 91-01 som har eksem repektive inte har det. Dessa hingstar står på websidan. Ju fler som svarar ju närmare kommer vi verkligheten.

För det andra letar vi svenskfödda eksemhästar. De som bäst kan hjälpa oss att hitta eksemgener är ett eksemsto med flera eksemavkommor. Därför hoppas vi att ni med svenskfödda eksemhästar också fyller i enkäten. Om man känner till en stofamilj med mkt eksem kontakta oss gärna direkt.

Enkäten har skickats ut med posten förra veckan efter SIFs addressregister. Posten kan vara olika snabb i olika delar av landet. Skulle Tim, Sambaengi och andra trots allt inte få enkäten i brevlådan så står samma saker och litet till på websidan. Hoppas ni finner det mödan värt att fylla i enkäten! Marie Sundquist

Mamma har fått. Jag har inte fått för min ena häst är för gammal och den andra för ung.

Antar att min häst som är efter Dropi och född 1996 omfattas av studien. Jag har inte fått någon enkät, men det är möjligt att jag inte anmält ägarbytet till SIF :angel:

Jag har fått enkäten och passade på att svara för båda våra hästar. Har bett om att få in en liten blänkare på SIF:s hemsida om detta också, för ju fler svar det blir desto intressantare läsning i slutänden ...

Mina isisar är födda -83, -94 och -03. Då ska jag alltså bara skriva in den som är född -94?
MvH Lill

Mökkur är med, eftersom jag fått enkäten... (och nu har jag hunnit svara till och med).

/Malin

Nu har jag svarat på min eksemhäst, och stoet. Satt med postnumret där eksemhästen fick eksem o de andra frågorna, postnumret fick jag leta efter för det var inte just här i trakten, lite efterforskningar blev det. Ska ta ungvalacken sedan, hade inget regnr här uppe och orkade inte springa ner o hämta... Han har lösbladspasset med papper på olika platser, så allt står just inte där.

Jag hoppas verkligen att resultaten visas med tiden. Nu lider jag varje dag med min eksemhäst, han blir stadigt sämre o har nya sår varje dag hur petig jag än är....Tänk så hopplöst det känns....Nu har han börjat klia sig litet på benen, men hoppas det bara är "vanligt kli" som "alla andra"....suck :-(

Apropå postnummer...hänsyn måste väl tas till förhållandet till det totala antalet hästar i postnummerområdet? Oj, vad mycket jobb med att sammanställa och bena ut än det ena och än det andra. Men vad spännande! Bra att det finns folk som jobbar med detta! :)

Jag hade nog tyckt att det varit intressant med att hingstar med än färre avkommor varit med i enkäten, fast jag förstår förstås behovet av avgränsning. Det kan ju vara något för framtida/påbyggande u-sökningar att göra utökningar/kompletteringar.

Jag ser verkligen fram emot att få läsa sammanställningen!

:eek: jag har svarat på alla (fyra) isisar som jag äger
även dom som har pappa med färre än femtio avkommor

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 050
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 075
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar