Englands hundlag , och eran syn på lagen?

Sv: Englands hundlag , och eran syn på lagen?

Så du ser ingen poäng med en lojal hund , rätt fostrad , glöm ej heller att det är vi människan som avlat fram denna ras till vad den är idag , med dina ord låter det som du beskyller pitbullen , som faktiskt vi har avlat fram som sagt , men som nu smutskastas av vissa , ingen av dom som smutskastar den verkar dock vilja smutskasta dom som avlat fram rasen nämligen vi människan .

Nej. Det är inga egenskaper som inte finns hos andra hundraser som ej är avlade för kamp.

Om vi nu har avlat fram det kanske vi också ska ta vårt ansvar genom att sluta avla på dem istället för att envist hävda att hundar bara blir vad man gör dem till och att en pitbull är men minipudel i tuff förpackning.

KL Nu pratas det om PB i tråden - finns det renrasiga PB i Sverige, eller är det fråga om amstaffar och diverse korsningar?

Kan tillägga att som dvärghundsägare är jag inte någon större vän av amstaff och liknande typer eftersom alldeles för många har fel ägare. Jag har träffat en och annan som vet vad de har i kopplet, men också de som tror att deras hund är så snäll och gosig trots att de knappt kan hålla lille Rambo som tycker mina små ser ut att vara lämpliga bitleksaker.

Det finns renrasiga pitbullterrier i Sverige. Jag har träffat en importerad som är reggad i UKC.

Men generellt säger "man" nog pitbull om korsningar av kamphundstyp, i t ex salua nonser. Pitbull låter häftigare än amstaffkorsning.

Senast ändrad:

Det som du inte verkar begripa är att vi människan har varit med och avlat fram denna hund och således har en skyldighet mot den , den rår väl knappast för hur vi skapade den , och i orätta händer är det många raser som blir en poteniellt farlig ras inte bara Pitbullen , ska problemen stävjas borde det snarare vara betydligt klokare att komma åt ägarna åt dessa hundar för det är där det verkliga problemet är inte hundarna .Pitbullen var en gång USA s national symbol , något som ej verkar vara förståligt hos dig.

Så du menar att vi är skyldiga att avla vidare på all skit som någonsin skapats av människan oberoende av djurskydd, sociala problem, mm mm. Minst sagt originell inställning! Min åsikt är att det är människans skyldighet att sluta avla på skapade problemraser om man inte snabbt o effektivt kan avla bort problemen. De snackas ofta mkt bland rasfolk om hur hårt de jobbar med problemen men effekten är ofta minimal eller tom negativ.
Var gränsen för vad som går att reparera eller inte går tänker jag inte diskutera här.
PL

Senast ändrad:

Så du menar att vi är skyldiga att avla vidare på all skit som någonsin skapats av människan oberoende av djurskydd, sociala problem, mm mm. Minst sagt originell inställning! Min åsikt är att det är människans skyldighet att sluta avla på skapade problemraser.
Var gränsen för vad som går att reparera eller inte går tänker jag inte diskutera här.
PL

:up::up::up:

Obs detta gäller naturligtvis inte bara hundar utan alla arter där människan ägnat sig åt destruktiv avel.
PL

Jag tror inte TS kan göra så mycket för PBs mer än att klappa, mata och promenera med dom. Hur ska man kunna belysa rasens problem och kämpa för att komma till rätt med dom om man inte ens vill erkänna att dom finns? TS har ihärdigt vägrat svara på alla frågor som kan uppfattas som negativt för rasen. Hur ska TS då kunna möta folk i verkligheten och lära dom hantera PBs när Ts jämnställer dom med bruks och sällskapsraser :crazy: Ts skriver tom att Pbs är en bruksras som Rottweilern! Ts har inte ens kunnat svara på de mest grundläggande frågor som du ställde om PBs.

Jag tror TS kunskap om PBs kommer från google, CM på tv och några få individer hen träffat på. Tror inte det finns så mycket hundkunskap eller erfarenhet av att träna hund med i bagaget öht.

..jag vet...
Men dom behover kennel cleaners och nan som promenerar dom snalla hundarna ocksa... :D Skyffla lite hundbajs och spola rent kennels nar nagon annan promenerar jycken hor liksom till.

Och ja, jag haller med om teorin om vart kunskapen kommer ifran.

Visas Tia Maria Torres Pitbulls and parolees i sverige?

Visas Tia Maria Torres Pitbulls and parolees i sverige?[

Inte vad jag vet. Inte på någon av de vanligare kanalerna. Har aldrig hört talas om henne....

Men sjuan matar på med CM varje dag :mad:

Visas Tia Maria Torres Pitbulls and parolees i sverige?

Ja det har visats men jag kommer inte om det var på Animal Planet eller Nat Geo Wild men vi såg några avsnitt.

Hon verkade ha koll på vad det var för hundar det handlade om. Sorgligt att se hur många av dessa hundar som överges eller inte fungerar i samhället.

Aha!

Jo, jag upplever att hon har valdigt bra koll pa vad hon har i snoret-hundgardarna-osv.

Det finns en otrolig mangd hundar som overges, inte funkar, osv, osv, osv. Inte bara kampisarna. Men kampisarna har lite "sina egna problem" sa att saga.

Knapplån

Jag kan se ett bra skäl till ett rasförbud (som även pitbullälskare borde godta): det är ett sätt att komma åt hundkamper. Som det är nu måste myndigheterna ta arrangörerna på bar gärning och bevisa att de avsåg att hundarna skulle slåss, att det inte var en lek-date som urartade. Med ett rasförbud kan man agera bara man ser en hund av aktuella raser.

Erfarenheterna från länder med förbud visar att det inte påverkar förekomsten av hundkamp. För något år sedan rapporterade RSPCA att det fanns fler pitbulls i Storbrittanien än någonsin tidigare och att de flesta hundar av rasen fanns hos personer som ägnade sig åt hundkamp.

Men du, jag kan hantera en schafer utan storre problem... men det ar en j-kla skillnad mot att aga, hantera och trana en pb ur kamplinjer... det erkanner tom PB rattsaktivisterna i USA att det finns linjer inom PB som helt enkelt ar for hart avlade pa kampen for att fungera i samhallet trotts kunnigt folk involverade i rehab och hantering...

Vilka var dessa rättsaktivisterna för pitbulls i USA? Tvivlar nämligen starkt på en av de mest namnkunniga experterna som Diane Jessup skulle stödja den uppfattningen. En pitbull från kamplinjer är inte nödvändigtvis svårare att hantera än en hund från en annan bull&terrierras som inte är kampavlad. Skillnaden mellan en kampavlad och en icke-kampavlad hund ligger främst i hur den fungerar i hundkamp, inte nödvändigtvis i hur den fungerar i vardagen eller i händelse av slagsmål.

Vilka var dessa rättsaktivisterna för pitbulls i USA? Tvivlar nämligen starkt på en av de mest namnkunniga experterna som Diane Jessup skulle stödja den uppfattningen. En pitbull från kamplinjer är inte nödvändigtvis svårare att hantera än en hund från en annan bull&terrierras som inte är kampavlad. Skillnaden mellan en kampavlad och en icke-kampavlad hund ligger främst i hur den fungerar i hundkamp, inte nödvändigtvis i hur den fungerar i vardagen eller i händelse av slagsmål.

Nehe, men det tycker jag du ska saga till dom som har dessa extremt hundaggressiva hundar att det inte Alls ar sa... for det har du... vad, last nanstans? :banghead: Tycker du kan saga det till de pb-pbkorsningar-andra kampisar som avlivas efter misslyckade rehab forsok ocksa. For de har nog liksom.. missat den biten.

Lamnar inte ut privata namn pa ett forum.

Valkommen till verkligheten...

F.o. amnar jag tillagga att de Riktigt "bra" kamphundarna inte varnar, de klipper. Pangtjoff. Fardigt. Effektiv hund som gor sitt "jobb".

Det ar det bla. som gor dom sa javla knepiga hos kreti och pleti, for kreti och pleti ser inte de sma, sma signalerna innan.

Sen har du de mindre bra som ar mer eller mindre rabiata.

Nehe, men det tycker jag du ska saga till dom som har dessa extremt hundaggressiva hundar att det inte Alls ar sa... for det har du... vad, last nanstans? :banghead: Tycker du kan saga det till de pb-pbkorsningar-andra kampisar som avlivas efter misslyckade rehab forsok ocksa. For de har nog liksom.. missat den biten.

Lamnar inte ut privata namn pa ett forum.

Valkommen till verkligheten...

Det finns hundar från utställningslinjer som är extremt hundagressiva och i händelse av slagsmål så är det faktiskt ingen större skillnad i hur de slåss. Och just därför vänder jag mig mot denna förenklade generalisering som drar en tydlig skiljelinje mellan kampavlade och icke-kampavlade hundar. Det ger en falsk trygghet.

Jag har läst mycket men först och främst så har jag många års egen personlig erfarenhet av just den här hundtypen och däribland pitbulls. Utöver det har jag många bekanta som under lång tid varit involverade i den här hundtypen i norra Europa och har även haft kontakt med många personer i Nordamerika. Så min egna erfarenhet och bekantas erfarenhet är väldigt långt från något som jag har läst på internet. Det man också ska ha i åtanke när man jämför Europa med USA är att det nästan uteslutande importerats kampavlade Pitbulls till Europa. Alla Pitbulls i Europa härstammar i stort sett från de mest kända och framgångsrika kamplinjerna som funnits i USA. Detta i motsats till USA där det finns en relativt stor mångfald i rasen där bl a exteriöraveln är vanligt förekommande.

Märkligt att dessa rättsaktivister tycks vara så pass anonyma och hemliga. Diane Jessup är f ö troligtvis den person oftast anlitats som sakkunnig i olika rättsprocesser när det handlat om den här rasen. Det finns inte heller någon som meriterat fler pitbulls än hon har gjort och en av hennes senaste hundar kommer från Bert Sorell. Är du insatt i rasen så känner du till båda dessa namn.

Eh privat personer ar privat personer. Du far namedroppa om du vill, men det gor faktiskt inte jag... i synnerhet inte nar jag pratar om folk som bustar ass i shelters. Finns ratt mkt folk som kampar pa bakom kulisserna, du vet.

Och ja, jag generaliserade. Givetvis, men sa snackade jag ocksa om rescues i forsta hand. Dvs de som fotts, "tranats" osv in i svangen. Eftersom det ar dar de storsta problemen for rasen finns - i synnerhet nar de hundarna hamnar i hander dar folk tror man kan klicka bort det hela med hjalp av kottbullar.

Du vet ordet "rehab" - Rehablitering.

Vill man gora skillnad for rasen, och for hur folk ser rasen, och forbattra saker och ting... sa gor man som du och erkanner oppet att bla. finns det "problematik" med hundaggressioner inom rasen. Givetvis finns det aven inom utstallnings linjerna - precis som de pbs-kampisar som blir baitdogs har mindre av det.

"Det är som upplagt för katastrof när det handlar om kampavlade Pitbulls som absolut inte ska bo med hundar av samma kön eller hamna hos personer som tror att hundar blir vad man gör dem till. "

Eller har du andrat uppfattning?

F.o. amnar jag tillagga att de Riktigt "bra" kamphundarna inte varnar, de klipper. Pangtjoff. Fardigt. Effektiv hund som gor sitt "jobb".

En bra kamphund kännetecknas inte av att den inte varnar. En bra kamphund kännetecknas av att den vinner eller visar sig inneha egenskapen gameness. Naturligtvis så förutsätter jag att du känner till Cajun rules som är det regelverk som hundarna matchas efter. Och den delen att de inte varnar och bara klipper är något som man kan se hos de flesta hundar av kamptyp som hamnat i slagsmål. Osäkerheten hos hunden som kan följa efter ett slagsmål kan ofta leda till att anfall blir bästa försvar.

Leif Carlsson vid Göteborgspolisens erfarenhet är snarlik och han gör inte heller någon åtskillnad mellan raserna i hundtypen när det gäller den delen. Han är troligtvis den person i myndighets-Sverige som är mest kunnig när det gäller kamphundar.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat