Englands hundlag , och eran syn på lagen?

Sv: Englands hundlag , och eran syn på lagen?

*KL*

Jag har en "sådan" hund, "kamphund", "bullhund", vad sjutton nu folk vill kalla det. & jag tycker ärligt talat att ett rasförbud är fullt förståeligt med tanke på alla idioter som köper dessa hundar. Jag är döless. Det skulle snarare gynna hundarna att slippa utsättas för de människorna.
I förorterna & i större städer som Malmö är det gräsligt. Nej, jag säger inte att alla utom jag är dåliga hundägare, men jag ser inte heller någon idé med att förneka att allt för många unga människor skiter fullständigt i vad deras hund gör.
Bara den här månaden har min "bulle" blivit attackerad FYRA gånger av två amstaffblandningar. Jag är inte rädd för att säga ifrån på skarpen till både ägare & hund & det är inte min hund heller, men det är bara en tidsfråga tills någon med en mindre hund som kanske är mer rädd för att säga ifrån blir drabbad.
Jag älskar dessa hundar, det gör jag, men jag är faktiskt sjukt less på att vilken idiot som helst kan gå & köpa en bullhund & göra vad f*n som helst med.
Det drabbar mina hundar. Det drabbar alla hundar. Det drabbar hundarna av den rasen. DÄRFÖR tycker jag rasförbud inte vore så sabla illa.
& aveln är ju på väg åt helvete också med alla oseriösa...
Jag brukar säga att jag vore för ett förbud om det skulle fungera, främst för hundarnas skull. Men all erfarenhet från andra länder visar att ett rasförbud inte gör någon skillnad. Därför är jag emot.

Jag tror inte på rasförbud. Däremot tror jag på strängare lagar och hårdare straff för dom som brister i uppsyn över sin hund. Och det gäller även otrevliga dvärghundar!
Och jag önskar att man kunde förbjuda blandrasavel, för där har vi ett riktigt problem. Men det blir samma sak som att förbjuda vissa raser, man kommer inte ifrån problemet att det alltid kommer att finnas människor som lockas till farliga hundar. Men när man ser vilka raser en del väljer att korsa så blir man ju mörkrädd. Jag möter 100 gånger hellre en rasren pitbull/amstaff osv än någon av blandraserna man ser på blocket ibland. Snacka om vilda chansningar, man har ingen som helst aning om vad som slår igenom.

När det gäller otrevliga hundar så har min hund blivit påflugen ett flertal gånger. 3 gånger av pudlar, en gång av en chihuahua som jagade oss när vi var på joggingtur och en gång av en sheltie.

Senast ändrad:

Jag tror inte på rasförbud. Däremot tror jag på strängare lagar och hårdare straff för dom som brister i uppsyn över sin hund. Och det gäller även otrevliga dvärghundar!
Och jag önskar att man kunde förbjuda blandrasavel, för där har vi ett riktigt problem. Men det blir samma sak som att förbjuda vissa raser, man kommer inte ifrån problemet att det alltid kommer att finnas människor som lockas till farliga hundar. Men när man ser vilka raser en del väljer att korsa så blir man ju mörkrädd. Jag möter 100 gånger hellre en rasren pitbull/amstaff osv än någon av blandraserna man ser på blocket ibland. Snacka om vilda chansningar, man har ingen som helst aning om vad som slår igenom.

När det gäller otrevliga hundar så har min hund blivit påflugen ett flertal gånger. 3 gånger av pudlar, en gång av en chihuahua som jagade oss när vi var på joggingtur och en gång av en sheltie.

Håller med dig!
Jag är amstaffägare och tror inte heller rent krasst på ett rasförbud, däremot måste något göras, gärna igår. Senast igår eller i förrgår hade jag en hund som skulle på mina.
De mindre ansvarsfulla hundägarna förstör jättemycket för dem som faktiskt är seriösa, ansvarstagande. Dock känns det extremt svårt att få till en lösning. Hundkörkort finns (medborgartestet heter det) men det är ju frivilligt. Och om man inför något obligatoriskt, vem ska kontrollera att det efterföljs?

Knapplån

Jag kan se ett bra skäl till ett rasförbud (som även pitbullälskare borde godta): det är ett sätt att komma åt hundkamper. Som det är nu måste myndigheterna ta arrangörerna på bar gärning och bevisa att de avsåg att hundarna skulle slåss, att det inte var en lek-date som urartade. Med ett rasförbud kan man agera bara man ser en hund av aktuella raser.

Jag tror inte man kommer åt hundkamper med rasförbud. Idioterna kommer hitta vägar runt förbud. Blandraser eller nya raser. Eller helt enkelt förvara hundarna så dom aldrig syns ute.

+ 1
Många av de hundar som används i hundkamp syns inte ute nu heller utan går på någon bakgård i skymundan.

Jag tycker det är bra. Vissa hundraser typ pitbull ser jag faktiskt ingen poäng med.

Jag tycker det är bra. Vissa hundraser typ pitbull ser jag faktiskt ingen poäng med.

Så du ser ingen poäng med en lojal hund , rätt fostrad , glöm ej heller att det är vi människan som avlat fram denna ras till vad den är idag , med dina ord låter det som du beskyller pitbullen , som faktiskt vi har avlat fram som sagt , men som nu smutskastas av vissa , ingen av dom som smutskastar den verkar dock vilja smutskasta dom som avlat fram rasen nämligen vi människan .

Alla hundraser ar framavlade av manniskan.

Ser du oss brukshundsagare med all skit vi far ibland pga varat rasval starta gnalltradar?

Du kan inte andra det som ar, det som var - dvs rasens historia och vad den var skapad for - vill du vara ambassador for rasen kan du borja med att byta avatar till nagot som INTE ar kuperat... och sen ut och visa upp dina "ratt fostrade" hundar i verkliga verkligheten. Att trolla buke gor liksom varken till eller fran.

Det handlar ju inte om att döma och smutskasta. Utan det handlar ju om att det hänt så mycket olyckor med den typen av hundar på de ställen där förbuden kommit in att man helt enkelt tagit det säkra före det osäkra och förbjudit dom.

Lojal, på vilket sätt menar du att den är lojal? Och varför är den egenskapen så viktig för dig?

Jag kanske helt misstolkar ordets betydelse i sammanhanget. Men en pit ska väl älska människor och inte ha någon försvarslust/vaktinstinkt? Lojal för mig är lite att hunden är på min sida om jag står inför ett hot och försvarar mig/sig. Men du kanske menar lojal på ett annat sätt?

Jag möter 100 gånger hellre en rasren pitbull/amstaff osv än någon av blandraserna man ser på blocket ibland. Snacka om vilda chansningar, man har ingen som helst aning om vad som slår igenom.

:bow::bow::bow:

Í övrigt är jag emot att förbjuda hundraser. Då de som inte sköter sig säkert ser till att ha dessa hundar ändå, men då istället gömmer undan dom.

Alla hundraser ar framavlade av manniskan.

Ser du oss brukshundsagare med all skit vi far ibland pga varat rasval starta gnalltradar?

Du kan inte andra det som ar, det som var - dvs rasens historia och vad den var skapad for - vill du vara ambassador for rasen kan du borja med att byta avatar till nagot som INTE ar kuperat... och sen ut och visa upp dina "ratt fostrade" hundar i verkliga verkligheten. Att trolla buke gor liksom varken till eller fran.

Jo men det var pitbullen som nämdes därför syftade jag på den , och jag vet mycket väl om rasens historia , så det behöver du inte påvisa för mig , lika väl som jag vet att det är vi som skapat den historien , nej det är jag inte , men jag gillar inte att rasens smutskastas , när det är vi som skapat den , således är delaktiga , sedan förstår jag inte vad pitbullen har gjort dig , sedan vore det roligt att veta vad din syn igentligen är på en tillfredställd hund?

Dels så finns det ett värde i att ta dem även från bakgårdar (vilket idag inte går. De som kampar har dessutom inget incitament att hålla sig gömda), dels så är hundkamper utan kamphundar ungefär lika givande som drevjakt med mopsar (ett förbud gäller oftast även blandisar med de aktuella hundarna. De flesta hundar kampar inte).

PBn har inte gjort mig nagot alls.

Daremot ogillar jag kuperade pbs, folk som glorifierar och/eller ar igang pa nagot korstag.

Rasen "smutskastas" inte har pa buke. Smutskastningen hittar du pa propaganda sidor. Har diskuteras rasens nytta i dagens samhalle, problematiken med hundar avlade, utvecklade, tranade for kamp och de personer som Verkligen, genuint, tror att man kan "gulla bort" det.

Vad min syn pa en tillfredsstalld hund ar?
En hund som far gora vad den ar AVLAD OCH LAMPAD FOR.

En greyhound som far springa av sig ordentligt.
En schafer som far jobba.
En BC som far valla.
En mouser som far just det - jaga moss.

Berikning, traning och arbete baserat pa RASENS och INDIVIDENS forutsattningar samt behov.

Anvander min egen knapp,
ang.
rasforbud:

De fungerar inte.
Det ar ratt magiskt hur pbs-pbkorsningar blir "bulldog korsning" eller "labrador korsning" osv... de som vill ha rasen av fel anledning skiter hogaktningsfullt i rasforbud.

Precis som i de RMs dar rottisar ar forbjudna, de blir MAGISKT bicolored (och ja nu far ni garna tappa hakan) schafer-labrador korsningar... Hepp.

Det handlar ju inte om att döma och smutskasta. Utan det handlar ju om att det hänt så mycket olyckor med den typen av hundar på de ställen där förbuden kommit in att man helt enkelt tagit det säkra före det osäkra och förbjudit dom.

Lojal, på vilket sätt menar du att den är lojal? Och varför är den egenskapen så viktig för dig?

Jag kanske helt misstolkar ordets betydelse i sammanhanget. Men en pit ska väl älska människor och inte ha någon försvarslust/vaktinstinkt? Lojal för mig är lite att hunden är på min sida om jag står inför ett hot och försvarar mig/sig. Men du kanske menar lojal på ett annat sätt?

Jo , jag är väl medveten om att förekommit och förekommer det som du nämner , men jag tycker att det mycket har att göra med dom som äger en Pitbull eller övrig stor ras , att dom inte är tillräckligt kunniga nog att äga en Pitbull eller övrig stor ras , smutskastande tycker jag nog att det förekommer eftersom så fort en Pitbull , Schäfer , Doberman gör något så är media genast där och sprider detta vilket folk läser och så skapas dessa fördomar , men om en Labrador , Collie , Pudel gör något så skrivs det igenting , det är det jag menar med smutskastning.

Lojal för mig är då hunden är dig trogen känner sig tillfredställd med dig som ägare.

Vill du sedan lärar dig mer om Pitbullen rekommenderar jag denna sida:

http://www.pitbull.se

Tror knappast en pudel kan ställa till med de skador som en Pitbull kan. Få raser kan ställa till med så stora skador som Pitbulls. Därav får de mer uppmärksamhet. Och därmed anses de som farligare i fel händer och det är ett problem.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat