England-Sverige

Sv: England-Sverige

Det skiljer sig från stall till stall precis som i Sverige.

Har haft mina uppstallade såhär både i sverige och england:

1. Uppstallade i "vanligt" stall där de vart ute från morgon till kväll.
2. På lösdrift (både sommar och vinter)
3. Uppstallade i uteboxar med begränsad hagvistelse.

Har fodrat med torrt hö eller hösilage beroende på vad som funnits tillgängligt. Kraftfoder efter behov och häst.

Vad det gäller täcken så använder jag i regel mer täcken här än i sverige.
I sverige var vintrarna kalla med snö vilket gjorde att hästarna höll sig varma och torra i sin vinterpäls.
Här är det regn och rusk på vintern så då behövs täcken i större utsträckning.

Rida i halka och snö utan broddar och sulor gör jag inte oavsett land.
Mina hästar här har varken broddhål i skorna eller sulor så det innebär att det inte blir någon ridning i sådant väder.

Det som är skönt med England är möjlighet att kunna ha hästarna på bete även på vintern. :)

I sverige var vintrarna kalla med snö vilket gjorde att hästarna höll sig varma och torra i sin vinterpäls.
Här är det regn och rusk på vintern så då behövs täcken i större utsträckning.

När var du i Sverige på vintern sist? Jag har inte sett riktiga kalla och snöiga vintrar på flera år i Sydsverige (nu pratar jag inte bara Skåne som ju också är Sverige och där det alltid är just regn och rusk på vintern utan även norra Småland utom höglandet och även Stockholm som haft ovanligt lite snö på sistone). :( Det blir till att bege sig till Norrlands inland och möjligen Värmland/Dalarna om man vill ha snö. Inte ens norrlandskusten är vit lika ofta som förr.

2005/2006 var jag i sverige på vintern sist.

Sverige består av mer än sydsverige..... :idea:
Majoriteten av Sverige är snöigt och kallt om vintrarna.

Jag kommer från mitt i sverige och nu är det runt 1 meter snö där.
Har aldrig vart med om en vinter utan massor med snö och dagar med -30.

*lånar knapp*

Ursäkta, nu blir det här lite trådkap, men var bor ni som bor i England nu? Det vore lite kul om någon bor i närheten, kanske kan vi tom. ha en engelsk buketräff vid tillfälle?

Själv bor jag, och mina två hästar (som följde med från Sverige) strax utanför Plymouth.

Jag bor långt från dig - Stoke on trent.
Men jag ska ner till Cornwall nu i vår, antagligen april.

hejsan, en annan svensk i england har!!:D
jag och mina tre bor i hertfordshire, Berkhamsted narmare bestamt...

har en Pre hingst 3 ar, en welsh sect A 2 ar och ett sto, arabx american saddlebred 22 ar..
tycker det ar stora skillnader mellan sverige och england, svart att hitta bra tranare ibland lite flummig syn pa hast hallning, men mycket som ar kul ocksa, manga lokala tavlingar, enkelt att halla hast hemma,

Oj, det var ju inte precis nästgårds ni bor! ;)

Hur har ni andra det med ridmöjligheter? Själv är jag bortskämd med hela Dartmoor att rida på, men det är värre med tillgång till bra ridbanor. Och ridhus har vi knappt hört talas om härnere!

Visst är det stor skillnad mellan att hålla häst här och i Sverige, men det är ju också stor skillnad mellan olika stall/olika sätt att hålla häst här. Jag står i "mitt" tredje stall nu och stormtrivs, men det tog mig tre år att hitta rätt och jag var på vippen att flytta hem många gånger!

Rent generellt upplever jag att Sverige ligger snäppet före när det gäller hästhållning, men det kanske är för att jag bor i en liten avkrok? (Bara en sån enkel sak som stängsling; här är det taggtråd och fårstängsel som gäller, och gator mellan hagarna verkar ingen ens ha skänkt en tanke.)

Aven vi har taggtrad. Hemskt tycker jag. Ar inte det forbjudet att inhagna djur med taggtrad i Sverige? Ett fall for EU?
Kan tanka mig att det mesta vad hastar betraffar ar mer "val-ordnat" i Sverige men jag tror a andra sidan inte att jag hade haft rad att halla hast i Svedala....Har betalar jag endast £17/vecka i stallhyra!

Och jag som tycker att det är MYCKET dyrare att hålla häst här!!!

Jag betalar 21 pund/v och häst, men då är det DIY och inget foder el. strö ingår, dessutom finns ingen ridbana. Foder är dyrare än i Sverige och det är jättesvårt att få tag på bra hö (men det går, om man är envis och letar) pga all fukt (regn och hög luftfuktighet) och halm. Jag har nog faktiskt inte hittat något som är billigare, utom möjligtvis buköppningar... (Vilket iofs inte är fy skam!)

Det finns många stall i Sverige där man kommer undan med 1500/mån och häst (eller tom mindre än det) för högre standard, inkl. foder, strö och ridbana/spolspilta och en massa annan lyx som typ dusch, omklädningsrum, toalett och torkrum för täcken som jag inte ens hört någon andas om här!

Sen är det klart att om man vill ha stallplats i centrala Stockholm, då kan det ju kosta lite mer, fast då får man nästan ta och jämföra med stallplatser i London, som jag inte heller tror är direkt billiga...

Ang. taggtråd så tror jag inte att det är förbjudet i Sverige än, men det är i alla fall på gång. Möjligtvis förbjöds det nu i årskiftet -09, men jag är inte så uppdaterad... Nån som vet?

jo nu är det förbjudet med taggtråd, vet dock int hur det är med fårstängsel?

Flyttade ni era hästar till England eller köpte ni där?

Jag har kopt bada mina har. En Connemara (snart 3) som jag akte upp till Cumbria for att hamta och en "Friesian" (ev x) som jag hittade "runt hornet".

Och jag som tycker att det är MYCKET dyrare att hålla häst här!!!

Jag betalar 21 pund/v och häst, men då är det DIY och inget foder el. strö ingår, dessutom finns ingen ridbana. Foder är dyrare än i Sverige och det är jättesvårt att få tag på bra hö (men det går, om man är envis och letar) pga all fukt (regn och hög luftfuktighet) och halm. Jag har nog faktiskt inte hittat något som är billigare, utom möjligtvis buköppningar... (Vilket iofs inte är fy skam!)

Det finns många stall i Sverige där man kommer undan med 1500/mån och häst (eller tom mindre än det) för högre standard, inkl. foder, strö och ridbana/spolspilta och en massa annan lyx som typ dusch, omklädningsrum, toalett och torkrum för täcken som jag inte ens hört någon andas om här!

Sen är det klart att om man vill ha stallplats i centrala Stockholm, då kan det ju kosta lite mer, fast då får man nästan ta och jämföra med stallplatser i London, som jag inte heller tror är direkt billiga...

Jag jamforde mest med Stockholm i och med att det var dar jag bodde, men det ar klart, allt ar ju relativt. Mina £17 inkluderar endast stallplats men vi har utomhus manege med belysning och tillgang till manga fina ridvagar.

Jag kopte mina hastar har...och jag betalar 120 pund i manaden for 20 acres av falt, dar jag har installerat en ligghall, sen har jag en 60 x 20 manege att rida pa, sadelkammaren ar mitt garage, och fin fina uteritt mojligheter i Ashridge forest...fast det ar klart det ar ju inte sa lyxigt med stall, spolspiltor osv...det kan man ju dromma om....fast tre hastar for 120 i manaden ar inte sa dyrt a andra sidan...

Mina hästar står i ute-boxar och det är som sagt det som verkar vanligast här.
Anledningen til att jag undrar över att rida i snön är att mina inte är skodda och undrar om snön i så fall inte fastnar lika lätt?
Med tanke på det övervägande milda klimatet här så förundras jag över att man använder så mycket täcken. Hur gör ni?
Hur gör ni med klippning vinter-tid?

jag har en bruksnordsvensk och en v-blodstravare, vi har inte haft dem skodda på säkert 3-4 år nu.. funkar finfint att rida, snön fastnar inte under hovarna på dem och de har bra fäste (så länge man inte rider där det är ren is alltså..). hästarna står uppe i kalla kalix men de har inte haft täcke på sig på flera år (nordisen har aldrig haft täcke på sig). de klipps inte så de har jordens björnpäls :D

Hästhållningen varierar ju oerhört här i Sverige men det känns ändå som om vi ligger i för att hänga med i utvecklingen. Det är iaf min uppfattning.

Vi har vanlig installning i vårt stall. Uteboxar i Sverige är nog mindre vanligt pga vädret ;) Oisolerade kallstall är nog rätt vanligt men de har ju väggar och tak så man slipper blåst och nederbörd ;)

Vi försöker ha hästarna ute så mkt som möjligt. En vacker dag skulle jag vilja ha lösdrift men det är väl önskedrömmar. De går ut runt 7 och in runt 21-22. Rider även i snö, såklart :D Snö är ju underbart och bra träning! På med snösulor och broddar så är man redo.

Min nordsvensk är spårklippt, dvs pälsen på ryggen och halva halsen är kvar, och han har gått otäckad hela vintern. Dock har ju han MYCKET päls och även en del fett att värma sig med. Då har vi haft ner mot -15 och ganska mkt nederbörd under vintern men han klarar sig galant. :) Fullblodet är klippt halva halsen fram till sadelgjorden, han har gått med fleecefodrat regntäcke under vintern. Han är väldigt varm och har oerhört tät päls så det har mest varit för att skydda mot nederbörd och regn.

Skulle vara kul att se lite mer av stallivet runt om i Europa nån gång! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar