Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Otroligt fin är hon, faktiskt en av de jag tyckt mest om sedan jag började jobba i stallet (1999) efter stoet på min avatar :-)

Hon heter casal velino. Min ögonsten när hon stod hos oss, höll jag upp en grimma eller ett stigbett och viftade med så gnäggade hon :love:

Vet inte hur mkt du kollat på de andra hästarna i stallet innan du köpte prinsessan dillis men marius hos oss är casal velino (cassie)s första avkomma :-)

Kl:

Fick lite fina bilder på min röde idag:
version-76f02eac308a7ed442110ce8775f6da4

version-9e599348fc5e8059b4ae3c27f5d89d9b

version-eae93e6a49762705f93ece3480bfaf5f

*kl

Här är det dystert. Jag har ju haft problem m att det har varit svårt att skilja Bocka ifrån Grisan. Hon har ju gått mkt själv innan, o nu har hon Grisan som enda boxgranne o hagkompis, så har dom blivit ganska sammansvetsade (eller ja, Grisan är inte direkt överförtjust över Bockas existens, men Bocka är dökär i Grisan.)
Hur som, så har vi ju övat en hel del på seperationer, o i boxen o hagen går det numera bra. Går jag iväg till paddocken själv m Bocka går det ok (sålänge jag inte får för mig att släppa henne så hon får springa av sig för då klipper hon staketet o springer till Grisan). Hon har dock noll framåtbjudning i paddocken (vilket hon har oavsett om Grisan är med). Med tanke på hur mkt hon är riden inspänd tidigare, och avsaknaden av muskler och kondis har min tanke hela tiden varit att hon ska få komma ut och bygga muskler och kondis, för det tycker hon är roligt.
Det jobbiga i kråksången är att jag slutar 16.00 på vardagar, och det är kolmörkt 20 minuter senare när jag är i stallet. Hon är lite bråkig o få iväg själv, men det går att pressa henne. Dock måste vi rida kanske 400m på mörk 70 väg igenom en stor kurva. Helt trafiksäker är hon inte heller. Inte när det är mörkt iaf. Så jag har faktiskt inte vågat att ens försöka ta den kampen m henne. Hon kanske är jättesnäll o allt går bra, men jag har ingen som helst lust o riskera att det inte gör det, och vi måste vända hem för att hon är ute o snurrar mitt i vägen. Så därför har det blivit lite jogg i paddocken emellanåt, men mest ingenting.
Idag skulle dock Grisans medryttare ut, så vi kunde ta en långtur mitt på dagen ut i det fina vädret. Efter lite broddpanik (då jag kom ihåg att min broddlåda var försvunnen redan förra vintern) hittade jag tillräckligt m brodd för o brodda båda. Broddade Grisan o när jag skulle brodda Bocka insåg jag att hon hade tappat en framsko. Jippie.
Tänkte att jag skulle passa in thermotäcket jag köpte till henne i Globen igår. Inser när jag satt på täcket att försäljaren lurat på mig linertäcken istället för stalltäcken. Suck.

Så jag vette fan. Hästen får väl stå tills vi flyttar. Ingenting går riktigt som det ska just nu.

Vad tråkigt! Ska ni flytta eller bara pållarna?
Själv ska jag rida imorgon, för första gången sedan oktober! Det blir spännande och vi får se om PK blir halt efter det. :crazy: :D
Han drog av sig sin ringsko med sula i hagen förut så han fick faktiskt ta en helt vanlig doja utan sula.

Nä, bara pållarna. Så dels kommer alla tre stå i samma stall, dels så kommer jag ha typ 300m till stallet.

Haha, nä då, nu ska det väl gå vägen. Han håller sig säkert frisk ett par veckor iaf ;):p

Men visst är hon :love: lilla dockan.

Notera gärna PA (jockeyn på bildens) sockar (över stövlarna) och tjocka tjocka vantar :rofl:

Sprang med PK igår. Han såg halt ut, hö fram. Nickade ner på vänster. Jag finner inga ord. Aja.
Ska rida imorgon för att känna hur det är. Annars bokar vi en ny stamkundstid på kliniken :D

Det är rätt skoj, för numera är han stencool när vi åker till Täby galopp. Han har nog vart fler gånger på kliniken där än han gjort snabbjobb vid det här laget :D

Hopplösa jävla fbl!
Min drog av sig andra framskon i boxen igår. O tidigt imorse hade hon kolik. Troligen gaskolik, så det var väl bra det iaf, men suck. Jag satsar på nystart när vi flyttar istället.
Har varit o galoppat dressyrhästar på galoppbanan i djupsnö idag istället. Det var kul iaf.
O har hittat en ny passande hoppsadel till Grisan. Pessoan låg bra, men den är ju gräsligt obekväm o rida i, så nu lyckades jag iaf hitta en som var både skön o passade.
Ja, alla trevliga nyheter var helt ickefullblodsrelaterade, men men

Hur gick det idag, satt du upp?

Jag satt upp och red en tur och agerade trygghet åt en halvskraj tjej i stallet på en äldre häst. Jag och min treåring som vilat en månad. ;)
Han skötte sig såklart utmärkt, vi skrittade och travade en liten bit, kändes fräsch och som vanligt.
Men som sagt såg halt ut i tisdags.
Igår var jag inte i stallet men de som tog in honom tyckte tydligen han såg halt ut i trav i hagen.
Jag longerade idag på banan med djupsnö och han fick gå ordentligt. Tyckte han såg fräsch ut och helt som vanligt men jag vet inte. Är han nu halt imorgon så får jag ringa kliniken igen. Då har han säkert nån jävla lös benbit eller pålagring i höger fram. Lika bra att ringa nödslakt direkt. :grin:

Han är gullig iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=zYRr4RP8uqQ&list=UUHXWfz4hk_6B2VYRbFMluaQ&index=1

men... om han nu är ofräsch/halt, varför longera? Det som sliter mest, gå på liten volt.... :crazy:

men... om han nu är ofräsch/halt, varför longera? Det som sliter mest, gå på liten volt.... :crazy:

Han är inte ofräsch. Han var inte det idag och jag visste inte att han varit halt igår - det fick jag reda på efter jag longerat idag. Det är dessutom ganska meningslöst att åka in med en ohalt häst vilket jag gjort förut när jag varit nojig.
Jag longerade idag för att kolla om han var halt sedan i måndags.

Oj jag missuppfattade allt. Är så vilsen på dagarna. Jag red i måndags och det skrev jag ju. Igår var det ju väderkaos så Hefner och jag höll oss hemma. Longerade idag för att se hur han rörde sig. Så som sagt, ringer vet imorgon om han är halt.

KL

Bilder från idag!
Dillis har fått en "hö låda" av min pappa (även delägare)

556946_4682254729633_897335526_n.jpg

Dillis och pappa
65043_4682259089742_1116523325_n.jpg

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30