Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Min heter Orson og er u. Apropå (e. Diligo)
Idag har vi vært ute på tur i 20 cm. nysnø. Helt herlig!

Her som det er så mange fullblodskjennere, er det kanskje noen som kjenner til mamman og?[/QUOTE]

No Joke och din Orson är uppvuxna tillsammans!!! Orson är född hemma hos oss och åkte härifrån som 1 1/2åring direkt till täby för inridning. Jag minns Orson! Han var stor och välvuxen som åring! Jättetrevlig!

Apropå är en av de trevligaste ston jag träffat och dessutom helt min modell!:love: Mörbrun med några vita ben och lite vitt i pannan. Hon hade alltid en fantastiskt fin överlinje! Inte så stor utan runt 160cm. Var lugn och stabil och aldrig nervig! Riktigt ledsen när hon dog!! Hon hade precis fått föl och pappa skulle gå ut och gå med henne på stallplanen. Hon gnäggar till och bara faller ihop och dör!!!:cry: Förmodligen hade hon ett bråck på aortan som brast! Så det lilla fölet fick vi föda upp med handmatning!

JAg har även träffat Apropås pappa Diligo! Han stod här ett tag på ålderns höst. En riktig elaking och surgubbe! Jag minns att vi inte fick klappa honom för han hade bitit av tummen på någon så vi var jätterädda för honom....

HAr du ingen bild på Orson??? Jag ska kolla om ja har någon på honom!

Orson! Visst har han en stor stjärn i pannan nästan som ett hjärta?? Då har jag lite bilder på honom ;)

Här är en artikel jag skrev om Orsons mödernelinje:

Hur många av Veckans Galopps läsare har hört talas om underhästen Pretty Polly? Som var en superstjärna i början av förra seklet. När hon startade i Ascot Gold Cup sattes det in 40 extratåg från Waterloo Station för att hennes fans skulle kunna komma till banan och se henne löpa. Vykort med henne bild såldes i 15.000 exemplar och hon fyllde alla tidningars förstasidor. Men varför skulle hon vara aktuell för oss i Sverige? Nu, över hundra år senare?

Jo, hon anmoder till två av Sveriges högst handikappade 3-åringar 2008, Arcus och Dollar Hill. Och resan dit är en snabbkurs i galoppens historia.

Pretty Polly själv föddes 1901 på irländska Eyrefield Stud. Som åring sattes hon i träning hos Peter Purcell Gilpin i Newmarket. Polly var stor som ett hus och hade en ända som en lagårdsdörr. Tränaren var väl lite tveksam till hennes framtid som galoppör - men en morgon vaknade hon upp och började springa åttor runt sina träningskamrater. Som tvååring vann hon alla sina nio starter och som treåring vann hon, bland annat, alla Triple Crown loppen för ston. Enda anledningen att hon inte vann Derbyt var att hon aldrig var anmäld. Hennes karriär fortsatte med en rad överlägsna segrar, bara två förluster. När hon sattes i aveln fick hon fyra döttrar som alla satt sina spår i dagens fullblodsaveln. Pollys andra föl, Dutch Mary, blev mor till Duccia di Buoninsegna som Signor Federico Tesio köpte som tvååring för 210 guineas. En ansenlig summa för en tvååring 1921.

Federico Tesio, eller Trollkarlen från Dormello, dominerade italiensk galoppsport under den första halvan av 1900-talet. På sin gård i Piedmont födde han upp hästar som Nearco, Ribot och Donatello. Tesio hade börjat med mycket begränsade resurser redan i slutet av 1800-talet och 1921, några år efter första världskrigets slut, hade han råd att börja satsa på bättre material. I Tesios träning blev Duccia di Buoninsegna en av sin årgångs bästa treåringar och när det blev dags att betäcka henne frångick Tesio sina principer att använda lokala hingstar och skickade Duccia di Buoninsegna till Clarissimus i England, en av den tidens ledande hingstar.

Avkomman, Delleana, visade sin tacksamhet genom att bli en av sin årgångs bästa ston och vann både 1000 och 2000 Guineas i Italien. Även i avelsboxen var hon framgångsrik och blev bland annat mor till den blivande avelshingsten Donatello, och Donatella efter Mahmoud. Signor Tesio och Lord Derby i England samarbetade och Tesio lånade ut Donatella till Lord Derby som betäckte henne med Hyperion. Fölet som föddes 1954 döptes till Donna Lydia efter Signora Tesio.

Nu kommer Sverige in i historien. Knut Laurin var en av den tidens inflytelserika män inom svensk galopp. Han var ordförande i Skånska Fältrittklubben och han ville ha en Derbyvinnare. Sagt och gjort, Knut Laurin kontaktade veterinär Lennart Olsson på Flyinge som fick åka till England och handla. Lennart Olsson åkte till Lord Derby och handlade. Och Dona Ysidras dotter efter Never Say Die, Triona, blev svenska. Triona var svår att få dräktig men Lennart Olsson var en mästare i sitt fack och åren 1966-68 fick Triona tre föl för att sedan gå gall i nio år. Under tiden dog Knut Laurin och Åke Billing på Lilla Hjällö fick reda på att Triona var till salu. Gallmärr som hon var var priset överkomligt, Margit Åbjörn köpte henne och Lennart Olsson fick åter uppgiften att få henne dräktig, den här gången med Eudaemon. Det lyckades och 1977 födde Triona sitt sista föl, ett sto! Trimona.

Trimona hade inte ärvt sin mors motvilja mot att fortplanta sig och fick inte mindre än nio föl. I stort sett alla vinnare. Hennes sista föl var Dimona efter Diligo, och hon är mor till Dollar Hill. That Way, efter Roman Way, var Trimonas tredje föl. That Way var en bra galoppör och vann bland annat Diana som treåring. I aveln forsatte hon att göra rätt för sig och lämnade nio avkommor. En av dom är Apropå, Arcus mor. För övrigt har både Dollar Hill och Arcus Northern Dancer som farfarsfar och bägge har Habitat som farmorsfar så dom är väldigt nära besläktade.

Så Arcus' och Dollar Hill's framgångar bygger på många generationer av det finaste fullblodsaveln kan erbjuda. Pretty Polly, Signore Tesio, Lord Derby och Åke Billing är i allra högsta grad aktuella idag! Vad är det man säger? Framtiden bygger på det förflutna.

Själv har jag ett av That Ways barnbarn, Golden Gate, och när jag köpte honom skickade Åke mig en kopia av gammal artikel om Lord Derby och Pretty Polly från den underbara tidskriften The British Racehorse. Det väckte min nyfikenhet och när jag hittade en bok om Pretty Polly på Horse Racing Museum i Newmarket slog jag till, det ledde vidare till nästa bok, Franco Varolas: The Tesio Myth. När jag läst dem ville jag naturligtvis ha resten av historien och ringde till Åke som tog sig tid och berättade lite om sin del i händelserna. Alla fel och missuppfattningar är naturligtvis mina.

Jag har mina 3 fullblod på lösdrift.. Fri tillgång på ensilage och de får extra mat.
Alla 3 klarar lösdriften bra, den ena är lite tunn så hon vill ha tjockt täcke på sig. Hon har dock aldrig verkat så lugn och mysig som hon blev när hon kom på lösdrift, stressar lätt upp sig i box.
De andra två verkar inte bry sig så mkt om de står på box eller går på lösdrift, även dom har täcke på sig..

Har just nu 15 hästar varav som sagt 3 fullblodssto, använder dom i avel (avlar welsh partbred så betäcker med min welsh hingst), 2 av dom rids, den 3:dje har ett dåligt ben så hon får inte ridas (håller för avel och inget ärftligt måste väl tilläggas för buke...) hon har inte ont, men har en kronisk rörelsehindring.

Jeg er hoppende glad, og litt rørt, over at du kjenner til hesten min!
Orson har blitt en ganske stor gutt som har tatt overgangen til ridehest veldig bra. Litt overbygd bak, men gangartene er gode. Hopper smidig og fint.
Det med stjernen stemmer:-D

Jeg har eid han i 2 uker nå. Prøver å få han til å legge på seg, så han har noe å bygge nye muskler av.

Bilde kommer!

Nä där har jag aldrig varit! Skäms nästan för att säga det imed jag "rännt i trakten" så mycket men har aldrig varit på Newmarket. Åker dock gärna dit!!

Ryan har biljetter för typ en hundring till Stansted. Kollade och om vi åker onsdag 2 februari och hem lördag 4 feb går flygbiljetten på 164 spänn.:bump:

NICE!! Just de datumen kan jga dock inte :D Men tycker gott vi kan anordna en liten fullblods-resa längre fram i vår kanske? Jag har massa semester jag måste plocka ut :D

*kl*

Nu kommer jag här..

Under februari kommer en liten blodiskille hit till oss..
Första ENGELSKA fullblodet för mig. Har ju ett arabiskt fullblod sen innan.

Hästen i fråga är en vallack född 93. Inport från USA 95 eller 96. Han heter Eight High (8 hög) men kallas för Kalle.

Han kommer bo här till mars nästa år om vi inte hittar annan gård att hyra innan dess, då blir det trångt..

Anledningen till att han flyttar är för att där han bor nu så går det en nordsvensk i lösdriften som inte släpper fram honom till höet. Så han är MAGER och totalt ur form. Ägarna bygger ytterligare en lösdrift, men det börjar bli lite akut för Kalle.. Tyvärr så finns det ingen möjlighet att ta in honom i stallet, bara shettisboxar. Så i dagsläget så lever han på 2kg krafft och det lilla höet han lyckas komma åt. Dom har precis gjort en annan liten hage till honom som han är i dagtid, så förhoppningsvis så har han gått upp lite innan han kommer hit.

Känns lite konstigt att ha en vallack, jag är sto-frälst enda ut i fingerspetsarna, men mitt hjärta blöder. :cry:
Hoppas bara att det funkar med dom andra två i hagen. Vi håller just nu på att bygga en box som araben får stå i, den kommer bli lite mindre än den hon står i idag, så då får Kalle med sina 162-163cm i mkh (Mount everest nästa) stå i hennes och tant med sina 146cm över havet tar den mindre. Hoppas på att bli klara med boxen till nästa helg, i såfall så kan han vara här redan till den 4:e feb något..

Önskar ni oss lycka till? Några speciella tips som kan vara bra att veta med blodisar?

Har några funderingar om foder.

Tanken är att han ska få fri tillgång på hösilage inne i boxen till natten. Ute i hagen så kommer det ut 6kg hösilage uppdelat på 3högar vid 08.00, 11.00, 15.00 och 18.00 (ca tider). Sen kommer dom in mellan 21 och 22.

Utöver det så kommer han få Lucern, alfalfa, musli (cool n cookt tror jag det heter), olja, korn och lite betfor. Vad tror ni? Kommer självklart väga av det efter vad som behövs, men tror att det blir totalt 2kg lucern, 2kg alfalfa, 1l musli, 1dl olja, ca 6dl korn och bara lite betfor för smakens skull, han kan vara lite småfjantig med maten. Detta blir uppdelat på 3ggr.

Tänker jag fel? Han är ju som sagt mager! Behöver garanterat lägga på sig ca 100kg. Icke existerande överlinje och matt och glanslös päls. Inga muskler finns öht.

ush, var länge sedan man "räddade" häst och jag känner mig som ett levande frågetecken... förlåt för långt inlägg.

Så trist att höra för det är en riktigt fin häst, skönt att du kan ta hand om honom.

Mitt enda råd är att proppa i honom så mycket mat du kan men jag är å andra sidan inte någon expert på icke-tävlingshästar så om han inte ska jobba antar jag att du måste ta det lite försiktigt så det inte blir för bra. Han är ju en gammal gubbe nu.

Börja med att kolla tänder och mask men det antar jag att du redan har tänkt på och sedan dela upp maten i så många små portioner som du kan. Helst ska du inte göra något annat än att mata honom så där en gång i timmen.:angel:

Lycka till med en gammal klasshäst!

Ett BRA hö är A och O för både hull och päls.
Ofta har fullbloden problem att peta i sig tillräcklig mängd hö och det är lätt att man börjar laborera med mer och fler tillskott vilket gör att hästen ratar höet och istället äter sig mätt på kraften.
Så fri tillgång på ett hö med en kvot runt 8, gärna med 70-80g smältbart rp så lägger han på sig fort även om han bara får i sig 10kg/dag. Och så givetvis mineraler som är anpassade till värdena i höet.

knapp lån... letar efter ett nytt fullblod och hittade en annons med en häst som heter ockidock... vem häst var det nu igen???
missade världens stjärna dock i veckan.. 3 årig brun skimmel :( men men va väll inte menat.

det roligaste är ju att jag inte kan tänka mig någon annan ras en just ett nytt fullblod hahahah

Ingen här i tråden har den hästen som heter okidock, Messys häst heter Okeefenoke (stavning?) och kallas Oki men det är inte samma :)

Klart du ska ha fullblod!! :) Den vita skimmeln som är till salu är fin annrs, lite dyr kanske :D

men du kan få en Okefenokee oxå om du vill ;) närrå!

kolla in okidock, tycker den är fin, men den har varit på annons läääänge så kolla grundligt ;)
kul att du kikar på annonser å är på väg tillbaka!!!

knapp lån... letar efter ett nytt fullblod och hittade en annons med en häst som heter ockidock... vem häst var det nu igen???
missade världens stjärna dock i veckan.. 3 årig brun skimmel :( men men va väll inte menat.

det roligaste är ju att jag inte kan tänka mig någon annan ras en just ett nytt fullblod hahahah

källses brunskimmel?

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama