Sv: Engelska fullblodsttråden 9
*kl*
Nu kommer jag här..
Under februari kommer en liten blodiskille hit till oss..
Första ENGELSKA fullblodet för mig. Har ju ett arabiskt fullblod sen innan.
Hästen i fråga är en vallack född 93. Inport från USA 95 eller 96. Han heter Eight High (8 hög) men kallas för Kalle.
Han kommer bo här till mars nästa år om vi inte hittar annan gård att hyra innan dess, då blir det trångt..
Anledningen till att han flyttar är för att där han bor nu så går det en nordsvensk i lösdriften som inte släpper fram honom till höet. Så han är MAGER och totalt ur form. Ägarna bygger ytterligare en lösdrift, men det börjar bli lite akut för Kalle.. Tyvärr så finns det ingen möjlighet att ta in honom i stallet, bara shettisboxar. Så i dagsläget så lever han på 2kg krafft och det lilla höet han lyckas komma åt. Dom har precis gjort en annan liten hage till honom som han är i dagtid, så förhoppningsvis så har han gått upp lite innan han kommer hit.
Känns lite konstigt att ha en vallack, jag är sto-frälst enda ut i fingerspetsarna, men mitt hjärta blöder.
Hoppas bara att det funkar med dom andra två i hagen. Vi håller just nu på att bygga en box som araben får stå i, den kommer bli lite mindre än den hon står i idag, så då får Kalle med sina 162-163cm i mkh (Mount everest nästa) stå i hennes och tant med sina 146cm över havet tar den mindre. Hoppas på att bli klara med boxen till nästa helg, i såfall så kan han vara här redan till den 4:e feb något..
Önskar ni oss lycka till? Några speciella tips som kan vara bra att veta med blodisar?
Har några funderingar om foder.
Tanken är att han ska få fri tillgång på hösilage inne i boxen till natten. Ute i hagen så kommer det ut 6kg hösilage uppdelat på 3högar vid 08.00, 11.00, 15.00 och 18.00 (ca tider). Sen kommer dom in mellan 21 och 22.
Utöver det så kommer han få Lucern, alfalfa, musli (cool n cookt tror jag det heter), olja, korn och lite betfor. Vad tror ni? Kommer självklart väga av det efter vad som behövs, men tror att det blir totalt 2kg lucern, 2kg alfalfa, 1l musli, 1dl olja, ca 6dl korn och bara lite betfor för smakens skull, han kan vara lite småfjantig med maten. Detta blir uppdelat på 3ggr.
Tänker jag fel? Han är ju som sagt mager! Behöver garanterat lägga på sig ca 100kg. Icke existerande överlinje och matt och glanslös päls. Inga muskler finns öht.
ush, var länge sedan man "räddade" häst och jag känner mig som ett levande frågetecken... förlåt för långt inlägg.