Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Hon kommer få krafft dagligen även om hon skulle stå i lösdriften.

Och nej jag kommer inte sälja henne.

Jag förstår inte varför allt ska vara så negativt på buke hela tiden, minsta lilla fel och folk hugger direkt. Hästmänniskor är verkligen värst!

Jag ville ha hjälp med en lösning så jag slipper sälja henne.
Det jag tänkte med lösdrift är att hon kommer ha fri tillgång till hösilage och hon kommer ju självklart få krafft. Så just där förstår jag inte varför ni tycker jag ska sälja henne. För där tycker jag att jag har en lösning. Bara att jag ville höra om någon av er har haft fullblod på lösdrift någon gång.
Och det jag tänkte på mer är att på natten är det runt 0 i stallet och hästarna står still. Då borde det bli smått kallt för dom tycker jag. Och att dom är i lösdrift så står flocken tätt ihop på kvällarna, känns som att temperaturen blir likadan nästan.

Därför jag tror att hon klarar att stå på lösdrift är att första vintern jag hade henne så behövde hon inget täcke. Och det var många minusgrader, runt -15 och dom stod ute till ca 11 på kvällen och det var inga problem alls. Hon var varm när hon togs in och jag pratade med min tränare om det var dumt att inte ha täcke på henne när det var så kallt och hon tyckte att det var bra att hon klara sig utan.

Och man kan väl alltid testa, och om det inte funkar så är det väl bara att ta tillbaka henne ifrån lösdriften. Eller?

Usch så förvirrad!

Klart du kan prova att ha henne på lösdrift.
Men det många undrar är varför du inte kan ge henne fri tillgång på hösilage inne istället?

Att stå ute utan täcke kräver mycket mer energi för att hålla värmen = hästen behöver mer mat.

Och att ge hästen 5-10 kg hö mer per dag är en kostnad man som hästägare bör klara av, annars har man nog inte riktigt råd med hästen.

Det handlar nog mer om att du inte har råd att ha henne än att du försöker hitta en lösning. Har man inte råd med några extra hundralappar i månaden ska man nog överväga att sälja. Vad som helst kan ju hända, vad gör du om hästen blir sjuk tex? Att ha häst kostar massor, mer än många tror, och ett fullblod är i snitt 30 000kr dyrare om året än ett "normalt" halvblod. Det är inga billiga hästar att äga, de är dyrare att försäkra, dyrare att föda, behöver hovvård oftare osv osv.

Det är inte bara kylan du behöver oroa dig för på lösdriften. Hästarna rör sig mycket mer när de går på lösdrift och det går åt mer energi, är hästen låg i rang kommer den inte till att äta ordentligt. Det finns massor med aspekter som gör att svårfödda hästar + lösdrift sällan är en bra idé, även om den kommer in och får kraft.

Alla fullblod jag känner behöver dessutom så stora mängder kraftfoder att de inte kan äta allt i ett mål, hur hadedu tänkt lösaa det? Det är dyrare att åka ut till stallet 3 gånger om dagen för att fodra hästen än att hålla den på box. Dessutom är det tidskrävande, jag vet för jag måste stödfodra mina 3ggr/dag när de går på sommarbete.

Tack!! :) Är glad för min lilla skrutta:D Och klippa är så tråkigt så man får ju göra något kul av det hela :D

Vi har pengar för veterinären, det är pengar vi sparar just för det. Så sånt har vi råd med, i hyran ingår 10 kg och jjust nu får hon det. jag kan öka hösilaget men då ligger allt på ca 3000kr i månaden i stallhyra, och om jag skulle ställt henne i lösdrift så ca 2300 i månaden, det är därför jag funderar på lösdrift.
Visst skulle kunna köpa till mig mer hösilage men då kan jag inte köpa andra saker till hästen, och det att jag inte vill sälja henne det är för den här pengar krisen är bara tillfällig.

Hon kommer ju ha täcke på sig i lösdriften så värmesmässigt känns det som det kommer bli det samma. Dom kan ju röra sig i hagen dygnet runt. Men det är väl det där med rang. hon är ganska låg men hon är samtidigt omtyckt i dom flockar hon varit i. Men jag ska tänka på saken, för problemet är ju att det är vinter nu. och vill ju helst inte ställa ut henne på lösdrift mitt i vintern, vill ju hälst göra det när värmen kommer så allt blir så bra som möjligt.

Om krisen bara är tillfällig, är det väl viktigare att se till att hästen har mat så hon klarar sig, än att köpa andra saker till hästen? Hästen skiter fullkomligt i om den har nya schabrak, lindor osv, men mat, det SKA den ha så den mår bra! Och som de andra säger, visst, fri tillgång på lösdrift, men finns inga garantier att hon får äta så mkt hon behöver om hon hamnar i fel flock heller.
Jag är ledsen om du tycker vi är negativa, men om detta är en kris för dig och du har svårt att lösa några hundralappar per månad, så anser jag att du seriöst behöver tänka över om du har råd att ha häst öht. Jag har fått ändra om hela mitt hästliv sen jag fick barn, jag har inte råd att träna längre, el köpa nya saker till hästen om det inte är så att något gått sönder så jag inte kan laga det längre, men foder, det ska ALLTID finnas så han ska kunna äta så mkt han behöver och gärna lite extra.
Foder, veterinär, hovslagare osv, är saker man alltid måste ha pengar till, annars har man helt enkelt inte råd att ha häst och då får man sälja och köpa en ny sen när ekonomin är bättre.

Senast ändrad:

Tänk på att du utöver de 2300 får betala kraftfoder oxå, min ena häst äter kraft för ungefär 2000kr/månaden, min "billigare" häst är extremt lättfödd för att vara fullblod äter för 800kr/månaden.

Vi säger inte detta för att vara elaka mot dig, utan för att det tyvärr är den bittra sanningen :( Lider med dig att du hamnat i en sån tråkig sits, men hästens väl måste alltid gå först, och vi som är samlade i den här tråden har i de flesta fall mångårig erfarenhet av fullblod. Vi vet vad vi pratar om, och vi säger inget för att såra någon.

Jag har haft mitt fullblod i lösdrift. Från Juni till november förr året. Han fick fri tillgång på hö och 3kg krafft. Min foderräkning har minskat ungefär en tredjedel sedan jag flyttade honom till box. Så nej jag tror inte det hjälper att flytta din pålle.

Edit: Dessutom mådde han ganska dåligt psykiskt av att inte få komma in och vila i en box.

Senast ändrad:

Om min häst har hagkompisar så är hon nöjd och man kan knappt få in henne på kvällarna, och hon kommer få samma mängd med krafft tills vi ser att hon behöver mer. Och man märker ju ganska snabbt om hon gillas av flocken också.

Jag har gått igenom diverse tillfälliga kriser under min tid som hästägare. Vill man behålla hästen får man dra ner på annat. Det är många månader jag levt på knäckebröd och coops egna skitäckliga snabbmakaroner. Men älskar man sin häst så gör man, och då lever man själv på skitmat ett tag för att reda det. Jag köper ALLTID (vare sig jag har 1000 eller 100 000 på kontot) mat för en hel månad till hästen i stöten, så jag vet att han klarar sig, oavsett vad som händer. Nu har jag haft en bil som gått sönder onaturligt mycket, och en väldigt stor del av min lön har gått till att reparera den, men jag har likförbannat ALLTID köpt foder och betalat stallhyra det första jag gjort varje gång jag fått lön. När jag blev arbetslös sponsrade mina föräldrar mig med pengar till mat, som jag köpte hästmat för. I 2 månader åt jag enbart knäckebröd, helt utan pålägg, och äckliga snabbmakaroner. Vill man verkligen, så går det. Visst, jag hade kunnat vända mig till mina föräldrar och bett om mer, och de hade hjälpt mig, men jag vill klara mig själv. Min häst ska inte vara deras börda.

Nu antar jag att du inte bor själv osv, för jag gissar att du är född 91? Vad säger dina päron om det hela?

Min har gått från box till lösdrift. Oxå pga pengarna då att ha henne på fri tillgång på hö + box kostar mer. Hon har stått på lösdriften i 1 månad nu och har där fri tillgång på hösilage med mkt bättre värde än höt i gamla stallet. I hyran ingår även allt kraftfoder och verkning.
Min går utan täcke, hon har hullat på sin överlinje över ryggen jättemycket, och nu har det börjat sätta sig på halsen. Ska upp i helgen och kan ta kort så får ni jämföra.
Fryser din pålle på lösdriften får du väl slänga på henne ett täcke med bra andasfunktion. Där min står på lösdrift (föder upp fbl) har hon några avelsston som går täckade på vintern.

Jag hade 500kr i kallhyra när hon stod uppstallad. Och med hovslagare, foder, mockningshjälp osv blev det dyrare än fullservice på lösdrift, inkl hovslagare och fri tillgång på kraft och grovfoder. Kostar mig 2500kr i månaden på lösdriften, min pålle ÄLSKAR det.

Jo jag är väl en av de få i Sverige som umgåtts med Most Welcome. Snällare hingst fick man leta efter. Inga som helst hingstfasoner... Jag var tom med vid sista andetaget:cry:

HAr själv en MostWelcome -kopia hemma i form av en femårig valack No Joke som tyvärr är skadad..... Men då är våra jämngamla! Vad roligt! Vad heter han???

Så spennende at du har et avkom du og! Har du avlet det selv?
Vet du om det finnes bilder av Most Welcome på nettet?

Min heter Orson og er u. Apropå (e. Diligo)
Idag har vi vært ute på tur i 20 cm. nysnø. Helt herlig!

Her som det er så mange fullblodskjennere, er det kanskje noen som kjenner til mamman og?

Ja? Men hon babblar ju en massa om sina föräldrar, skriver "vi" hela tiden, så jag tog för givet att det då var några päron inkluderade.

Ja? Men hon babblar ju en massa om sina föräldrar, skriver "vi" hela tiden, så jag tog för givet att det då var några päron inkluderade.

I och med att du skrev "Nu antar jag att du inte bor själv osv, för jag gissar att du är född 91?" så antog jag att du helt enkelt räknade med att en 90talist var yngre än vad de är.

Kan erkänna att jag själv får för mig det ibland av någon anledning, men det beror kanske mer på att en annan "inte åldras" *host* *host* :angel:

Jo, men till en viss del har du ju rätt! ;) Min bror är 90a, och han är ju liksom min lillebror.. Alltså är han liten.. Och är man yngre är honom... Ja, då är man ju oerhört liten!? :p

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama