Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Är inte alfalfa och lusern samma sak?

haha. Jo men visst! Det är bara jag som gillar att blanda dom två. Lucern pga att man ju blötar det och det blir lite grötigt. Lättare att få allt mixat, men alfalfan är ju som hackat hö. Blir mer tugga och dom kan inte kasta i sig krafften på samma vis.

Så trist att höra för det är en riktigt fin häst, skönt att du kan ta hand om honom.

Mitt enda råd är att proppa i honom så mycket mat du kan men jag är å andra sidan inte någon expert på icke-tävlingshästar så om han inte ska jobba antar jag att du måste ta det lite försiktigt så det inte blir för bra. Han är ju en gammal gubbe nu.

Börja med att kolla tänder och mask men det antar jag att du redan har tänkt på och sedan dela upp maten i så många små portioner som du kan. Helst ska du inte göra något annat än att mata honom så där en gång i timmen.:angel:

Lycka till med en gammal klasshäst!

ÅH! Känner du honom? Vad kan du berätta om honom? Jag vet inte alls vad det är för häst igentligen. Mitt hjärta blödde, och då spelade det inte någon roll vem eller vad det var.. :angel:

Jo, mat ska han få så mycket det går! Han kommer absolut att användas. både av mig och av mannen. Inte tävla och så, men skogen och träna lite. Får ju dra igång honom försiktigt, men hoppas på att det ska funka. Absolut ska tänder kollas! Ska endå ha ut till dom andra två i mars så då får han tittas till också. Maskmedel har jag här, så det får han med en gång.

Jo, detta med ofta och små portioner ska jag försöka lösa. Dom får ju hö 5-6ggr/dygn och igentligen krafft 2ggr, men Kalle kommer få 3. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ge fri tillgång ute då jag även har en arab och en A-ponny. A-ponnyn har mycket lätt för att ta sig så då känns det bättre att lägga ut tre mindre högar flera gånger om dagen och eftersom araben och Kalle äter fortare så får hon inte lika mycket i sig. Hon är riktigt bra som "dammsugare" däremot.. :D
Sen får han så mycket han bara orkar på natten.

Ett BRA hö är A och O för både hull och päls.
Ofta har fullbloden problem att peta i sig tillräcklig mängd hö och det är lätt att man börjar laborera med mer och fler tillskott vilket gör att hästen ratar höet och istället äter sig mätt på kraften.
Så fri tillgång på ett hö med en kvot runt 8, gärna med 70-80g smältbart rp så lägger han på sig fort även om han bara får i sig 10kg/dag. Och så givetvis mineraler som är anpassade till värdena i höet.

Hmm.. det var absolut tänkbart! Bra hö har jag. Har fått analys på höet, men har tappat bort den. :o
Men bra är det iaf. kommer inte ihåg exakta värden nu..
Fri tillgång funkar som sagt inte eftersom jag inte har möjlighet att dela av hagen om inte han/dom andra två ska stå i frimärkshage. Och en A-ponny med fet-tendenser vill jag inte ha på fri tillgång. men det kommer ut totalt ca 25-30kg hö i hagen mellan 8 och 22 som dom tre får dela på och sen kommer jag proppa fullt i boxen på natten till honom. får ju se hur mycket som går åt per natt, men vill gärna att det ska vara MINST 2kg kvar på morgonen.

Jag ska tänka om med krafften, se vad som händer först, men han behöver absolut lite olja och muslin (den kompenserar upp mineralerna som fattas i höet). Kan vara bra med lite energi i honom också.

Så i dagsläget så lever han på 2kg krafft och det lilla höet han lyckas komma åt.

Tanken är att han ska få fri tillgång på hösilage inne i boxen till natten. Ute i hagen så kommer det ut 6kg hösilage uppdelat på 3högar vid 08.00, 11.00, 15.00 och 18.00 (ca tider). Sen kommer dom in mellan 21 och 22.

2kg lucern, 2kg alfalfa, 1l musli, 1dl olja, ca 6dl korn och bara lite betfor för smakens skull,

Med tanke på hur lite mat han förmodligen fått i sig innan, så tycker jag att du skall vara lite försiktigt med att smälla på honom en massa mat. Förstår att du vill att han skall gå upp i vikt snabbt, men tänk på lilla magen.

Om han nu inte fått i sig tillräckligt med hö tidigare, så kan det mycket väl räcka med att han får äta ifred nu utav höet.

Med tanke på hur lite mat han förmodligen fått i sig innan, så tycker jag att du skall vara lite försiktigt med att smälla på honom en massa mat. Förstår att du vill att han skall gå upp i vikt snabbt, men tänk på lilla magen.

Om han nu inte fått i sig tillräckligt med hö tidigare, så kan det mycket väl räcka med att han får äta ifred nu utav höet.

absolut! Finns med i tanken. Har inte tänkt att "kasta på honom maten". Långsam invänjning. alltid! Har för mycket erfarenhet av fånghästar för att göra om samma misstag igen (höll på att förlora min älskade arab första sommaren jag hade pga. okunskap och "snällhet". Släppte henne på KRAFTIGT sommarbete, direkt från mycket nerbetad vinterhage som inte de senaste 15åren hade fått någon gödning). Jag smyger upp mängden lungt och fint, självklart! :)

Låter som att du har koll på grejorna;) Han kommer att få det bra hos dig tror jag! Vore roligt med en liten bild när du får hem han!

Jag känner inte honom men jag har sett honom löpa och sådana fina hästar minns man. Vem är det som äger honom nu?

Om du inte känner till det kan du gå in på galoppsport.se och hitta hans tävlingsresultat.

Hoppas att allt går bra med honom. Lycka till!:D

Med 25-30 kg i hagen på tre hästar så får de ju i princip "kontrollerad" fri tillgång, så det blir säkert inget problem om han sen får obegränsat till natten. Hoppas det är en sån blodis som äter mycket grovfoder, då får du snart bukt med problemet. En del har ju problem med sina blodisar att de helt enkelt inte vill äta så mycket grovfoder. Själv har jag en som äter allt, lättfödd som få. Kompisens fullblod var likadan, dock ganska svår att hålla uppe hullet på vintertid, men eftersom han glatt åt 30 kg om han fick det så funkade det!

Har du värdena på höet, så du har en bas att utgå från? Om han är mager behöver han mycket protein och det är bra att veta vad grovfodret innehåller för att säkra proteinmängden.

Jag hade slängt på lite linfrö till pälsen, finns även en del MJ i det utan att det blir för mycket drag.

ja ja ja ja :) :)
jag letar efter ett sto som kommer sluta över 163cm.
Du vet en dröm häst hahahahahaha...
super tack .

nu har jag inte läst hela tråden men jag hade ett fullblod som hade stora problem med hullet.
Kraft rehab är det enda som gjorde någon skildnad på honom. Något fantastiskt i den påsen ;)

Jag känner inte honom men jag har sett honom löpa och sådana fina hästar minns man. Vem är det som äger honom nu?

Om du inte känner till det kan du gå in på galoppsport.se och hitta hans tävlingsresultat.

Hoppas att allt går bra med honom. Lycka till!:D

Vad kul att du tyckte han var fin. Jag vet absolut ingenting om honom! Gick in på galoppsport.se och kollade, upptäckte att han heter Eights (med S i slutet) High.. :rofl:

Vem det är som äger honom, vill jag inte kasta ut på ett forum. Hon som har honom nu fick tydligen tag i honom från någon vän.. Hur vet jag inte faktiskt..

Jag hoppas också att det ska gå bra. =)

ja ja ja ja :) :)
jag letar efter ett sto som kommer sluta över 163cm.
Du vet en dröm häst hahahahahaha...
super tack .

jag har fått några namn... dock råkade jag säga 170 hahah... men hon jag pratade med ska öppna ögonen + att jag nog träffar Källse imrg, kan fråga mer då!
önskemål på ålder?

ingen fara är ju sj lång så 170 är bara bättre :) jag är intresserad av alla åldrar men 3-5 kanske.
ja Källse hade en valack som hon trode på till mig, den var dock inte till salu än ;)

*KL*

Dags för lite bilder i tråden tycker jag :). Jag har flyttat min Romance till ett nytt stall i söndags och när jag tagit ut hästarna idag passade jag på att ta lite bilder på damen i hagen när hon kollade läget. Kallt men sol och blå himmel och mindre blåst idag tack och lov!

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.