Engelska fullblodsttråden 9

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Aliil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 819
  • Visningar Visningar 202 624
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Tackar :) Äh, det är ju superhärligt med snö, speciellt om det är soligt :) man får klä på sig lite bara..:p

KL

Hur mycket käkar era blodisar och hur hårt tränas dem? Lättfödda eller svårfödda?

KL

Hur mycket käkar era blodisar och hur hårt tränas dem? Lättfödda eller svårfödda?

Min är rätt svårfödd.. Just nu har han fri tillgång på hösilage+ att han får 3 liter korn, 300 g kli och mineraler. Är finare än någonsin i hullet nu;)

normalträning... hoppar kanske 1 gång i veckan, långtur 1 gång (mycket trav och galopp), uteritt en (skritt klättra osv), tömkörning 1 å dressyr 2-3ggr... tävlar 2-3gånger/månad under säsong... ute 7.30-15.30 i egen liten hage.

får fri tillgång på hö, men hon äter kanske 8-9kg.

sen har jag tyvärr inte i kg i huvudet, men vitt krafftmått får hon 3 fibergi, 1/2-3/4 hippo alfa, 3/4 lusernpellets (de med 160smrp).

Sen jag la till alfan igen har hon blivit finare i hullet. Innan - helt ok. Hon är egentligen inte supersvårfödd längre, men gör jag fel så blir det megafel.
Hon är och kommer nog alltid vara modell lättare i typen :)

Min är väldigt lättfödd och tränas normalt dvs som de flesta hobbyhästar och jag klassar arbetet som lätt till medelhårt. 12 år, valack, 170 hög, 155 i täcken dvs storhäst modell, och 600 kg. Ute 07.30-16.30 den här tiden på året, har kompis i hagen och går i stoooor gräshage, ingen lera utom vid grinden så är ganska aktiv och strövar mycket/leker i hagen med kompis.

rids 6 dagar i veckan och jag rider dressyr ca 3-4 gånger i veckan, byter ibland ut ett av dressyrpassen till arbetsdressyr på töm, resten rids han ut, ibland intervallträning och/eller ngn timmas powerwalk skrittpass ngn timma. Han är musklad och stark i kroppen och har mkt bra kondition.

Beroende på vad grovfodret innehåller givetvis så står han rent generellt på mkt lite kraftfoder. I år har vi låg proteinhalt i vårt silage, så foderstaten ser ut som följande:
13 kg silage, TS 77%
0,5 kg krafft muskel
selen
morötter

Z är 169cm, ädel ridhästmodell, väger 550kg, svårfödd, gör just nu ingenting, har fri tillgång till hösilage med bra värden, 1,5kg D&H Build Up, 3kg havre, 2kg lucernhack.

Lina är 164cm, väldigt liten i modellen, väger 450kg, relativt lättfödd, tränas medelhårt just nu, fri tillgång på hösilage, 1kg kornkros, ½kg havre, 1kg lucernhack, ½kg betfor + mineraler.

Vi har inte analyserat vårt ensilage, så jag vet inga värden men förmodligen väldigt bra värden då jag måste banta min älskling som bara äter ensilage! Vet ej heller hur mycket de får utan jag går på känn!

Julie Hagträning i nuläget. Får två nävar linfrö som krubbskrammel. Mycket lätt att hålla i hull eller lättare sagt; hon är i för gott hull!. Försöker banta henne men det är svårt. Det blir hö och halm nattetid och fri tillgång på dagen. Halt just nu pga gammal hovböld.

No Joke oxå hagvila/träning :) Ca 1kg Spillers Conditioning Mix. Ej svår att hålla i hull. Fri tillgång på hö dagtid och får in så mycket hö han orkar under natten. Han brukar alltid lämna kvar hö på morgonen.

Asuncion. I vila pga gammal hovböld! Mycket lättgödd! I för bra hull just nu. Fri tillgång dagtid och får hö så att det räcker hela natten. Får ca 0,5kg Condiotioning Mix som krubbskrammel och lite linfrö för pälsen.

Som ni märker så står alla mina hästar pga hältor och envisa hovbölder!! :cry:

Senast ändrad:

Min är i lätt träning och är ganska lättfödd, 170cm hög och 10årig valack.

Han äter
12kg silage
1 vitt krafftmått Granngården müsli blå.
4-5dl ouppblött betfor
Morötter

När jag börjar träna mer tänkte jag öka till 15kg silage.

Men jisses så lite mat era hästar får. Inte konstigt att Fröken Skutt's benstomme är väldigt grov - jag har inte lärt mig att fodra hagdekorationer och vågar inte dra ner för mycket...:angel:

Mina hästar får så mycket grovfoder dom bara orkar äta uppdelat på 4 tillfälle/dag.
Sen täcker jag upp med Lympos.
Mängden Lympos och vilken sort varierar från häst till häst.
Den lättfödda får 2,5 kg Bas om dagen, och den svårfödda får 4 kg Havrefri om dagen.

Senast ändrad:

maila malmborgs som hade den i träning... de har en hemsida å de brukar ha koll :)

Tack :)
finns det ngt "ägarregister" man kan söka på?
finns det även för svensk ridponny?

sitter och udrar var mina gamla polare befinner sig.
får inte tag på köparna som jag sålde hästarna till.

nej galoppen har inte som travet, man har ingen ägarhistorik :(

men messa malmborgs!!!

Då har jag också hittat, eller ja.. mer blivit visad den här underbara tråden med alla er fullblods-fantaster, så nu va de vår tur att presentera oss :D

Jag heter Lina och är snart, mer exakt om 5 dagar 16 år :banana:. Min lilla påg heter Cap Estelle, född 07 och är importerad från England. Efter Royal Applause och Upstream. Har gått en del löp, som mest 2011. Men ska nu sadlas om till hopphäst är det tänkt. Världens snällast och lugnaste häst från marken. Inget kan skrämma herrn. Men när man sitter på är det en annan femma, men det jobbar vi på :D

Tänkte låna den här tråden och länka till min egna, då jag behöver hjälp med att få tips på sadlar som möjligtvis skulle kunna passa. Har börjat tröttna på att rida barbacka nu. Hoppas inte det gör något :grin:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1139622&highlight=Engelska+fullblodstr%E5den

Såklart förstår jag inte hur man får upp bilder här, men de får ni när jag väl lyckats klura ut hur man gör :banana::banana:

Har en Jackson Knight Camelot hoppsadel till vårt fullblod med myyycket manke, kort rak rygg, lite takformad, dressyr har vi en Globus crinkle. Inte nån av sadlarna är så dyra ca 11.000 och döttrarna är så nöjda, speciellt dressyrsadeln är så skön att rida i säger dom.

Jag vet inte riktigt vad jag har för sadel til Acke, jag hade sån tur att min kompis hade en sadel i sitt förråd som passade perfekt, så jag har den tills han har musklat om sig. Det är någon gammal syntetsadel. Kan kolla märke och modell när jag är i stallet. Vet ni om Zaldis Atlanta brukar passa blodisar? Dom är så jäkla sköna och vill så gärna ha en.

Acke har haft fuffens för sig i hagen och gjort illa sig i ena knäet, han har varit halt i 2 veckor så nu är han behandlad och ordinerad vila. Typiskt lagom tills isen smälter bort och man kan rida ut igen. I halland doftar det vår!

Tråkigt med skador :(

Tyckte detta året kunde börja bättre än så här .. Pegs fick ett mindre frispel i hagen idag, hon lyckades givetvis komma vrål galopperande över den lilla delen av hagen som fortfarande består av is .. Och går omkull !! Landar på sidan av rumpan, typ höften, så prognosen ser allt annat än god ut för tillfället :cry:

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka