Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

En fundering jag har? Där vi har vårt fullblod finns det 3 engelska fullblods vallacker, 6 år, 7år och vår 10år. Sen är det unghästar, mitt emellan, gammla, ston, vallacker, tinker blandningar, islänning, arab c-d- ponnisar m.m ca 14 st totalt, stor lösdrift där en del går in på natten. Och engelska fullbloden är dom som leker/busar/ sprätter hela tiden, fötterna mer upp än ner i backen:grin: Hon som äger stallet säger "Dom där fullbloden är hej vilda och lekfulla". Är det så? Dottern jobbar på i ett stuteri fullblod/gallopp, hon säger också att speciellt vallackerna är lekfulla, springer sprätter hela tiden. Kanske det inte är så underligt att fullblod ofta råkar illa ut, rispar/gör sig illa, tappar skor m.m, dom verkar leka genom hela livet, är det så?

Min 11 åriga fullblodsvallack leker mer i hagen än mitt 2 åriga travarsto som faktiskt tycker att han är bra dryg emellanåt.

Jag är väl inte riktigt rätt person att uttala mig för jag har aldrig hållit på med annat än fullblod. Men det beror på att jag tycker andra hästraser verkar tråkiga..:angel:

Fast Skaunes Lilla är en sötnos.:love:

Jag anser att generellt är fullbloden livliga och lekfulla och aktiva i hagen mer än halvblod och andra raser ja. Tycker inte det är särskilt konstigt - de är livligare och aktivare rent allmänt än andra raser, både i temperament och fysik, så att det även gäller i hagen ser jag som logiskt.

Jag anser att generellt är fullbloden livliga och lekfulla och aktiva i hagen mer än halvblod och andra raser ja. Tycker inte det är särskilt konstigt - de är livligare och aktivare rent allmänt än andra raser, både i temperament och fysik, så att det även gäller i hagen ser jag som logiskt.

och smartare.......;)

Min kille har också alltid varit väldigt lekfull i hagen! När han var yngre kom han alltid alltid in med sår överallt, nya varje dag... Såg ju helt misshandlad ut, medans dom andra hästarna aldrig hade en skråma :grin: Tur han har lugnat sig lite med åren!

Har inte skrivit på länge men här händer inte så mycket. Har fortfarande annons ute på busen men folk vill bara låna på foder eller bara se foton/filmer...suck! Hade i och för sig en tjej som var och provred förra helgen (den enda som provridit överhuvudtaget) och hon gillade honom jättemycket! Tyvärr vet hon inte om hon har råd att köpa honom. Får se hur det blir med det.

Har knappt ridit busen alls i vinter. Han har bara gått och slappat i hagen i flera månader vilket han verkar gilla :) Han är så lugn och han äter som en hel häst :D
Vräker i sig en massa hö till mattes stora förtjusning! Har tom kunnat minska på kraftfodret, trodde inte det var möjligt med den här hästen :eek: :banana:
Funderar på att börja sätta igång honom så smått nu när vädret och underlaget börjar bli bättre. Får ridabstinens i det här härliga vårvädret som vi har nu!

En bild på killen tagen för några veckor sen
4_iI-cLVu8pIrpngeJXiz938Yo7CB45WhsVFtIpU7IM

Usch mitt fullblod är så tjock! Tror ni att slowfeed näten är bra?? Funderar på att köpa ett sådant! Min Julie måste ha någon sorts mutation! Hon får ju bara hö!

Är du säker på att det är ett fullblod du har och inte en förväxt ponny?! ;):D

Nä men seriöst, tycker det är härligt att ibland få höra att det faktiskt finns lättfödda fullblod. Verkar finnas en del här i tråden :)
Kan dock inte hjälpa att jag känner mig smått avundsjuk på er :devil:

:p

haha jag har faktiskt fått frågan om hon är quater eller halvblod men godå hon är ett kanonstammaat fullblod ända ut i hovspetsarna! Dock är det inte alltid så roligt!! Eftersom jag måste banta henne rejält, så haar jag problem med hennes kompis som inte är lika lättgödd tyvärr..... Men jag tror jag ska skola in henne i horsewalkern. Har alltid hatat såna, tyckt det är tråkigt för hästarna, men nu får jag se det som rehab träning!

Nä det är skitsvårt när man har hästar med olika behov! Det är liksom lite pest eller kolera med övervikt/mager.
Har heller aldrig varit förtjust i skrittmaskiner, särskilt inte när man använder det istället för utevistelse som vissa gör, men i ditt fall låter det som en bra ide :)

Ja jag såg att Tobbe Larsson hade walker, så då tänkte jag att det var ok ;) Och så ska det vara i ett rehabiliterande syfte. Hästen kommer ju få gå ut i hage som vanligt men detta blir ett skonsamt sätt att bli av med extra kilo. Visst kan jag rida henne i en timma men nu kommer hon att slippa ha mig på ryggen...

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur