Engelsk nsogrimma UTAN kandar

vadvetman

Trådstartare
Hur syndigt är det egentligen att ha en bred, engelsk nosgrimma (utan snokrem alltså) utan att för den skull använda kandar?
Alla dressyrryttare jag känner tycker det är skitfult, men vad tycker ni?
Min häst går nämligen och gapar när han inte går fram till bettet ordentligt, jag ser det som en bra indikation och vill därmed inte "stänga igen" munnen med en snokrem. (Ja, jag vet att man kan spänna löst..)
Vad tror ni, kan en bred (4cm+) engelsk nosgrimma passa på den här hästen?
dsc_1248_148029039.jpg

Sv: Engelsk nsogrimma UTAN kandar

Välj det du själv tycker är snyggt :) Däremot på tävling kanske om du har en häst som gärna gapar att du sätter på en snokrem ändå, just för det estetiska tills du fått hästen att sluta öppna munnen...

Ju färre hjälpmedel, desto snyggare!

Jag tycker det är så tråkigt att aachengrimman blivit standardutrustning, det är ju en extra utrustning som man normalt sett borde vilja plocka bort så snart man kan rida utan.

Håller med, less is more.

Tycker det är jättesnyggt med engelsk! Ser proffsigt ut, plus att 80% av alla jag sett använda aachen drar snokremmen får hårt (mot själva nosgrimman) så den dras/böjs neråt... inte snyggt! Såhär;
kalleshuvud.JPG

En engelsk ligger ju alltid snyggt, rakt över nosen. ...förutsatt att den inte sitter för lågt. Jag är jättepetig med sådana saker...! Ett träns måste passa perfekt (det är ju inte så svårt fixat).

Snygg häst!

Jag har en likadan häst som gärna gapar när jag inte rider ordentligt och det första min tränare gjorde var att ta bort aachenremmen. Synd bara att det är svårt att hitta engelska nosgrimmor utan att behöva köpa kandar.

Nosgrimma UTAN snokrem är helt snyggast och mest stilrent! Jag har haft exakt samma problem som du och tvärtom vad många andra har sagt och "tipsat" mig om så vill man ju se när problemet uppstår och inta stänga inne det.. Min häst går numera fram bättre till bettet = har slutat gapa..:laugh:

Jag brukar köpa träns där det går att ta bort både snokrem och "ögla" som remmen löper igenom. Med flera träns har jag skurit bort den fasta öglan med ett rakblad. Funkar fin fint!

Din häst är jättefin, skulle funka med både svart och med vit fodring.. Hade du tänkt dig endast ett träns så hade jag satsat på helsvart!

Nu svarar jag utan att veta vad cirkus tänkte när hon föreslog remontgrimman men tanken som slog mig var att om en häst gapar när han/hon inte går fram till handen på ett bra sätt (= ryttaren inte rider hästen helt fram till handen) är att det ofta (inte alltid) i sådana lägen beror på att hästen är irriterad på att tygeln glappar eller att kontakten med hästens mun är ojämn eller för lös.

I ett sådant fall kan man underlätta för hästen med en remontgrimma eftersom den stabiliserar bettet åt hästen, lite som kompensation för att ryttarens hand inte är helt stadig. Att snöra åt munnen med en aachen är därmot inte bra i dessa lägen.

Nu tycker jag att det verkar som att ts hellre vill ha en engelsk nosgrimma på sin häst och då tycker jag att hon ska ha det. Med en engelsk nosgrimma ser hon ju lättare själv när problemet är avhjälpt och när hon gör rätt, på en remont får hästen mer stabilitet men det är svårare för ryttaren att se/känna när han/hon gör rätt. Meningen är ju att hästen ska sluta gapa för att ryttaren ríder bra, inte för att nosgrimman drar igen nosen.

Jag har själv en häst som gapar när han är nervös (även utan ryttare) och han går ibland på remont, det syns ändå när han gapar eftersom jag aldrig spänner den så hårt att hela munnen stängs igen. På en engelsk nosgrimma syns det dock tydligare.

Mvh JV (Ursäkta långt men jag förklarar inget vidare bra ;) )

Jag skulle nog göra som jag tror att TS tänker, att jobba bort gapet utan aachen (eftersom hon verkar vilja ha engelsk nosgrimma). Personligen använder jag inte nosgrimma till vardags, och annars endast engelsk. Anledningen till att jag frågade cirkus var för att jag ville veta vad hon ansåg var fördelarna med remont vs engelsk :)

Jag tror definitivt att en engelsk kan passa, tycker själv att det är väldigt snyggt på många hästar, och din ser ut att vara en av dem! :d

Men jag måste fråga, vart hittar ni engelska nosgrimmor att köpa? antingen sitter de ju på kandar eller så är det achennosgrimma där flärpen blir kvar...

I de flesta ridsportsaffärer som säljer träns skulle jag tro, det är så jag har hittat i alla fall, men jag kan hålla med om att det kan vara dåligt utbud.

Jag är hemsk, det är en fett snygg häst, otroligt fint huvud men en BREEED engelsk, njaeh, det är inte snyggt utan slemrem.
Du får ju självklart använda vad du vill, men vi fick ju svara vad vi tyckte :p
Håller med ang. remont, även om många vill mena att nosgrimmor oftast bara drar åt och maskerar problem så är ju en
remont mest stabiliserande, de flesta trivs bäst på sådana. Och dom är inte heller snygga, men ibland får man ju ge med sig
efter vad hästen gillar.
Det här behöver du inte bry dig om ang nosgrimmor TS men ville bara flika in det.
Jag tror att de flesta hästar som har schysst mun utan problem som gapar helt enkelt har fel nosgrimma för just den hästen.

Det finns de som har avtagbar flärp också.

Men jag måste fråga, vart hittar ni engelska nosgrimmor att köpa? antingen sitter de ju på kandar eller så är det achennosgrimma där flärpen blir kvar...

Jag köpte ett kandar och tog bara bort den extra nackremmen. Den får ligga och vila tills det är dags att rida på kandar. :)

Det är ju jättevanligt med bred nosgrimma på vanligt träns. Rid med det du vill. Kör på!

I de flesta ridsportsaffärer som säljer träns skulle jag tro, det är så jag har hittat i alla fall, men jag kan hålla med om att det kan vara dåligt utbud.

Tack. Jag har bara Hööks i min närhet och där har jag aldrig hittat någon. (Det finns en lös att köpa men just den nosgrimman faller mig inte alls i smaken :p)
Inte heller på Eurohorsemässan i Gbg har jag hittat någon, men jag har väl kanske letat på fel ställen? :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 803
Senast: Badger
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 790
Senast: Piaff
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 736
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar