Engelsk nsogrimma UTAN kandar

Sv: Engelsk nsogrimma UTAN kandar

Jättebra att du inte vill ha en snokrem, den passar dock utmärkt att ha sam handtag längst fram på sadeln när man rider ut eller har en mycket pigg häst...

Hittar du ett träns med en snygg nosgrimma kan du antingen själv försiktigt skära bort flärpen med en vass brytkniv/mattkniv eller lämna in nosgrimman till en skomakare så kan dom ta bort och sen sy ihop nosgrimman utan att det syns att det har varit någon flärp.

Det är ju så fruktansvärt fullt utan snokremm!!

Ser väldigt B- ut tycker jag, iaf i min värld, du ville ju ha åsikter..

Varför är det jättebra att hon inte vill ha snokrem? Du får gärna utveckla det...

Lancet; näe men jag håller med dig, bara det att vi som tycker det är fult får ingen respons haha.

i min värld så är det AP-fult med aschen utan självaste remmen. Men engelsk på ett träns läger jag nog inte någon värdering i.
Är hästen snygg och går i god balans så skiter jag i utrustninge.... och är det tvärtom så hjälper inte en snygg nosgrimma!

KL

Hööks Kandar:

30749428.jpg

30749429.jpg

Jag klippte bort flärpen på ett vanligt träns. synts inte alls!

Jättebra att du inte vill ha en snokrem, den passar dock utmärkt att ha sam handtag längst fram på sadeln när man rider ut eller har en mycket pigg häst...

Eller att stänga till morotssäckarna, hänga ryktkassen på boxen, reservrem till GreenGuarden, osv, osv.

Jag brukar gnälla på att den sitter på alla nosgrimmor, men så hittar jag alltid något smart att använda dem till ändå. ;)

Jag hör till dem som inte tycker det är vackert med överdrivet breda nosgrimmor men som sagt, det är upp till var och en. Det blir väldigt fult och inte skönare för hästen när hästens huvud inte är tillräckligt långt och bettringarna för stora så att bettringarna ligger an mot nosgrimman.

Jag tycker det är jättefult utan slemrem längst ner, å andra sidan tycker jag det är minst lika fult med remont också, men är det enda jag har på mina pållar ... Använd det som pållen tycker bäst om helt enkelt.

Oavsett vilken modell, så spänner jag inte åt remmarna runt nosen, spänner så de inte glappar bara, aldrig så att de trycker,
och då är ju hästen ganska fri oavsett modell.

Äsch smaken är som... Det viktiga är ju att allt passar och att hästen är nöjd.

Såg en tjusig häst på senaste träningen - som gick på kandar utan nosgrimma. Hade fullt upp med mig själv och hann inte prata med ryttaren. Men det var ett stabbigt mörkt halvblod, stor som ett hus och med stort huvud utan tecken. Skitsnygg med det glansiga kandaret och utan några remmar över näsan!

Sååå allt är möjligt. ;)

Senast ändrad:

Tyckte också att det var JÄTTEfränt med snokrem när dom kom i slutet av 80-talet...

Men har genom åren kommit fram till att jag suttit och hållt upp alldeles för många hästhuvuden och när jag har föröskt att finna ut varför det blivit så över tiden så har det ALLTID försvunnit när jag dragit bort snoken...

Numera gör jag det även om det så är en lektionshäst, och får oftast höra att SÅÅÅÅ BRA har den hästen ALDRIG gått tidigare....

Rider jag med någon så kan jag fråga om jag ser att den andra hästen verkar hänga i ryttarens hand ifall den ryttaren testat att rida utan snok. Och i alla fall där ryttaren testat har dom fortsatt rida utan snok...
Eller så har dom slutat med snok efter att ha sett och ibland även ridit mina hästar.........

Sen angående bred nosgrimma....
Min nya häst gillar INTE smala nosgrimmor utan går och fipplar med bett och slänger med huvudet som han inte gör när jag har mina gamla träns med breda engelska nosgrimmor, alltså EJ s.k pullback.
Annars gillar jag egentligen träns och kandar med smala remmar...

Men det är hästen som bestämmer.....

Oki doki, äntligen någon som inte blir sur när man be personen förklara ;)

Jag ser det mest som så här. Alla får ha vad man vill på sin häst men man måste tänka på att det finns hästar som gillar precis det man själv ogillar eller har dålig erfarenhet av. Det finns de som trivs bättre med aachen för att det blir stabilare eller vad som helst. Så bara man ser till hästen tycker jag man får göra som man vill.
Och om man inser att det man använder inte ska dra åt/ihop munnen utan endast stabilisera.
Sen att en engelsk nosgrimma utan kandar är fult, det står jag fast vid! :D Remont är också hiskeligt fult men det har alla utom nuvarande hästen haft.

Tack...

Kom på en annan negativ effekt på snoken är att många hästar förutom att dom lärt sej hänga i ryttarens hand även lärt sej att vrida underkäken åt antingen höger eller vänster för att komma undan bettets verkan och om dom då hänger i handen så märker oftast ryttaren inget annat än att hästen blir tung och svårstyrdare......

Dom är inte dumma dom små liven :D

Exakt :D

Men vi vet ju att det är så dom flesta har det, eller hur.......

haha absolut, jag är där alldeles för ofta själv! det är ju svårt att rida, jävla sport :p

Jag har kollat mest i mindre affärer med lite mer "märkesutbud" alltså inte bara hööksprodukter eller liknande. Där jag bor hade vi en mindre ridsportsaffär som tyvärr nu har stängt men som kunde ta hem det man sökte om de inte hade det inne, och även flera andra mindre ridsportsaffärer. Så tipset är att inte stirra sig blind på hööks och liknande ;)

Jag köpte ett kandar och tog bara bort den extra nackremmen. Den får ligga och vila tills det är dags att rida på kandar. :)

Kan man göra så här med de flesta kandar? Jag letar nämligen nytt träns och det enda jag hittar som fyller alla mina önskemål är just ett kandar.

Aachennosgrimmor är det absolut fulaste & onödigaste jag vet i tränsväg:crazy:

På mina har jag antingen en löst spänd engelsk eller (löst spänd) remont, eller ingen nosgrimma alls:grin:

Ts häst tycker jag skulle passa bäst i en lite smalare (gärna platt) engelsk :d

Eller att stänga till morotssäckarna, hänga ryktkassen på boxen, reservrem till GreenGuarden, osv, osv.

Jag brukar klippa bort spännet, göra några hål i den änden också, och sätta ett sidostycke i varje ände Och använda det som träns istället :o

Väldans smidigt att bara stoppa bettet i munnen på hästen, trä remmen över öronen och traska iväg :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 803
Senast: Badger
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 790
Senast: Piaff
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 736
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar