Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Erfarenhet ?
Att hunden inte kan andas eller röra sig fritt, nej fyy.
Varför vill ni skaffa en sådan ras ?
Fast det var ju En hund du passade, så det kanske visst blir ett problem.
Googla på engelsk bulldogg + sjukdomar eller något, det är inga välmående djur överlag. I sverige tror jag, att det finns en enda som har A på höfter. (rätta mig gärna om jag har fel, läste om bulldoggar och deras defekter för ett tagsen och har för mig att det är så det är).
Men det är inte bara engelsk bulldog som har problem, kolla schäfer med sina höftproblem tex
För att citera en artikel av Suzanne Fredriksson om extremavel Svensk veterinärtidning:
"Mer än hälten av alla bulldoggar drabbas idag av hudproblem. Fyra av tio har svårt att andas normalt. Var tredje bulldogg drabbas av infektioner av olika slag, och så många som sju procent drabbas av krampanfall."
Så visst, är du beredd på att lägga ut en massa pengar på veterinärvård så är det väl bara att köra på...
(Efter mina veckor på soft tissue kirurgi på skolan kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan välja att skaffa en sån ras... de var helt klart en av vår vanligaste patientgrupp)
Ja, många schäfrar har jättemycket problem med sina höfter. Fast det var ju engelsk bulldogg det handlade om nu!
För att citera en artikel av Suzanne Fredriksson om extremavel Svensk veterinärtidning:
"Mer än hälten av alla bulldoggar drabbas idag av hudproblem. Fyra av tio har svårt att andas normalt. Var tredje bulldogg drabbas av infektioner av olika slag, och så många som sju procent drabbas av krampanfall."
Så visst, är du beredd på att lägga ut en massa pengar på veterinärvård så är det väl bara att köra på...
(Efter mina veckor på soft tissue kirurgi på skolan kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan välja att skaffa en sån ras... de var helt klart en av vår vanligaste patientgrupp)
För att spinna vidare. På schäfersidan har jag förstått att det finns uppfödare som föder upp schäfrar på det gamla utseendet, dvs utan t.ex. räkrygg.
Är det inte likadant inom eng. bulldogsbranschen? Att det finns sunt avlade individer inom denna rasen oxå. Eller anser du att alla uppfödare inte har alla hästarna i stallet och föder upp endast efter utställningskriterier?
Jag har 4 Engelska bulldoggar, alla kan andas och springa själv, gör inga veterinärbesök, och väntar valpar i maj.
Ursäkta, men jag blir en sådan BF när en välmenad fråga ställs och det första som sägs i en tråkig ton att det där går inte för sig
antar att du gillar bulldogs??!!vad är dina erfarenheter av alla dessa problem som tas upp??