Engelsk bulldog

Sv: Engelsk bulldog

Eftersom tråden fått liv, så måste jag fråga...

För att spinna vidare. På schäfersidan har jag förstått att det finns uppfödare som föder upp schäfrar på det gamla utseendet, dvs utan t.ex. räkrygg.
Är det inte likadant inom eng. bulldogsbranschen? Att det finns sunt avlade individer inom denna rasen oxå. Eller anser du att alla uppfödare inte har alla hästarna i stallet och föder upp endast efter utställningskriterier?

På vilket sätt skulle utställningsavlade Schäfrar vara mer osunda än bruksavlade?
Fakta o inte tyckande, tack!

Hur gammal blev din förra bulldogg?
Varför kan den inte gå långa promenader när det är varmt?

Så på det engelska TV-programmet om hundutställningar och avel. Där hade de satt ihop en bildserie på hur den engelska bulldoggens skalle hade förändrats under åren. Det var skrämmande! Den är långt ifrån ursprunget då extreriören hade en uppgift att fylla. En utveckling som bara har försämrat för hunden.

KL. Att Engelsk Bulldog hör till världens osundaste raser är veterinär baskunskap o torde knappast behöva ytterligare forskning för att bekräftas. Däremot kan mer forskning o statistik vara intressant för att se om uppfödarnas påstående om att de aktivt jobbar för en sundare ras har någon verklighetsförankring ngt som jag personligen tvivlar på.
PL

hej matador
om jag har förstått det hela rätt så har du engelsk bulldog hundar som du verkar trivas otroligt bra med.

Jag är super sugen på att köpa en bulldog men alla talar emot just denna rasen.

Var kommer du ifrån?
har du uppfödning?

mvh jessica

hej daniel P skönt att höra någon som tycker att engelsk bulldog är värd att satsa på.

var kommer du ifrån?
var har du köpt dina hundar?

känns svårt att hitta seriösa uppfödare med friska hundar men du verkar ha lyckats.

mvh jessica;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 626
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 928
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 194
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka