Engelsk bulldog

_Aldís_

Trådstartare
har blivit helt förälskad i den här rasen!!!:love: letar och letar men det verkar inte finnas många till salu?? letar efter en hund som är några år då vi inte har tiden som krävs i början till en valp...
har ni några erfarenheter av rasen??

Sv: Engelsk bulldog

Erfarenhet ?

Att hunden inte kan andas bra, den kan heller inte röra sig fritt och jag anser att aveln gått åt helskotta här.

Varför vill ni skaffa en sådan ras ?

Erfarenhet ?

Att hunden inte kan andas eller röra sig fritt, nej fyy.

Varför vill ni skaffa en sådan ras ?

hunden jag var hundvakt till andades aldeles utmärkt pluss attt hon hade mer fart än andra hundar jag känner...så det ska inte vara nåt problem...;)

Fast det var ju En hund du passade, så det kanske visst blir ett problem.

Googla på engelsk bulldogg + sjukdomar eller något, det är inga välmående djur överlag. I sverige tror jag, att det finns en enda som har A på höfter. (rätta mig gärna om jag har fel, läste om bulldoggar och deras defekter för ett tagsen och har för mig att det är så det är).

Fast det var ju En hund du passade, så det kanske visst blir ett problem.

Googla på engelsk bulldogg + sjukdomar eller något, det är inga välmående djur överlag. I sverige tror jag, att det finns en enda som har A på höfter. (rätta mig gärna om jag har fel, läste om bulldoggar och deras defekter för ett tagsen och har för mig att det är så det är).

Men det är inte bara engelsk bulldog som har problem, kolla schäfer med sina höftproblem tex

Ja, många schäfrar har jättemycket problem med sina höfter. Fast det var ju engelsk bulldogg det handlade om nu!

För att citera en artikel av Suzanne Fredriksson om extremavel Svensk veterinärtidning:

"Mer än hälten av alla bulldoggar drabbas idag av hudproblem. Fyra av tio har svårt att andas normalt. Var tredje bulldogg drabbas av infektioner av olika slag, och så många som sju procent drabbas av krampanfall."

Så visst, är du beredd på att lägga ut en massa pengar på veterinärvård så är det väl bara att köra på...

(Efter mina veckor på soft tissue kirurgi på skolan kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan välja att skaffa en sån ras... de var helt klart en av vår vanligaste patientgrupp)

Men det är inte bara engelsk bulldog som har problem, kolla schäfer med sina höftproblem tex

Enligt uppgifter i hundsport är det idag ca 40 raser som ligger i riskzonen för att drabbas av exteriöra överdrifter, då finns det ändå 360 andra raser att väla mellan...

För att citera en artikel av Suzanne Fredriksson om extremavel Svensk veterinärtidning:

"Mer än hälten av alla bulldoggar drabbas idag av hudproblem. Fyra av tio har svårt att andas normalt. Var tredje bulldogg drabbas av infektioner av olika slag, och så många som sju procent drabbas av krampanfall."

Så visst, är du beredd på att lägga ut en massa pengar på veterinärvård så är det väl bara att köra på...

(Efter mina veckor på soft tissue kirurgi på skolan kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan välja att skaffa en sån ras... de var helt klart en av vår vanligaste patientgrupp)

Citatet kommer från en hälsoenkät som finns i sin helhet här:
http://minx.se/skeb/documents/skebhalsoenkat20052006.pdf

Ja, många schäfrar har jättemycket problem med sina höfter. Fast det var ju engelsk bulldogg det handlade om nu!

Ja, och för att många schäfrar har höftproblem så finns det få, ja kanske bara en (precis som i TS fall) som är frisk. Och i så fall ska man inte ens försöka titta efter en frisk, trevlig, sunt avlad individ.

Ursäkta, men jag blir en sådan BF när en välmenad fråga ställs och det första som sägs i en tråkig ton att det där går inte för sig.
Är oxå intresserad av just den engelska bulldogen, men inser att det aldrig kommer bli en. Mest av allt för att jag inte är en hundmänniska men även för de hutlösa priserna som är på de få annonser jag hittat.

För att spinna vidare. På schäfersidan har jag förstått att det finns uppfödare som föder upp schäfrar på det gamla utseendet, dvs utan t.ex. räkrygg.
Är det inte likadant inom eng. bulldogsbranschen? Att det finns sunt avlade individer inom denna rasen oxå. Eller anser du att alla uppfödare inte har alla hästarna i stallet och föder upp endast efter utställningskriterier?

Hon frågade om våra erfarenheter av rasen och hon fick dem. Min erfarenhet av bulldoggarna är just att de har andningsproblem. Nu är jag ju i veterinärvärlden och vi ser ju ffa. de sjuka individerna. Men det är enda viktigt att problemet lyfts fram för de som funderar på att skaffa en sån här ras. En del ägare blir förskräckta när de inser vilka problem rasen faktiskt har och ifrågasätter tom sitt eget val av hund. Så kan man upplysa om det innan så är det väl bättre? Det är inte kul att behöva avliva en 4-månaders valp för att den inte kan andas pga. för smalt luftrör.

Visst, alla bulldoggar har inte andningsproblem, 6 av 10 har det inte. Men det är fortfarande nära på hälften som har det och det är verkligen ett problem. Ett tips till TS: lägg mycket energi på att hitta en uppfödare som verkligen avlar mot sundare individer!

För att spinna vidare. På schäfersidan har jag förstått att det finns uppfödare som föder upp schäfrar på det gamla utseendet, dvs utan t.ex. räkrygg.
Är det inte likadant inom eng. bulldogsbranschen? Att det finns sunt avlade individer inom denna rasen oxå. Eller anser du att alla uppfödare inte har alla hästarna i stallet och föder upp endast efter utställningskriterier?

Se sista raden i mitt föregående inlägg...

Finns den listan med de 40 hundraserna att kika på någonstans, det skulle vara jättespännande om den inte är hemlig! :)

Jag vet inte, det stod bara nämnt i artikeln jag citerade från. Det stod bara "enligt uppgifter i Svenska Kennelklubbens tidning Hundsport..."

Men det kanske går att hitta någonstans på SKKs sida?

Ursäkta, men jag blir en sådan BF när en välmenad fråga ställs och det första som sägs i en tråkig ton att det där går inte för sig

Ja du är ursäktad.

Så vitt jag vet är ordet förhållandevis fritt här och då får man olika svar, alla kanske inte är så som man vill.

Jag håller fast vid min ståndpunkt som jag nämnde, inte alls i tråkig ton utan i all välmening faktiskt.

Jag förundras över hur folk reagerar när man råkar skriva något som inte faller alla i smaken..

antar att du gillar bulldogs??!!:) vad är dina erfarenheter av alla dessa problem som tas upp??

Jag kan ju inte annat än hålla med om att det finns problem inom rasen, min första bulldogg var inte helt sund. Hon kom heller aldrig att gå i avel, dom tikar jag har nu är hitills helt befriade från sjukdomar.
Jag har parat med en lika sund hane och hoppas naturligtvis att dräktighet och valpning ska vara normalt.

obs att med sund bulldogg menar jag inte lång nos eller ben, sundheten sitter inte enbart i nos och benlängd.

Mina hundar är rastypiska och går bra på utställning och är friska och krya.

Men tyvärr så finns det dom som lider av allehanda problem, det vittnar vår hälsoenkät på, men det är aldrig försvarbart att använda sådana djur i aveln.

åh en till bulldogg-fantast :love::love:

Själv ska jag ha en engelsk bulldogg någongång i framtiden, det är en ras som jag följt i ca 12 år nu. Min pojkväns moster föder upp bulldoggar med ett ljuvligt temperament. Ska jag ha en bulldogg, så ska jag ha ifrån denna kennel där jag känner personerna sen innan jag träffa min pojkvän.

Jag diskuterade med denna uppfödare om dom bullisarna som kommer ifrån tjeckien osv, som ofta syns på blocket-annonser. Dom är ofta sjuka och saknar giltiga papper. Varnas även för detta på rasens egna hemsida.

Sen att rasen har sina sjukdomar som vilken ras som helst förutom att vissa uppfödare är bättre att sortera ut bra material jämfört med andra. Jag har vissa kennlar som jag aldrig skulle köpa ifrån eller ens rekommendera för dom står inte för samma avel och synpunkter på mentalitet som jag gör.

En bra sida att besöka är kennel Stormfields, uppfödaren skriver väldigt bra artiklar om rasen och deras besvär. En bulldogg kan betyda väldigt många veterinärbesök om du får ett sk måndagsexemplar (finns i alla raser). Ska du köpa en bulldogg så kolla runt och besök många kennlar, kolla även uppfödarnas statistike på hd-röngten. Att jag inte skaffar en bulldogg just nu är dels tycker jag att bulldoggen blir klumpigare i kroppsbyggnaden än den var när jag fastnande för rasen. Jag vill ha den typen av bulldogg som jag blev kär i, en typ som "min" uppfödare kommer rätt nära men hon tar inte kullar så ofta eller behöver fodervärd. Att köpa en bulldogg från en annan uppfödare för den höga summan existerar faktiskt inte i min värld.

Givetvis har alla olika åsikter om rasen, det finns folk som hävdar att rasen är oerhört osund medan det finns personer som hävdar att rasen är lika sund som vilken annan ras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 626
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 928
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 148
Senast: Hund!
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka