Jag sumerade ihop hur jag tyckte vinkeln på disskusionen gick över lag. Inget annat. Har inga problem med att varken knapplåna eller citera om jag vill rikta ett inlägg till någon specifik.
Jag tycker bara det är trist att man dömmer en hel ras efter sveriges delvis taskiga avel. Ett antal hundar som är numrärt i underläge om man ser till rasens spridning världen över. Om man ska fortsätta med klådan som exempel så leder tyvärr sverige här. Det betyder inte att det är signum för en hel ras. Därför ökar också importen kraftigt. Den svenska aveln är inge vidare. Hög inavelsindex i vissa linjer. Vi är ett för litet land med för få hundar för att få fram bra hundar. 80-talets bedrövliga avel sitter kvar. Där gick mycket snett och bla dök blödarsjuka upp. Turligt nog har utöver Norge andra länder skött det anorlunda vilket gör att det absolut finns många bra hundar om man tittar på rasens helhet. Att köpa svenskt sitter dock hårt i. Speciellt hos bruksfolket. Man vill gärna kunna se resultat på avelsdata som tyvärr är en väldigt begränsad informationsbank mot en del nyare register. Många tror också att det är svårt att hitta info om importblod eller att det är mindre/sämre tester. Få importerar sin brukshund utan köper hemma. Där samma gener går varv efter varv blad vissa kennlar.
När elände hittat in i dessa linjer blir det självklart inge bra. Min åsikt är att släcka dessa gamla sönderavlade linjer och istället våga köpa in mer av allt fint blod som finns världen över