Eng. Fullblods Hingstar?

Sv: Eng. Fullblods Hingstar?

Stravinskys ägare är ju här ibland, så det är kanske läge att h*n svarar själv lite om honom.

Det finns massor av med bra fullblodshästar som både kan röra sig och hoppa mycket bra.
MEN..... av de hingstar som finns godkända i Sverige är det väldigt få (läs inga) som kommer ur blodslinjer där det finns gott om ridhästprestationer bakom.

Om du tänker starta avkomman i galopp innan den blir ridhäst måste du tänka på att den inte blir "tillverkad" med semin.....

Esteban xx är en fin fullblodshingst som står i Tyskland men ägs av stuteri York i Danmark. Han är en av de mest använda fullblodshingstarna i Holsteiner förbundet nu.
Lycka till med ditt hingstval!

Svenske Blue Talk (e.National Zenith-Kew Gardens) har ett möderne som lämnat bra tävlingshästar. Han har ju tävlat själv också. :)

Stravinsky har används i avel i Holland, Danmark och nu i Tyskland.
Han har tre godkända söner i danska oldenburg-aveln. De äldsta avkommorna i Danmark är födda 1997 och går medelsvår dressyr. Ett par avkommor som exporterats till Sverige går LA.

Jag vill inte svara här eftersom det säkert skulle räknas som reklam. Men maila mig, eller om du bor i södra delen av Sverige, kom gärna och hälsa på Stravinsky och ComeFast!

Där har du fel. Flera av de fullblodshingstar som verkar i avel idag har ridhästprestationer både på möderne och fäderne.

Två motfrågor VILKA skulle dessa svenskverkande hingstar vara som har idel ädel prestation inom ridsportavel vara? För det var hingstar i verksamma i Sverige jag talade om!
Vilka är dessa fädrer och mödrar till dessa (finns de ens?)hingstar som lämnat spår sporthästaveln?

EoG skrev:
Jag vill inte svara här eftersom det säkert skulle räknas som reklam. Men maila mig, eller om du bor i södra delen av Sverige, kom gärna och hälsa på Stravinsky och ComeFast!

Hej! Har skickat pm till dig nu =)

Mvh,

Gay Baron tex. Han är far till vår ComeFast och finns även i andra led på Fabian, engelsk fullblodshingst som verkar i ponnyaveln. Han blev elitpremierad i halvblodsaveln tack vare sina avkommors prestationer. Det finns 57 tävlande avkommor med 1063 placeringar (i Danmark). Bla tävlar Perikum S-dressyr, Bourgogne S-hopp (liksom ComeFast) och Kiki S-fälttävlan. Estebans far Prince Mab har också ett antal avkommor tävlande, bla Bellman Prydsholm Dane som tävlar GP dressyr. Mödrarna till ComeFast och Esteban har båda visats för dansk halvblodsavel och tilldelats DH. Esteban har en son Easy Way som placerade sig i täten på holsteinerförbundets hingstpremiering i fjol, Easy Way. ComeFast hade en son som blev hoppetta i Danmark 2000, och avkommro som tävlar tom svår hoppning, msv dressyr/fälttävaln. Förra helgen placerade sig en som till honom, Douglas Green som nr 3 i finalen i fälttävlanschampionatet. Stravinskys far Revlon Boy är även far till Betel XX som har placeringar i 150-hoppning och är godkänd i holsteinerförbundet bla. Hans mormorfar var känd för att lämna avkommor som hoppade bra, även om de var rena fullblod. Sedan finns det ju rena löphingstar i halvblodsaveln också det håller jag med om, men det finns säkert fler exempel på ridprestationer. 88:an blev väl A-premierad tack vare sina avkommor i våras.

Senast ändrad:

Bara för att göra ett litet tillägg...Blue Talks far har lämnat fälttävlanshästen Keep Clapping.
Stravinskys far Revon Boy är morfar till fälttävlanshästen Menuet på WBFSHs rankinglista.
Jag tycker att vi har ett par intressanta fullblodshingstar i Sverige.

Jag kan dock hålla med Roslagen att det är lättare att hitta sportridhästar efter Heraldik, Prince Thacth (stavning?), Lauries C mfl men de kanske har fått fler ston riktade just för ridhästavel ? Det skulle vara kul att få veta hur många ston hingstarna betäcker i Tyskland - finns de några sådan sidor att hitta på nätet?

En försvårande faktor är ju också var hingstarna är födda. 88:an är ju född i USA - om nu hans far skulle ha råkat lämnat bra hopphästar där så är uppgifterna svåra att få fram...(det är sällan härstamningen skrivs med). De tyska, holländska och franska hingstarna hittar vi ju så mycket lättare info om eller hur ?

Senast ändrad:

De amerikanska hingstar och linjer som används i ridsporten har ofta många gemensamma nämnare med de europeiska fullblodslinjerna inom ridsporten.

De uppgifter du lämnar här varken imponerar eller påverkar min åsikt om att det inte finns några riktigt vettiga fullblodshingstar i Sverige.

Att man från en halvtaskig stam, med visserligen goda egenprestationer, som inte har något speciellt att komma med förräns i fjärde, femte led får fram någon/några enstaka blänkare beror troligen mer på en genetisk slump än målmedvetet avelsarbete.
Från Italien och Frankrike har man kunnat räkna med vettiga fullblodslinjer sedan sextio-sjuttio år tillbaka i tiden medan vi i Sverige fortfarande ligger hästlängder bakom. Medelsvenssons kunskaper om fullblod ligger fortfarande på "Ladykiller-blod" nivån...

Jag kan ha missuppfattat saker och ting angående Esteban man han ägs väl fortfarande av Stutteri York i Danmark och ska väl knappast räknas som en svenskverkande fullblodshingst oavsett om det finns spermaimport på honom eller inte.
Hans far kommer FYI från gedigna franska linjer som kan spåras tillbaka tillbaka i många internationella stjärnor i många grenar. Så gör även ett flertal andra Yorkhästar vare sig de används i fullblodsavel eller inom ridsporten

*lånar knapp*

Streetlight xx e: Polish Precedente (USA)

Snyggingen! ;)
Ferdi1.jpg

Dom dära ögonen!! ;)
Ferdi2.jpg

Lägger ut dessa bilder med ägarens tillstånd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·
Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 650
Senast: Görel
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 003
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023