Energitätt foder

Ajda

Trådstartare
Alba är en 5 årig golden som är kräsen med maten och har varit sen dag 1 vi fick hem henne. Vi har provat allt mellan himmel och jord, mat i alla dess prisklasser men landat i doggy. Alltså den doggyn man kan köpa på ica. Den äter hon skapligt av. Ibland äter hon upp bägge sina mål mat, men absolut inte alltid.

Nu när vi köpt en valp också blev det lite mer riv och slit vid måltiderna och då gick det bättre ett tag. Hon ville gärna ha valpens foder från acana, så nu gav vi det även till henne. Dög 3 dagar.
Matrester från oss går alltid ner.

Hon är rätt tunn och har alltid varit. Avmaskad ja.

Har ni tips på ett gott foder som innehåller mycket energi?

Alba är en 5 årig golden som är kräsen med maten och har varit sen dag 1 vi fick hem henne. Vi har provat allt mellan himmel och jord, mat i alla dess prisklasser men landat i doggy. Alltså den doggyn man kan köpa på ica. Den äter hon skapligt av. Ibland äter hon upp bägge sina mål mat, men absolut inte alltid.

Nu när vi köpt en valp också blev det lite mer riv och slit vid måltiderna och då gick det bättre ett tag. Hon ville gärna ha valpens foder från acana, så nu gav vi det även till henne. Dög 3 dagar.
Matrester från oss går alltid ner.

Hon är rätt tunn och har alltid varit. Avmaskad ja.

Har ni tips på ett gott foder som innehåller mycket energi?
Nu är jag inte alltför välbevandrad I foderdjungeln, men valpen här hemma föredrar valpfodret från Bozita över färskfodret från VOM, så det verkar gott. De har en Active-variant, kolla deras hemsida. De har också smakgaranti på sina foder så tämligen låg risk att köpa hem en säck och testa :up:

Nu är jag inte alltför välbevandrad I foderdjungeln, men valpen här hemma föredrar valpfodret från Bozita över färskfodret från VOM, så det verkar gott. De har en Active-variant, kolla deras hemsida. De har också smakgaranti på sina foder så tämligen låg risk att köpa hem en säck och testa :up:
Ska kolla upp det! Tack för tipset.

Standardt extra kanske, verkar vara smakligt (enligt mina hundar) och bra med energi.

Komplettera med färskfoder tycker jag är bra när hundarna lätt faller ur.

Min Humla har ju alltid varit lite kräsen, och har lätt att tröttna på sin mat (inte lika illa som din dock).
Till henne har jag en drös foder hemma och blandar. Funkar riktigt bra! (Inte att rekommendera om man har en hund som är känslig för olika ingredienser). Runt löp när hon är som kräsnast lägger jag lite extra gott på, och en liten skvätt fil ovanpå.

Jag ger mina hundar Acana och de är verkligen tokiga i den maten. Unghunden som var väldigt tunn, fick Acana sport och Agility och är nu fin i hullet. Jag vill egentligen ge svenskt eller svenskproducerat men mina hundar gillar det så mkt så jag har inte hjärta att byta. Jag testade ett annat foder men deras besvikna miner gjorde att jag köpte Acana igen och blandade ut med det andra. :o:D

Jag har också en som är petig med maten... Det som fungerar bäst är Doggy professionell, active. Den svarta påsen med högst energi- och fetthalt av deras olika.
Hon börjar sällan äta självmant på dan, det enklaste är helt enkelt att kasta kulor till henne som hon får fånga på lyra. Den/de första 1-2 fångar hon och spottar ut, sen brukar hon börja tugga i sig några. Efter 4-5 nosar hon upp de första på golvet, sen kan hon gå till matskålen och äta... så här gör hon alltså bara första måltiden på dagen, på kvällen får maten vara till hon själv går och äter vilket kan ta allt från 2 minuter till 2 timmar... om hon inte äter något på dagen (innan 2-3 i varje fall) börjar hon äta gräs ute och det märks att hon känner av magen.

Jag hoppas att valpen som förhoppningsvis kommer i höst ska trigga lite matlust. Tyvärr hade inte gammelhunden den effekten, men jag hoppas ändå 😊

Och - enligt personalen på Granngården där jag var och letade foder först, så är fetare foder mer smakrikt och oftast lockande för kräsna hundar.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 777
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Finns det någon härinne som har förslag på torrfoder med högt energiinnehåll som mitt magra hundskrälle skulle kunna tänka sig att äta...
2
Svar
29
· Visningar
2 557
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 034
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka