Energiöverskott?

Sv: Energiöverskott?

Ja men oavsett det så låter det som en extrem foderstat till en häst på runt 200kg och under det, iaf om den inte högdräktig/digivande. Det var det jag menade...

Den är inte extrem i totalen, det är ju ett extremt lågt proteinvärde i höet. Om man ger 2 kg av annat kraftfoder så totalproteinet blir detsamma, bara källan som skiljer.

Däremot blir det mycket från soja, och jag har ingen aning om vad hästen väger, men den måste ju väga minst 200 kg iom att 200 gr soja ingick i ursprungsförslaget från TS.

Den är inte extrem i totalen, det är ju ett extremt lågt proteinvärde i höet. Om man ger 2 kg av annat kraftfoder så totalproteinet blir detsamma, bara källan som skiljer.

Jag syftar inte på mängden protein... Utan på den totala mängden foder! Inte så vanligt att man behöver ge 11kg hö till en häst på 200kg (plus det övriga även om det inte var så himla mycket).

Men strunt i det jag skrev! Det var bara en parantes på skoj liksom.

Jag syftar inte på mängden protein... Utan på den totala mängden foder! Inte så vanligt att man behöver ge 11kg hö till en häst på 200kg (plus det övriga även om det inte var så himla mycket).

Men strunt i det jag skrev! Det var bara en parantes på skoj liksom.

Men vi VISSTE ju inte vad hästen väger. TS ursprungsförslag var på 10 kg hö, och hon har skrivit att hon vill ge fri tillgång. Men eftersom jag inte visste, och att hon angett 0.2 kg ville jag inte överskrida det. Dessutom är totalMJ 95 MJ, vilket också det talar för att hästen väger mer än 200 kg. Men, om jag inte vet, så tar jag hellre det säkra före det osäkra.

Och jag är dum i huvudet. Jag VET vad hästen väger ju! Muppjag.. Jag har fått kopior på hippocampusuträkningarna.

Hästen väger 650 kg!

Gå å lägg dig.... ;) :p

Fan kollade jag på det inte, jag kollade bara på fodervärdena och kopierade över dem i mitt hemmabyggda program ju.

Men den väger iaf 650 kg, så det är home safe med alla kraftfodervarianter som presenterats.

Och då skulle jag, eftersom TS vill ha fri tillgång och kräver de 95 MJ som det blev i HC med ursprungsförslaget, rek det med 11 kg hö, 0,4 soja och 0,6 protein om hästen inte tidigare haft problem med soja, och TS inte har något emot soja.

(Om det är 30% soja i KP så blir ju 0,6 kg KP 0,18 kg soja, vi säger 0.2. 0.2 + 0.4 = 0,6, dvs strax under gränsen)

Vad är det för värden på höt då? Det har inte vi andra fått veta, bara kvoten.

Hm borde man inte kunna få reda på det via lite lätt användande av mattematik.

Typ y/x=2,8 om man tänker på vad ett hö med dåligt smältbartråprotein innehåll. + att om hästen fick 10 kg hö så låg Mj på 95. Så bara att lägga in i uppställningen och räkna ut :)

Senast ändrad av en moderator:

Men va sjutton, jag är ju tröööött ju. ;) Orkar inte räkna så invecklat. Det blev väl 95MJ med 11 kg hö och så KP på det. 8,nåt blir det väl. Lättare att TS el Alex bara skriver. :devil:

Jag orkade inte heller räkna, därför jag bara skrev :angel:

Klart det är enklare, men det tar tid fast man själv kan göra det.

Tror det stog 10 i inlägget jag läste, ligger högre upp på denna sida.

Men är det verkligen så stor del soja i Kraffts proteinrika foder? Har för mig att KP iaf består till största delen av potatisprotein...

Hittar aldrig på deras hemsida om vad som ingår i deras foder. Finns bara näringsvärden för vardera.

Har för mig att Krafft Protein ska vara sojafritt, medans Krafft Pluss Grön innehåller soja för att de vill hålla ner kilopriset.

Vad är det för värden på höt då? Det har inte vi andra fått veta, bara kvoten.

TS svarar säker på det sen. Jag fick ju via mail för att kolla varför HC sa att kvoten blev okej så vet inte om jag får kopiera in det här.

I TS ursprungsförslag blir totalMJ 95, i mitt 11 kg hö förslag blir det 94 MJ, men lite högre kvot, mer hö och mindre kraftfoder.

Men TS har ju lite att läsa ikapp när h*n kommer =)

Har för mig att Krafft Protein ska vara sojafritt, medans Krafft Pluss Grön innehåller soja för att de vill hålla ner kilopriset.

Men prismässigt per 100g protein är ju dessa fodermedel lika. Så det måste vara något annat i så fall.
En tanke är att om KP byggde på soja skulle man hamna så nära maxgivan av soja att det skulle bli riskabelt om folk inte uppmärksammade detta. Men vad vet jag. :angel:

Krafft Protein bygger ju på potatis, sen så kan det ju ändå vara en hel del soja i det.

Men grunden är potatisprotein i KP.

Hittade en gammal fil, så reservation för att det kan ändrats. Är från den tiden KPG hette Krafft Breed. Men då:

Krafft Breed (nuv Krafft Pluss Grön): Korn, vetekli, havrekli, grönmjöl, betfiberprodukter, sockerprodukter, sojamjöl, potatisprotein, mineraler, spårämnen, veg. fett, salt och vitaminer.

Krafft Protein: Vete, korn, vetekli, grönmjöl, betfiberprodukter, potatisprotein, sockerprodukter, veg. fett, kopparsulfat, rent lysin och rent metionin.

KP var alltså iaf tidigare sojafritt!

Min siffra om 30% soja i KPG är från nu så de kan ju ha ändrat sammansättningen från Breeden. Om nu dina innehåll står uppradade "som de ska" dvs högst innehåll först.

Ska försöka snoka reda på innehållen mer exakt.

Jo de är uppradade 'i ordning', dvs huvudingrediens först och sen i fallande ordning. Men som sagt, det är 2003 års siffror. Fan att inte Krafft kan vara som alla andra och ha innehållsdeklarationen på hemsidan.

Jag säger ju det.... Krafft :devil:

Mailade ju ang lysininnehållet i KPG. Borde det inte stå med på påsen när det nu marknadsförs som ett avels och unghästfoder kan man ju undra till att börja med? Känns som en rätt väsentlig uppgift. På Rehaben står det däremot. :confused: När jag sen mailar en trevlig fråga ang värdet får jag svar tillbaks där det står:

14g/kg

/NN

:eek:

Nej, jag gillar helt enkelt inte Krafft och de bevisar själva gång på gång varför. Sen att de har ett brett sortiment kan jag inte säga något om.

oj ,det fanns en hel del nyttigheter för mig att läsa. tack!
tror jag fattat att jag skall hålla kvoten om jag ger mer hö än i mitt första exempel. får dock holla koll på hullet om givan överstiger behovet. minskar nog ner en del på havren. kpg vill jag inte ge då det baseras på soja och det är så mycket billigare att köpa rent. men vill kombinera med hackat strå för att öka ättiden och med kp o linfrö för att få protein från flera källor. har även fått för mig att b-vitaminet i linfrö är bra mot mugg(inte alls vetenskapligt).

värdena på höet är 7,4 MJ/kg foder, 21 g smp rp 2,2g Ca, 1,6 P, 0,8 Mg.

du som byggt ett eget foderstatsprogram, har du lagt in foderpriser där oxå?

sen måste jag fråga vart ni alla har samlat på er så mycket kunskap?

Låter vettigt. Utan linfrökaka (har itne värdena på det) och utan KPG skulle 11 kg hö, 1 kg green power lucern strå och 0.5kg KP ge fina värden med en kvot strax över 6. Då får du bra med tuggtid också. :)

sen måste jag fråga vart ni alla har samlat på er så mycket kunskap?

Läser, läser, läser, går på kurser och läser lite till. :D Och så att man är intresserad från början brukar hjälpa. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka