Energiöverskott?

Sv: Energiöverskott?

sen måste jag fråga vart ni alla har samlat på er så mycket kunskap?

HÄR. Plus att jag köpt boken Hästens näringsbehov och utfodring och läser artiklar i hästtidningar och på nätet ( t ex SLUs hemsida).

Men framförallt här. Av andra duktiga bukare och ett stort eget intresse att lära mig!

du som byggt ett eget foderstatsprogram, har du lagt in foderpriser där oxå?

sen måste jag fråga vart ni alla har samlat på er så mycket kunskap?

Jag har två program, hemmabyggda. Ett rent beräkningsprogram, sen har jag ett annat som ligger ihop med filen 'hästkostnad' där alla kostnader är med. Där ligger priserna på olika foder med, så det går lätt att dels se hur det slår om jag använder X kraftfoder isf Y, eller om hösilagepriset går upp, hovslagaren blir dyrare, jag byter strö eller vad det nu mår vara.

Jag kan dock priserna rätt bra i huvudet, så jag har inte lagt in dem i själva beräkningsprogrammet.

Ang kunskap så säger som de andra här, böcker, seminarier etc. För sju år sen kunde jag typ.. ingenting. Lät andra räkna åt mig med, sen började jag bli nyfiken, provade lite själv, började läsa på och vips så var jag biten, och sen rullade det på =)

Mailade ju ang lysininnehållet i KPG. Borde det inte stå med på påsen när det nu marknadsförs som ett avels och unghästfoder kan man ju undra till att börja med? Känns som en rätt väsentlig uppgift. På Rehaben står det däremot. :confused: När jag sen mailar en trevlig fråga ang värdet får jag svar tillbaks där det står:

14g/kg

/NN

.

Jag mailade dem igår, för säkerhets skull mailade jag fyra olika foderrådgivare, och frågade om innehållet i KPG och KP.

Inget svar än ;)

Å andra sidan, jag tycker om Kraffts foder, men jag AVSKYR deras foderrådgivare. Liksom jag avskyr Hippos foderrådgivare etc, och alla som till varje pris ska ha in sina egna produkter. Även om de får en förfrågan om ett grovfoder som räcker mer än väl på egen hand..

För sju år sen kunde jag typ.. ingenting. Lät andra räkna åt mig med, sen började jag bli nyfiken, provade lite själv, började läsa på och vips så var jag biten, och sen rullade det på =)

Jag kunde ingenting för bara 3år sen!
Vändpunkten blev framför allt att min egna (lättfödda nordis) tappade "plötsligt" i vikt (läs muskler mestadels) och det inte hjälpte att ge henne ens fri tillgång på ganska torrt hösilage + en del kraftfoder inkl olja. Det borde ju ha gjort att en lättfödd häst som normalt gått på en begränsad mängd grovfoder (bara drygt 1kg ts per 100kg häst) och bara några nävar kraft (och hållt sig BRA på det) lagt på sig! Men icke. Inte förrän våren kom och gräset i hagen började växa la hästen på sig som den skulle... undra vad det kan ha berott på ;). (för dem som inte hänger med - hästen hade uppenbarligen proteinbrist, hösilaget måste varit proteinlågt som sjutton och därav tog hon sig inte och fortsatte ha dålig muskulatur vilket gjorde henne tunn och bukig)

Ur mail från krafft, de avstod dock från att ge procentandelen av resp råvara.

Hej Alexandra

Tack för din fråga. Vi måste enligt svensk lagstiftning skriva ut innehållet på alla säckar och följesedlar till bulkleveransen. Vi har dock valt att inte skriva innehållsförteckningen på nätet, ffa av konkurrensskäl.

De produkter du frågor om innehåller följande råvaror;

KRAFFT PLUSS Grön
Soja
Vetekli
Lusern
Högfettshavre
Havrekli
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Koksalt
Sojaolja av livsmedelskvalitet
Betmelass
Fruktos

KRAFFT PROTEIN
Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Högfettshavre
Havrekli
Korn
Fruktos
Betmelass
Sojaolja av livsmedelskvalitet

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka