Energiöverskott?

matte

Trådstartare
Har lyckats köpa hö med en kvot på 2,8 (SRP/MJ).
Hur skall jag tänka när jag kompletterar med proteinfoder?
Skall jag se till att täcka hästens dagliga proteinbehov, med ett energiöverskott som resultat. Eller skall jag ge mer proteintillskott för att hålla kvoten på 6?

Energiöverskottet kommer från grovfodret som jag helst skulle vilja ge fri tillgång av. Men då krävs det ju en hel del proteinfoder oxå....

Sv: Energiöverskott?

Kan du inte skaffa annat grovfoder? Det där är så låg kvot att det är snudd på hopplöst.

Visst kan du ta ett MJ-överskott om du vill, kruxet är ju att hästen kommer bli fet av det. Och det är ju inte så lyckat. Du får ju dessutom (det som är det dryga med låg kvot) ännu mer MJ via proteintillskottkraftfodret.

Fri tillgång med den kvoten, vad har du för häst, du bord ehamna på helt hysteriska kraftfodergivor? Om man skiter i MJöverskottet alltså.

Enligt SLUs foderstatspprogram så balanserar foderstaten med
10 kg hö, 0,5 kg krafft hacakd strå, 800 gram havre, 0,4kg krafft protein och 200 gram soja. Jag tycker inte att det är så mycket krafftfoder om man fördelar det på några mål. Men dock mycket tillsatt protein vilket blir ganska dyrt.

Säger som Alex, kan du inte få tag på ett annat parti med bättre kvot? Så att du åtminstone kan blanda och få upp kvoten lite.

Sen med det förslaget du ger tycker jag att du ger onödig extra energi med hackade strået och havren. Jag skulle satsa enbart på Krafft Protein eller Krafft pluss grön (om den är ok mineralmässigt sett, har ju rätt höga värden av Ca och P).
Om du tex ger 1 kg krafft protein istället för strået och havren så får du MINST lika mycket protein men mindre än hälften av energin.

Dodson and Horrell har också en del högproteinfoder men kan vara svårare att få tag på än Krafft. Prismässigt sett vet jag inte var de ligger heller.

Enligt SLUs foderstatspprogram så balanserar foderstaten med
10 kg hö, 0,5 kg krafft hacakd strå, 800 gram havre, 0,4kg krafft protein och 200 gram soja. Jag tycker inte att det är så mycket krafftfoder om man fördelar det på några mål. Men dock mycket tillsatt protein vilket blir ganska dyrt.

Prova att ta bort havren och istället lägga till 0.5-1kg mer av lusern hacket. Havren känns inte passande i en foderstat där man behöver hålla energin nere och få upp proteinet (havre är ett energikraftfoder).
Med detta får du också i hästen mer grovfoder (lusern är grovfoder).

Dock känns det rent spontant, utan att jag räknat på det, som att kvoten inte riktigt blir bra med ovanstående ändå... tror att den hamnar bara runt 5-5.5.
Slu:s program räknar inte på det, konstigt nog... Men det får man fram genom dividera den tilldelade proteinmängden med den tilldelade energi(MJ)-mängden (=resultatet ska helst bli kring 6 eller över).

Kraffts hackade strå har dock relativt lågproteinmängd, 105g/kg och här fattas det så mycket att det känns för svagt och ger onödigt mycket energi när det inte behövs någon alls. (jfr 3kg hack 24.5MJ 315 g smrp, 1 kg Protein 12MJ 330g smrp) Men jag förstår din tanke. :)

Om vi nu ska hålla oss till lusern för magens skull sas är ju då Kvarnbyfoders det proteinrikaste med sina 150g/kg. Och säg då 2 kg av det och det ger då ett tillskott på ytterligare ett antal MJ (fick inte upp analysen men säg 9MJ/kg) alltså 18 vilket är rätt mycket ffa när man inte behöver.

Hur som blir det en dyr vinter. ;)

Kraffts hackade strå har dock relativt lågproteinmängd, 105g/kg och här fattas det så mycket att det känns för svagt och ger onödigt mycket energi när det inte behövs någon alls.

Ja jag vet ;) men jag tänkte framförallt att HAVREN var ett opassande val och om man bytte ut det mot mer lusern skulle det bli BÄTTRE.
Som sagt så känns det rent spontant som att den foderstaten TS skrev att programmet hade godkänt ger för låg kvot i foderstaten. Med en kvot på 2.8 i grovfodret känns som det krävs så mycket mer! (som sagt utan att jag orkar räkna på det men tidigare erfarenhet talar för det)

Absolut! Havre skulle jag inte heller ge, i någon mängd när det är så lite protein.

Känner också att kvoten skulle bli för låg. Hade själv en kvot på drygt 4 förra året och fick ge rejält med Krafft Protein och senare pluss grön för att få ihop det. Ville dock ha högre kvot än 6.

Ja det känns som hur sjutton kan kvoten bli kring 6 med 10kg av detta hö, enbart 0.5kg lusern, lite havre (som ju knappast hjälper att höja kvoten), några hundragram KP och soja... Min erfarenhet säger att det skulle t ex krävas att man byter ut ett par kg av höet mot lusern och sen lägger till ganska mycket KP/soja/dylikt.

Ja det känns som hur sjutton kan kvoten bli kring 6 med 10kg av detta hö, enbart 0.5kg lusern, lite havre (som ju knappast hjälper att höja kvoten), några hundragram KP och soja... Min erfarenhet säger att det skulle t ex krävas att man byter ut ett par kg av höet mot lusern och sen lägger till ganska mycket KP/soja/dylikt.

Det gör det inte.

Jag räknade på skoj på ett foder med 2.8 i kvot, la på 1 kg havre, 1 kg lucern och 0,3 kg Krafft protein. Kvoten är 4,6

Däremot 1 kg Krafft Pluss grön och 0,7 kg Krafft protein och man får en kvot på 6.

Har INTE tagit hänsyn till MJ alls.

Sen, fri tillgång, då kan man inte räkna på 10 kg om hästen vill äta mer än 10 kg, för direkt man överstiger räkneexemplet med höet så kajkar kvoten.

OBSERVERA att vi inte vet värdena på TS foder, utan bara kvoten, och det kan bli annorlunda med reella värden, dock aldrig såsom TS skriver om det inte är någon form av superhavre och superlucern (jag räknade med 10 MJ/kg och 28 gr protein för att göra det enkelt för mig)

Kvarnbyfoder har något som heter ProteinMineral tror det liknar Kraffts Protein, det kanske kan vara något? Vet dock ej värdena på det.

Totalkvoten i din foderstat blir 5,8, vilket är okej. Du glömde dock ta med linfröet bland kraftfodrena när du skrev här.

Om den äter 11 kg hö isf för 10 blir kvoten 5,6, vid 12 kg blir den 5,4. Så fri tillgång blir inte bra, utan det blir väga varje giva på hektot i princip..

Om din häst behöver de 95 MJ den får i det förslaget skulle jag dock föreslå följande om du vill öka höet:

11 kg hö
½ kg Krafft Pluss Grön
½ kg Krafft protein
200 gr soja

Om hästen väger mer än 200 kg kan du ju ge mer soja.

T ex

11 kg hö
0,4 kg soja (om den väger 400 kg eller mer)
0,6 kg Krafft Protein

Ger 94 MJ och en kvot på 6,2

Finns ett otal exempel.

11 kg hö
½ kg Krafft Pluss Grön
½ kg Krafft protein
200 gr soja

Om hästen väger mer än 200 kg kan du ju ge mer soja.

Det får vi verkligen hoppas att hästen gör (väger över 200kg) om den ska få allt det där i foderstaten! :eek:;):p

Hehe, reagerade inte ens på det.

Sen får man kanske tänka på att både KPG och KP innehåller en hel del soja i sig. Vågar man slänga på så mycket ren soja som topping då?

Är lite halvallergisk mot ren soja generellt pga alla micromineraler det innehåller som kan ställa till det i längden. Men det kanske är säkrare än vad jag fått för mig. Då näringsvärdena är snarlika KP skulle jag hellre öka det där övrigt innehåll är reglerat sas.

Hehe, reagerade inte ens på det.

Sen får man kanske tänka på att både KPG och KP innehåller en hel del soja i sig. Vågar man slänga på så mycket ren soja som topping då?

Är lite halvallergisk mot ren soja generellt pga alla micromineraler det innehåller som kan ställa till det i längden. Men det kanske är säkrare än vad jag fått för mig. Då näringsvärdena är snarlika KP skulle jag hellre öka det där övrigt innehåll är reglerat sas.

Jag gillar heller inte soja, men har blivit tvungen att toppa KPG med maxgiva (100 gr/100 kg) soja, utan problem. Samma häst reagerade på 'ren' soja senare dock, när det gick över 0,2 kg (även fast vi då låg under maxgivan)

Men vet du vad rek maxgivan per 100kg är baserad på då? Gäller det även intaget av micromineralerna? Att de reagerar rent synligt på soja eller inte betyder inte för mig att det är ok. Jag tänker då också på om man bör räkna in den mängd soja som redan finns i i tex KPG när man sedan lägger på ren soja. Totalmängden kan ju då vida överstiga maxdosen.

Då soja och KP är i princip likvärdiga i näringsvärdena känns det säkrare att ge KP än ren soja. Sojan må vara billigare men känns betydligt mer vansklig när man kommer upp i de nivåerna. Och det är ju egentligen bara när proteinunderskottet är STORT som man skulle behöva soja. Vid lägre underskott funkar ju lucern bra.

Kollade även Kvarnbyfoders proteinmineral som någon nämnde och det ligger på 9MJ/300g smrp. Men 33 g C och 10 g P dessvärre. Annars har vi ju ett foder till där som konkurrent till KP som tidigare varit ensam. Kan ju vara ett riktigt bra avelsfoder. :idea:

Det är MINDRE kraftfoder än i TS ursprungsförslag. Vilket var precis min mening.

Ja men oavsett det så låter det som en extrem foderstat till en häst på runt 200kg och under det, iaf om den inte högdräktig/digivande. Det var det jag menade...

Men är det verkligen så stor del soja i Kraffts proteinrika foder? Har för mig att KP iaf består till största delen av potatisprotein...

Hittar aldrig på deras hemsida om vad som ingår i deras foder. Finns bara näringsvärden för vardera.

Nej, har inte heller hittat innehållet på deras hemsida. :mad:
Det är en hel del soja i ja, men även potatisprotein. Fodrar med KPG själv just nu, kan se om jag kommer ihåg att kolla.

Men även om det "bara" är 10% så blir det 100 g på ett kg vilket innebär att på en 500kg häst bör du max ge 80g ren soja/100kg häst i så fall.

Edit: Hittade råvaruinnehåll för KPG
soja 30%
potatisprotein 6%

Rätt mycket alltså.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka