Eliin_87

Trådstartare
Hej!
Jag har en halvblodsvalack som har lite problem med sin energi.. ;)
Han går på krafft sport nu och det funkar väl okej,men jag skulle vilja ha honom lite mer framåt.. Har fodrat honom med olja förut och då blev han perfekt,men han blev tyvärr dålig i magen av det.
Han äter 1kg havre,kan ej äta mer för då blir han för busig. Nån som har nån aning om ett bra foder?

Sv: Energi..

En balanserad foderstat baserad på ditt hö kan göra susen, och det kan hända att det inte ens behövs kraftfoder då.

Det finns inga mirakelfoder, ibland får man acceptera att individen är lite sävligt lagd. :)

Det enda foder som är känt för att göra hästar piggare är väl havre, men det är inte alltid det blir rätt sorts pigghet, precis som du själv upplever.

Testa med krossat korn också, jag uppfattade det som att min unghäst blev helt förvildad av det (överdrift). Jag kan ialf säga att han reagerade på det och att jag märkte skillnad. Men grovfodret är ju grunden, har du något analyserat grovfoder?

Korn har jag inte nån erfarenhet att det gör hästen hetare, snarare tvärtom att heta hästar gärna fodras med korn för att det ger hull men inte så mkt i "huvudet" som ex havre.

Testa hestekraft! Super att få upp lite temperament men utan att de blir "havretokiga", mkt proteiner oxå (likvärdigt med lucern)

Sen är det ju som Pinky skriver, en del hästar är helt enkelt inte så laddade o på tårna! Min 4åring som jag hade förut sålde jag för han var för "snäll". Han åt bara havre men det hände inget ändå :p han var bara så där supercool o superstabil :D
(Han såldes till en ridskola som framtidslöfte i deras verksamhet så nu förstår ni att det var en rätt lugn 4 åring :D)

Ett bra sätt att få upp energin är att ge honom Betfor, särskilt om han är lite känslig i magen. Och så är det snällt mot plånboken...
Men först bör du analysera grovfodret! Det kan variera rejält i energi, milt sagt...

Tack för alla svar =) Hösilaget är analyserat och enligt en tjej som är agronom är det så bra så hästarna bara klarar sig på det,men då skulle antagligen min kära slöis inte gå ett steg :P

men då skulle antagligen min kära slöis inte gå ett steg :P

Men prova då! ;)

Det är så vanligt att man trycker i hästen kraftfoder som egentligen inte behövs, men man har aldrig provat att göra en riktig, balanserad foderstat.

En felaktig foderstat kan göra hästen "slö", oavsett om den innehåller kraftfoder eller inte. Kraft är tillskott man ger när grovfodret inte täcker hästens behov.

Släpp alla hämningar och testa! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 842
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar